Archiv článků (rubrika Legislativa)
Pro obce v České republice je založena povinnost zveřejňovat veřejnoprávní
smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci dvěma právními
předpisy. Především je to zákon o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů (§ 10d zákona č. 250/2000 Sb.), tzv. malá rozpočtová
pravidla. Stejnou povinnost ukládá obcím také zákon o registru smluv (zákon
č. 340/2015 Sb).
Jako zázrak ve Sněmovně prezentovala některá média možnost, že stavební zákon
bude schválen ve vzácné shodě vládnoucí koalice s opozicí. Možný zázrak se
stal skutečností a v pátek poslanci společně schválili novelu stavebního
zákona. Žádný ze zákonodárců nezvedl ruku proti přijetí a z celkem
166 přítomných poslanců jich 161 hlasovalo pro předlohu.
Vztahuje se na mikroregion jako dobrovolný svazek obcí zákon o obcích?
Následující text popisuje odpovědnost územních samosprávných celků za
škodu způsobenou nesprávným úředním postupem při výkonu jejich samostatné
působnosti ve smyslu zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci (z. č. 82/1998 Sb.).
Plénum Ústavního soudu vyhovělo návrhu Ministerstva vnitra na zrušení
ustanovení čl. 3 odst. 1 písm. a) obecně závazné vyhlášky města
Loket o stanovení doby nočního klidu a regulaci hlučných činností,
vyhlášené pod č. 2/2022.
Vláda v současné době připravuje novelu insolvenčního zákona, ve které
navrhuje osvobození od dluhů pro všechny dlužníky za tři roky. Proti tomuto
vládnímu návrhu, který zkracuje dobu oddlužení z pěti na tři roky bez
rozlišení schopností dlužníků, protestuje nejenom Svaz měst a obcí, ale také
většina odborné veřejnosti, a podle průzkumu veřejného mínění také občané. Na
tiskové konferenci vedle SMO ČR vystoupili zástupci pořádajícího InsolCentra a
Svazu českých a moravských bytových družstev.
Od 1. 1. 2023 došlo k doplnění informačního zákona[1], které má
původ v transpozici směrnice o otevřených datech a opakovanému použití
informací veřejného sektoru. Tradičně se však dostaly do zákona rovněž další
úpravy, které mohou být z pohledu obcí zajímavější než ty transpoziční.
V jakém rozsahu může neuvolněný místostarosta zastupovat uvolněného
starostu, který je dlouhodobě v pracovní neschopnosti? Může za něj např.
podepisovat smlouvy (již schválené zastupitelstvem), schvalovat rozpočtová opatření
do limitu, který je v kompetenci starosty, zveřejňovat záměry o prodeji
nebo propachtování nemovitostí a další záležitosti, které jsou v kompetenci
starosty?
Obecní zřízení (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích) prodělalo od
svého přijetí v roce 2000 řadu změn, a to jak přímých, tak
i nepřímých. Vždyť v době vzniku zákona ještě existovaly okresní
úřady, platil stavební zákon z roku 1976, zákoník práce z let
šedesátých, stejně jako správní řád, nemluvě o občanském zákoníku.
Právní řád se podstatně změnil a ovlivňoval, byť nepřímo, také obecní
zřízení. Ale i přímých novelizací zákona o obcích byla celá řada,
v posledních pěti letech snad pět nebo šest.
Díky novele zákona o místních poplatcích provedenou zákonem
č. 543/2020 Sb., jsou poplatky za komunální odpad upraveny v jednom
zákoně, čímž došlo k odstranění dvojkolejnosti právní úpravy těchto
poplatků. Druhým poplatkem za komunální odpad je poplatek za odkládání
komunálního odpadu z nemovité věci, jehož obdobu upravoval v současné
době již zrušený zákon č. 185/2001 Sb.
Novelou zákona byla dána povinnost uveřejnit „výroční zprávu o činnosti
v oblasti poskytování informací…“ v centrálním registru. Nemohu najít
další podrobnosti o tomto registru. Je funkční nebo jsem se jenom předběhla
v informacích?
Konání veřejných shromáždění je ústavně zakotveno v základní Listině
práv a svobod a jako takové stojí nad dalšími zákony či například nad
vyjádřením policie k dané akci. Úřady taková shromáždění ani nepovolují,
ale postačuje pouze jejich včasné ohlášení. To samozřejmě otevírá prostor pro
kreativitu svolavatelů, kdy taková shromáždění není možné zakázat. Magistrát
hlavního města Prahy považuje za důležité v rámci osvěty poukázat na
skutečnosti související s konáním veřejných shromáždění, aby nedocházelo
k dezinterpretacím.
Zajištění rychlého, jednoduchého a transparentního řízení pod zásadou
„jeden úřad, jedno řízení, jedno razítko“. To je základním cílem klíčové
novely nového stavebního zákona předložené Ministerstvem pro místní rozvoj, kterou
projednala ve druhém čtení Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR. Novela mění nový
stavební zákon tak, aby nevznikaly nové státní úřady, a zároveň obnovuje
stavební úřady na obcích, aby bylo zajištěno dostupné, přehledné a srozumitelné
stavební řízení i pro běžného občana.
Stavební zákon má šanci změnit se k lepšímu. Zůstanou před ním ale
další výzvy pro blízkou budoucnost – to smysl stanoviska Platformy pro zdravý
stavební zákon, která sdružuje profesní asociace stavebníků, investorů,
architektů a zástupce velkých měst.
Metodická informace č. 2 k novelizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, provedená zákonem č. 241/2022 Sb. – aktualizace k 23. 1. 2023.
Problematika odstraňování vozidel z pozemních komunikací je dle
četnosti dotazů, které od obcí přicházejí, evergreenem. I přesto však
zejména v případě vozidel, které lze označit za vrak, či svou polohou tvoří
překážku v provozu, panuje mnoho mýtů a nejasností, které ve svém důsledku
vedou k nesprávným postupům, jejichž výsledkem je sice všemožnými přípisy
oblepené vozidlo, které však na svém místě stojí leckdy i několik let.
Je přípustné, aby obec svému zaměstnanci zaplatila kurz pro získání
řidičského oprávnění (které je potřeba pro výkon práce
u zaměstnavatele – obce)?
Povinnost zveřejňovat určité údaje a smlouvy související s vynakládáním veřejných prostředků úzce souvisí s naplňováním politiky transparentního hospodaření s veřejnými prostředky v demokratickém zřízení státu a následné možnosti seznámit veřejnost s některými výdaji veřejných rozpočtů. Jedním z legislativních nástrojů pro naplnění požadavku na zajištění hospodárného nakládání s veřejnými prostředky je právní regulace zadávání veřejných zakázek.
Dle zjištění Ministerstva vnitra a Ministerstva financí došlo počátkem roku 2023
v řadě případů k situaci, kdy obce schválené obecně závazné
vyhlášky, kterými zaváděly či měnily poplatky za komunální odpad, včas
nevyhlásily ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a
některých správních úřadů (dále jen „Sbírka právních předpisů“). Obecně
závazné vyhlášky tak nabyly účinnosti až v průběhu roku 2023 poté, co byly
ve Sbírce právních předpisů řádně vyhlášeny.
Kontroly smluv nahraných v registru smluv u veřejných subjektů ukazují,
že u většiny povinných subjektů vykazuje třetina až polovina záznamů
nedostatky v takové míře, že zákon o registru smluv je považuje za
neuveřejněné (přesto, že jsou v nějaké podobě v systému registru smluv
nahrány).
V průběhu měsíce října se ve většině obcí uskutečnila po
zářijových komunálních volbách ustavující zasedání zastupitelstev. V rámci
běžného dění se předpokládá, že zvolení členové zastupitelstva zvolí
starostu, místostarostu a další členy rady obce a začne běžné fungování orgánů
obce. Ne vždy tomu tak však bývá.
Může být pro zápis z jednání zastupitelstva obce ustanovena
zapisovatelkou místostarostka obce?
Vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové
péče (vyhláška č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení
zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách,
(vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové
péče), ve znění vyhlášky č. 436/2017 Sb., doznala od 1. 1. 2023
několik změn.
Návrh zákona o správě voleb čeká projednání v Poslanecké sněmovně.
Novinkou bude například podání žádosti o voličský průkaz na kterémkoli
obecním úřadě, pevně daný termín komunálních, krajských a senátních voleb
začátkem října nebo stálejší vymezení senátních volebních obvodů. Ministerstvo
vnitra také zpracovalo odpovědi na nejčastěji otázky, které se týkají volebních
změn.
Kongresový hotel Jezerka v Seči (Pardubický kraj) hostil od 15. do
17. února tradiční právní konferenci Svazu měst a obcí ČR, která se koná
pravidelně již od roku 2016. Organizátoři jako vždy připravili aktuální tematickou
náplň programu z právního prostředí, které se úzce dotýká územní
samosprávy. Ve spolupráci s KVB advokátní kanceláří vystoupila řada
kvalitních přednášejících pro téměř dvě stovky účastníků.
Obec zaslala nájemníkům obecních bytů výpověď z důvodu
demolice stávajících objektů. Výpovědní lhůta je dle nájemní smlouvy
v délce 3 měsíců. Konec výpovědní lhůty je 28. 2. 2023, lze
nechat nájemníky bydlet dále, např. 2 až 3 měsíce, do doby započetí
demoličních prací?
V předchozím článku jsme uvedli některé další důvody, které lze
využít pro odmítnutí žádosti. Nejedná se však o jediné důvody. Protože
obce při výkonu své činnosti vystupují také autoritativně či vrchnostensky, mohou
odmítat žádosti o poskytnutí informací, které obec získala např. při
kontrolní nebo jiné obdobné činnosti. Právě u tohoto důvodu lze vysledovat
provázanost s jinými důvody pro odmítnutí žádosti nebo s výjimkou ze
zákona.
Fyzická osoba vlastní bytový dům, jenž není rozdělen na bytové jednotky, ale z výpisu z katastru nemovitostí vyplývá, že se v něm nachází deset bytů. V osmi z nich jsou přihlášené fyzické osoby. Bude za zbylé dva byty platit poplatek za obecní systém odpadového hospodářství vlastník bytového domu?
Může zvolený starosta podat rezignaci jen na tuto funkci, tedy na funkci starosty
obce? A zůstává v tomto případě řadovým členem zastupitelstva?
Uzavření smlouvy, případně realizaci jiného právního jednání obce,
musí předcházet souhlas (schválení) příslušného orgánu obce. Pokud ke
schválení právního jednání (typicky smlouvy) příslušným orgánem obce nedojde,
je právní jednání od počátku, tedy absolutně, neplatné[1].
Důležité je ale rozlišení, že rozhodnutí o majetkové dispozici nelze
zpravidla zaměňovat s aktem uzavření smlouvy.
Musí být jednací řád obce vyvěšen?
Za uplynulý rok došlo na straně Ministerstva spravedlnosti coby gestora
protikorupční agendy i vlády jako celku k významnému posunu při
prosazování přelomových protikorupčních návrhů. Fakta v tomto ohledu hovoří
jasně. Česká republika si polepšila v žebříčku korupce o dva body.
Revoluční novela energetického zákona, označovaná také jako „LEX
OZE 2“, má umožnit sdílení elektřiny prostřednictvím tzv. energetických
komunit a momentálně je ve fázi připomínkování. Přinese možnost sdílet
elektřinu v rámci sdružených subjektů, jejichž členy by kromě fyzických osob
mohly být například malé podniky, územní samosprávné celky nebo právnické osoby
jimi zřízené či ovládané.
V předchozím textu byla popsána odpovědnost územních samosprávných celků
za vydaná správní rozhodnutí v samostatné působnosti podle § 20
odst. 1 zákona o odpovědnosti za škodu, tj. v případě, že toto
správní rozhodnutí v samostatné působnosti bylo vydáno podle správního
řádu.
Smyslem praktické příručky pro zastupitele obcí a měst Kraje Vysočina je poskytnout základní orientaci samosprávám obcí v odpadové problematice. Obsahuje informace, se kterými se zástupci samosprávy obcí setkávají. Příručka by měla být i praktickou pomůckou k vyhledání odpovědí na dotazy, které mohou směřovat občané na samosprávu obce.
Je možné na základě žádosti nebo prohlášení uvolněného místostarosty
snížit výši odměny za jeho funkci, která je dána nařízením vlády
č. 318/2017 Sb. nebo je bezpodmínečně tato výše odměny neměnná a nelze
s ní nijak manipulovat?
Vzhledem k nově přijímaným požadavkům na energetickou účinnost staveb a hodnocení jejich energetické náročnosti, požadavkům na zvyšování míry zastoupení obnovitelných zdrojů při výrobě energie, a v současné době také k extrémním cenám za energie, jsme se rozhodli sepsat několik krátkých článků, zabývajících se realizací fotovoltaických elektráren („FVE“). Cílem těchto článků je poskytnout čtenářům základní právní náhled na problematiku realizace FVE v České republice se stručným přesahem do důvodů vhodnosti realizace FVE a možnosti jejich financování z veřejných prostředků.
V českém právním prostředí se jako deux ex machina zjevil zčistajasna nový oficiální zdroj práva. Náš historicky první publikační prostředek v elektronické formě. Nová Sbírka právních předpisů má od počátku roku 2022 za úkol nabízet oficiální online přístup k předpisům tzv. nižší úrovně vydávaných státem i samosprávami.
Ústavní soud se ve svém Nálezu sp. zn. IV. ÚS 3208/16 zabýval konfliktem práva na informace a práva na ochranu výsledků tvůrčí duševní činnosti a odmítl tezi Nejvyššího správního soudu vyslovenou v rozsudku čj. 3 As 159/2015-32, že se v případě právní analýzy vytvořené na objednávku povinného subjektu jedná o autorské dílo, u kterého se (v podstatě bez dalšího) uplatní výluka z povinnosti poskytovat informace.
Může obec pověřit řízením odboru nebo řízením organizační
složky jiného zaměstnance na dobu určitou, např. do doby jmenování nového
vedoucího? Pokud ne, jak tuto situaci řešit? Výběrové řízení může trvat déle
než měsíc a vybraný uchazeč nastoupí až po skončení výpovědní doby, což
může trvat i tři měsíce. A co v případě, když se nepřihlásí
žádný zájemce?
Ministerstvo vnitra připomíná, že pro úřední osoby je třeba splnit kvalifikační požadavky dle § 111 přestupkového zákona do konce roku 2023. Ve spolupráci s Institutem pro veřejnou správu Praha nabízí únorové a březnové termíny pro Moravskoslezský a Jihomoravský kraj.
Dotaz: Může plátce poplatku, kterým je společenství vlastníků jednotek, rozpočítat poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, jehož základem je kapacita soustřeďovacích prostředků, na jednotlivé poplatníky podle velikosti podlahové plochy jejich bytu?
Může funkci předsedy kontrolního výboru vykonávat manžel hlavní účetní obce?
V Česku máme nyní 6254 obcí, připomeňme, že za obec se mj. pokládá z právního hlediska i město a městys. V počtu samostatných obcí, jsme spolu s Francouzi pomyslnými evropskými šampiony. Jestli opravdu něčeho máme hodně na počet obyvatel, tak je to počet obcí, ale i starostů a zastupitelů.
Národní ekonomická rada vlády (NERV) aktuálně navrhuje kvůli veřejnosprávním finančním úsporám snížit zmíněný počet obcí. Navrhuje se především sloučením malých obcí pod tisíc obyvatel s většími.
Dotaz: Podléhá zpoplatnění místním poplatkem za užívání veřejného
prostranství vyhrazení trvalého parkovacího místa po uplynutí doby platnosti
povolení, vydaného silničním správním úřadem?
Dotaz: Vztahuje se ust. § 3a odst. 2 písm. b) zákona
o místních poplatcích, dle kterého předmětem poplatku není pobyt ve
zdravotnickém zařízení poskytovatele lůžkové péče, pokud je tento pobyt hrazenou
zdravotní službou podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění nebo
pokud je jeho součástí, i na cizince?
Podle aktuálně platného a účinného znění § 122 odst. 4 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), má zadavatel povinnost pořizovat výpis z evidence skutečných majitelů.
- Vyplácení odměn městských společností uvolněným zastupitelům v praxi
- Překvapivé závěry v argumentaci městského úřadu
- Nejasnosti ve výkladu zákona
Problematikou udělování finančních darů a mimořádných odměn starostovi jsme se zabývali v případě obce Hamr na Jezeře a následně v obci Rádlo. V případě obce Rádlo nedávno na náš podnět Ministerstvo vnitra provedlo dozor a ve sdělení nás informovalo o tom, jak vykládá klíčová ustanovení o přijetí usnesení týkajících se mimořádných odměn.