Archiv článků (rubrika Legislativa)
V současné době je připravena novela zákona o státní službě za účelem depolitizace transparentnosti a větší efektivity státní služby. Navrhované změny jsou dosti rozsáhlé a týkají se zásadních koncepčních změn, jako je například zrušení koordinační úlohy Ministerstva vnitra, až po změny týkající se personálních otázek či oblasti vzdělávání státních zaměstnanců.
Mají vojáci Severoatlantické aliance nárok na osvobození
od místního poplatku z pobytu?
Obec obdržela od místní firmy žádost o zřízení služebnosti
cesty pro přístup a příjezd na pozemek v jejich vlastnictví. Toto právo by
mělo být zřízeno na veřejně přístupné místní komunikaci. Je tento postup
v souladu se zákonem? Jaká omezení pro obec ze zřízení tohoto práva vzniknou?
Podle § 8 odst. 3 zákona č. 171/2023 Sb.,
o ochraně oznamovatelů, mohou pouze obce jako jediní veřejní zadavatelé sdílet
vnitřní oznamovací systém. Znamená to, že obec nemůže tento systém sdílet se
svými příspěvkovými organizacemi? Vyplývají pro obce do 10 tisíc obyvatel a
pro ostatní veřejné zadavatele s méně než 50 zaměstnanci nějaké
povinnosti ze zákona č. 171/2023 Sb.?
Regulace reklamy v bezprostřední blízkosti silnic a dálnic neustále utahuje šrouby nad provozovateli nelegálních reklamních zařízení a jiných reklamních ploch. Ti se však stále zdají být o krok napřed. Čerstvá novela zákona o pozemních komunikacích dává obcím a krajům do rukou nový nástroj proti těmto praktikám.
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Jaromír Jirsa) zrušilo ustanovení
čl. 3 odst. 1 nařízení obce Holubice č. 1/2019, tržní řád, ze dne
24. 10. 2019. Ve zbývající části návrh odmítlo.
Obsáhlejší zákon s odlišnou strukturou než ten stávající – tak by
měl vypadat nový zákon o účetnictví, jehož účinnost byla z původně
plánovaného 1. ledna 2024 posunuta až na leden 2025. Důvodem změn je kromě
modernizace stávajících účetních pravidel také digitalizace účetnictví a jeho
procesů. Nově tak bude nutné vést účetnictví pouze v elektronické podobě.
Změn, na které se musíte připravit, je sice daleko víc, žádné revoluce se ale bát
nemusíte.
Dotaz: Ve kterých případech má správní úřad povinnost snížit správní
poplatek podle ust. § 9 zákona o správních poplatcích, který upravuje
slevu na poplatku?
Stanovisko Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra č. 5/2023
Ředitel školy, ve které je obec zřizovatelem, má uzavřenou DPP na činnost
týkající se školních šablon. Může zřizovatel po řediteli požadovat přehled
o výkonu činnosti a výši odměny, která mu za danou činnost byla vyplacena?
Modernizaci a digitalizaci. Ty především přináší do volebního procesu nový
návrh zákona o správě voleb. Volby tak čekají důležité novinky. Mezi ně
patří například možnost zažádat o voličský průkaz na kterémkoliv obecním
úřadě, zafixování termínu některých typů voleb nebo stálejší vymezení
senátních obvodů. Na základě dohody z Poslanecké sněmovny volby zůstanou
dvoudenní. Důkazem o politické podpoře změn připravených Ministerstvem vnitra
je i to, že návrhy zákona nyní předkládají sami poslanci ze všech stran a
hnutí zastoupených v Poslanecké sněmovně.
IV. senát Ústavního soudu (soudce zpravodaj Radovan Suchánek) zrušil rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 9. února 2022,
č. j. 7 As 347/2021-46, protože jím bylo porušeno ústavně
zaručené právo stěžovatelky na samosprávu podle čl. 8, čl. 100
odst. 1 a čl. 104 odst. 2 ve spojení s čl. 101 odst. 4
Ústavy České republiky a její právo na soudní ochranu podle čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod.
Ze sedmičlenného zastupitelstva bylo přítomno pět členů. V usnesení
hlasovali tři pro přijetí a dva proti. Je při tomto počtu a stavu hlasování
usnesení schváleno?
Ministerstvo financí zveřejňuje metodickou pomůcku pro správu správních poplatků včetně příloh (vzory písemností, které mohou úřední osoby využít v aplikační praxi).
Může zastupitelstvo pražské městské části pověřit radu rozhodnutím
o výběru zhotovitele podle zákona o zadávání veřejných zakázek nebo
musí rozhodnout jen samo zastupitelstvo?
Stavební zákon stanoví, že v nezastavěném území lze v souladu s jeho charakterem umisťovat vyjmenované stavby jen tehdy, pokud je územně plánovací dokumentace z důvodu veřejného zájmu výslovně nevylučuje.
Jak ale postupovat v situaci, kdy územně plánovací dokumentace stavbu nevylučuje výslovně, ale nepřímo? A jak tomu bude po účinnosti nového stavebního zákona?
Ministerstvo životního prostředí odpovídá na často kladené otázky k návrhu zákona o zabezpečení hydrometeorologické služby. Zákon jako celek se zabývá pouze státní hydrometeorologickou službou, která je definována jako činnost ve veřejném zájmu pro účely plnění úkolů veřejné správy (např. protipovodňová služba, smogový varovný a regulační systém, monitoring kvality vod, krizové řízení, integrovaný záchranný systém, plnění funkce kritické infrastruktury atd.), které jsou uloženy právními předpisy, nebo pro účely obrany státu.
Otázka platné identifikace bytové jednotky v rámci smlouvy o smlouvě budoucí, jež byla uzavřena v době, kdy předmětnou jednotku nebylo možné specifikovat obvyklými údaji, zůstává mezi smluvními stranami i dnes v mnoha případech sporná. To se týká rovněž smluv, které byly historicky uzavřeny mezi obcemi a zájemci o nájem a následné odkoupení bytových jednotek realizovaných za podpory státních dotací. Spory z těchto smluv současně často končily podanou žalobou, jejímž předmětem byla vedle řádné identifikace předmětu převodu například také symbolická kupní cena ve výši 1 Kč.
Zastupitelstvo obce odvolalo na návrh místostarosty předsedu kontrolního
výboru. Odmítlo však zařadit na program volbu nového předsedy a ani nikoho
nepověřilo vedením výboru. Je tento postup v souladu se zákonem?
Volební senát Nejvyššího správního soudu vyhlásil rozsudky týkající se
místních referend – o hazardních hrách v Kladně a výstavbě
bytových domů na území obce Jenišov.
Nový zákon o ochraně oznamovatelů zavádí zákaz tzv. odvetných opatření jako jeden z projevů ochrany oznamovatelů (whistleblowerů) a dalších s nimi spojených osob. Pokud bude oznamovatel nebo taková jiná osoba odvetnému opatření vystavena, vystavují se povinné osoby riziku veřejnoprávní sankce. Kromě toho se dotčená osoba může domáhat civilních nároků, což jí usnadňuje též související novela občanského soudního řádu.
Přijímání a poskytování darů je soukromoprávní problematikou, kterou primárně upravuje občanský zákoník (§ 2055 a násl.). V oblasti veřejného práva pak kompetence orgánů obce definuje zákon o obcích, který stanovuje mantinely pro rozhodování o poskytování a přijímání darů.
Ústavní soud zveřejnil
svůj nález sp. zn. Pl. ÚS 24/23 , který se týká stanovení koeficientů daně z nemovitých věcí. K tomu se vyjádřila i advokátní kancelář
Frank Bold Advokáti , která připravila argumenty pro svého klienta při jednání Ústavního soudu. Nyní uvádíme k této problematice stanovisko odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra.
Naše obec se rozhodla vybudovat chodník do sousední obce. Pozemek, na kterém
má být chodník zbudován je v majetku dotčené sousední obce. Nová stavba bude
majetkem naší obce. Jakým způsobem máme ošetřit smluvní vztah na stavbu a
následné využívání chodníku mezi obcemi.
Parlament České republiky schválil dne 13. července 2023 novelu zákona o místních poplatcích, která má nabýt účinnosti dnem 1. ledna 2024. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo vnitra doporučuje vydat nové obecně závazné vyhlášky, které budou odpovídat již nové právní úpravě.
Dne 1. 8. 2023 nabyl účinnosti zákon č.
171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů („zákon o ochraně oznamovatelů“) a současně také zákon č.
172/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ochraně oznamovatelů. Přijetím uvedených předpisů Česká republika konečně dostála své povinnosti implementovat Whistleblowingovou směrnici. Konečná podoba předpisů byla předmětem laických i odborných debat a v rámci legislativního procesu doznala oproti prvotnímu návrhu také řady změn. Koho se nová úprava týká? Jaká jednání je možné nahlašovat? A jaké zásadní dopady budou mít nově přijaté předpisy na podnikatele?
Pandemie koronaviru a následná válka na Ukrajině z větší části překryly přípravu a schvalování velmi důležitého právního předpisu – nového stavebního zákona a jeho novel. V předchozích dnech byl završen legislativní proces schvalování velké věcné novely stavebního zákona. Z důvodu popsaných událostí se ani schvalování této velké věcné novely zákona netěšilo zvýšené pozornosti odborné veřejnosti, všichni se vesměs spokojili s ujištěním některých poslanců, že na novele panuje široká politická shoda, tato byla v Poslanecké sněmovně schválena jednomyslně a přišlo ujištění, že jde o výrazný posun k lepšímu na úseku povolování staveb v této zemi.
Stále častěji se v praxi setkáváme s problematikou tzv. zásad pro výstavbu, a to nejčastěji ze strany investorů (developerů), na něž dopadají, avšak také ze strany samotných obcí, které je vytvářejí a následně přijímají na základě schváleného usnesení zastupitelstva dané obce. Jelikož se v případě zásad pro výstavbu jedná o komplexní problematiku, z důvodu přehlednosti bude o nich pojednáno ve dvou samostatných článcích. Nyní si přiblížíme, co to vlastně zásady pro výstavbu jsou, druhá část článku se bude věnovat jejich závaznosti.
Přelomové rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18. července 2023 stanovilo, že obce mohou místním koeficientem určit vyšší daň z nemovitosti i konkrétním objektům (
Informace včetně plného znění nálezu Ústavního soudu). K této problematice nyní uvádíme text z advokátní kanceláře Frank Bold Advokáti, která připravila argumenty pro svého klienta při jednání Ústavního soudu.
Tento článek se zabývá problematikou staveb umístěných na cizím pozemku a zřízených v době účinnosti „starého“ občanského zákoníku č.40/1964 Sb. Účelem tohoto článku je shrnout aktuální stav právní úpravy a judikatury týkající se této problematiky a nastínit možná řešení tohoto nežádoucího stavu.
K datu 31. 1. 2022 došlo ke zrušení § 16 zák.
565/1990 – využívání údajů z registrů pro správu místních poplatků.
Jakým zákonem se tedy řídit při správě místních poplatků?
Dne 1. srpna 2023 nabývá účinnosti zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů a zákon č. 172/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ochraně oznamovatelů.
Člen zastupitelstva města, který není členem rady, požaduje volný přístup
ke všem podkladovým materiálům rady (včetně materiálů, které budou
projednávány). Má na tento požadavek zastupitel nárok? Na vyžádání nebo běžně?
Ústavní soud, Brno, TZ 56/2023 – Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Vojtěch Šimíček) zamítlo návrh Ministerstva vnitra na zrušení čl. 2 a přílohy č. 1 obecně závazné vyhlášky obce Řepov č. 1/2021, o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí.
Doba od 22.00 do 6.00 je všeobecně známa jako doba nočního klidu.
Z právního pohledu má tato doba význam, jelikož ten, kdo v tuto dobu
noční klid ruší (nejčastěji hlasitými projevy, pouštěním reprodukované hudby
apod.), může se dopustit přestupku podle zákona č. 251/2016 Sb.,
o některých přestupcích, za což mu může být uložena pokuta až do výše
10 000 Kč.
Bývalé vedení obce se ústně dohodlo s majitelem pozemků, že obci
poskytne svoje pozemky pro stavbu splaškové kanalizace a umožní na ně i vjezd
stavební techniky. Majitel za to nepožadoval žádný pronájem a na oplátku mu měla
být zřízena přípojka zdarma. O tom, že pozemky byly stavební technikou
využívány není sporu, a majitel si vůči obci žádnou kompenzaci nenárokoval.
Přesto však obec této osobě fakturu za zhotovení přípojky vystavila. Jakým
způsobem má obec postupovat, pokud by chtěla fakturu stornovat, případně upustit od
jejího proplacení? Obec není plátcem DPH a nemá radu.
V neděli 16. 7. 2023 nabyla účinnosti novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Její součástí je nové ustanovení v § 242 odst. 5, které upravuje stanovení konce lhůty pro podání námitek proti zadávacím podmínkám.
Je Hasičský záchranný sbor ČR osvobozen od správních poplatků dle ust.
§ 8 odst. 1 písm. a) zákona o správních poplatcích?
Zákon říká, že zápis ze zasedání zastupitelstva obce má být vyhotoven do
deseti dnů. Je to myšleno na kalendářní dny, nebo na dny pracovní? Týká se lhůta
čistě vyhotovení zápisu nebo i jeho podepsání starostou, popřípadě
místostarostou a ověřovateli?
Institut společenství obcí, létající úředník, pravidla distančního jednání
zastupitelstev či odměňování zastupitelů na základě objektivních statistických
dat. To i další novinky přináší novela tří zákonů o obcích, krajích
a hlavním městě Praze, která má samosprávám ulehčit práci a pomoci fungovat
efektivněji a hospodárněji.
Započítávají se do výše sazby poplatků za komunální odpad náklady, které
obcím vznikají v souvislosti s odpadovým hospodářstvím?
Je nutné dávat do rady města samostatně ke schválení Roční inventarizační
zprávu, když ta je součástí Závěrečného účtu, který schvaluje zastupitelstvo?
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Pavel Šámal) vyhovělo návrhu
Ministerstva vnitra na zrušení ustanovení čl. 3 odst. 2 bodu prvního
obecně závazné vyhlášky města Příbram č. 1/2022, o nočním klidu.
Může správce poplatku vystavit poplatkovému subjektu fakturu za úhradu či odvod místního poplatku?
- Základní informace k Daňovému milostivému létu (pro správu místních poplatků)
- Metodická pomůcka k Daňovému milostivému létu (pro místní poplatky)
Je možno v souladu se zákonem o obcích rozdělit pravomoci obecního
úřadu a zřídit finanční oddělení (v současné době 3 zaměstnanci
přímo podřízeni tajemníkovi), kdy vedoucí oddělení by byl přímo podřízen
tajemníkovi, a ne vedoucímu odboru, který není zřízen. Jedná se o úřad
s jedním odborem – stavební úřad.
Ačkoliv zákon o ochraně oznamovatelů ještě nevyšel ve Sbírce zákonů, již budí emoce. V rámci projednávání návrhu zákona v Senátu vyvstala otázka, zda povinnost zavést vnitřní oznamovací systém dopadá i na ty obce, které sice k příslušnému datu mají méně než 10 000 obyvatel, ale současně zaměstnávají nejméně 50 zaměstnanců, nebo jsou orgánem veřejné moci vykonávajícím působnost v oblasti správy daně z příjmů právnických osob nebo správy odvodu za porušení rozpočtové kázně.
Obec zadala pokácení rizikového stromu z lesního pozemku obce (podnikateli
zabývajícímu se touto činností). Při odstranění stromu došlo k poškození
majetku ve vlastnictví třetí osoby. Je obec v tomto případě odpovědná či
spoluodpovědná za vzniklou škodu?
Rozhodnutí o poskytnutí daru náleží do vyhrazené pravomoci zastupitelstva,
resp. rady obce podle výše částky, která má být poskytnuta. O poskytnutí daru
nad 20 000 Kč jednotlivé osobě rozhoduje zastupitelstvo, o částce
nižší než 20 000 Kč rozhoduje rada obce [§ 85 písm. b) zákona
o obcích].
„Nejkrásnější“ protikorupční zákon, jak byl zákon o registru smluv
někdy nazýván, je v platnosti již téměř sedm let. Jeho cílem bylo poskytnout
široké veřejnosti informace o tom, jak je nakládáno s veřejnými
prostředky a posílit transparentnost veřejné správy. Zákon bezúplatně dálkovým
způsobem zpřístupnil vybrané smlouvy a posílil tak právo veřejnosti podílet se na
pasivní správě veřejných věcí.