K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 230 záznamů.

1. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů II.

Poskytování dotací, návratných finančních výpomocí (NFV) a darů obcemi upravila novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (RPÚR). V minulém článku jsme se zabývali tím, jaké jsou způsoby, programy a žádosti o poskytování darů a NFV včetně určení orgánu obce, který o poskytnutí rozhoduje. 14. 11. 2017, Legislativa

2. Obce a zakládání ústavů

Obce mohou v souladu s § 23 odst. 1 písm. d) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zakládat ústavy podle zvláštního zákona, kterým se v daném případě rozumí občanský zákoník. 6. 11. 2017, Legislativa

3. Změny v odměňování členů zastupitelstev obcí

Ke dni 1. ledna 2018 nabude účinnosti novela zákona o obcích, která přináší výrazné systémové změny v odměňování členů zastupitelstev nejen obcí, ale i krajů, hlavního města Prahy, městských částí hlavního města Prahy a městských obvodů územně členěných statutárních měst (budeme nadále uvádět jen zastupitelstva obcí). 31. 10. 2017, Legislativa

4. Novinky v oblasti dluhů, exekucí a oddlužení

Dluhy a exekuce představují problematiku, s níž se zaměstnanci obcí či jejich volení představitelé setkávají ve dvojí pozici. Obec je předně často věřitelem. Dluhy pak představují nejčastěji nezaplacené poplatky či daně. Obec nicméně může být i v opačné situaci. 24. 10. 2017, Legislativa

5. Čas bilancování

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 16. 10. 2017, Legislativa

6. Místní poplatek ze psů

Místní poplatek ze psů[1] představuje jeden z nejstarších způsobů zpoplatnění zvířat u nás, přičemž v současné době je i jediným místním poplatkem, který dopadá na chov zvířat. Místní poplatek ze psů je v rámci místních poplatků také jedním z nejrozšířenějších, což souvisí jednak s poměrně vysokým počtem chovaných psů u nás, jednak s tím, že se jedná v podstatě o jediný fiskální nástroj pro regulaci chovu psů, kterým obce disponují. 20. 9. 2017, Legislativa

7. Obce a obchodní společnosti

Obce mohou zakládat kapitálové obchodní společnosti (tj. společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti), anebo se mohou spolu s jinými osobami stát účastníkem (společníkem) na činnostech jiných obchodních společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem včetně peněžních prostředků. 14. 9. 2017, Legislativa

8. Novela zákona o místních poplatcích

V létě roku 2016 předložila vláda Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní (dále jen „novela“). Po relativně dlouhém legislativním procesu byla novela schválena Poslaneckou sněmovnou a Senátem a následně dne 28. dubna 2017 podepsal novelu prezident republiky. 7. 9. 2017, Legislativa

9. Kdy účtovat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informace?

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ukládá povinným subjektům, kterými jsou mimo jiné obce, poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Informace se poskytují na základě žádosti. 30. 8. 2017, Legislativa

10. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů I.

V únoru roku 2015 byla publikována novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (zákon č. 250/2000 Sb.), která upravila i zákony o obcích, o krajích a zákon o hlavním městě Praze. 21. 8. 2017, Legislativa

11. Příspěvkové organizace obce

Za účelem zejména efektivnějšího hospodářského využívání majetku obce či k zabezpečení veřejně prospěšných činností mohou obce zřizovat příspěvkové organizace obce, které mají postavení právnických osob. Obecně tak lze konstatovat, že na výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí se vedle samotné obce mohou podílet (zprostředkovaně z hlediska právního) i její příspěvkové organizace. 2. 8. 2017, Legislativa

12. Nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí

V Parlamentu je v současnosti projednáván návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který by měl nahradit stávající zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o finanční kontrole“), ve znění pozdějších předpisů. 24. 7. 2017, Legislativa

13. Aktuální judikatura k místním poplatkům

Problematika místních poplatků je upravena zejména v zákoně č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). Na výklad jednotlivých ustanovení ZoMP má kromě praxe a odborné literatury významný vliv také judikatura. 10. 7. 2017, Legislativa

14. Blíží se volby, které zákony ještě projdou?

Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 3. 7. 2017, Legislativa

15. Městské kamerové dohlížecí systémy v praxi obcí a měst v České republice

Mnoho obcí a měst se neustále potýká s drobnou kriminalitou na veřejných prostranstvích, která znepříjemňuje život místním občanům, návštěvníkům či dalším turistům. 20. 6. 2017, Legislativa

16. Započtení obecních pohledávek

Smyslem tohoto článku je nastínit co možná nejvhodnější postup v situaci, kdy má obec pohledávku za dlužníkem, kterému je zároveň sama něčím dlužna. 14. 6. 2017, Legislativa

17. Společná a nerozdílná odpovědnost zákonných zástupců za nezletilé u místního poplatku za komunální odpad

Dne 1. 1. 2016 nabyla účinnosti novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“), provedená zákonem č. 266/2015 Sb. Touto novelou došlo mimo jiné ke změně přístupu k odpovědnosti nezletilých poplatníků za zaplacení místního poplatku, která se nejvíce projeví u místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen „místní poplatek za komunální odpad“). 16. 5. 2017, Legislativa

18. Kontrolní činnost a rozpočtové určení daní

Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 10. 5. 2017, Legislativa

19. Organizační složky obce

Za účelem efektivnějšího hospodářského využívání majetku obce či k zabezpečení veřejně prospěšných činností mohou obce zřizovat tzv. organizační složky obce, které jsou charakteristické tím, že nedisponují právní subjektivitou. Na výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí se tedy vedle samotné obce mohou podílet (zprostředkovaně z hlediska organizačního) i její organizační složky. 18. 4. 2017, Legislativa

20. Problematika parkování na chodníku – sankce

V současné době často dochází k parkování motorových vozidel na chodníku, ať už jen v části chodníku nebo dokonce v celé jeho šířce. S tímto nešvarem bojují snad všechny obce. 6. 4. 2017, Legislativa

21. Nová legislativa

  • Seminář k novele stavebního zákona
  • Novela zákona o pohřebnictví
  • Hodnocení a plány na rok 2017
8. 3. 2017, Legislativa

22. Školský zákon, cestovní ruch a novela stavebního zákona

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 2. 3. 2017, Legislativa

23. Brno ve znamení zákonů

Co se na města a obce chystá v oblasti legislativy? Co se samosprávám nelíbí a proč? O tom debatovali starostové z celé republiky na II. právní konferenci Svazu měst a obcí ČR. Konala se v lednu na brněnském výstavišti v rámci veletrhů GO a Regiontour. 23. 2. 2017, Legislativa

24. Obce a nabytí věci v dražbě nebo ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku

Poslední novela zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), účinná od 1. července 2016 (jde o novelu č. 106/2016 Sb.) se významně dotkla i ustanovení § 85 obecního zřízení, ve kterém došlo k rozšíření vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce. 9. 2. 2017, Legislativa

25. Získávaní údajů pro správu místních poplatků

Jedním z důležitých předpokladů správného výběru místních poplatků je znalost všech údajů potřebných pro správné stanovení místního poplatku. Základem pro tuto činnost je aktuální a úplná evidence poplatkových subjektů. K dosažení takové evidence využívá správce poplatku zejména údaje, které jsou obsaženy v jednotlivých ohlášeních poplatkových subjektů. 6. 2. 2017, Legislativa

26. Obce a právo stavby

Dnem 1. července 2016 nabyl účinnosti zákon č. 106/2016 Sb., který novelizoval mj. i zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení). Tato novela obecního zřízení se dotkla i ustanovení § 85 obecního zřízení, ve kterém došlo k rozšíření vyhrazené působnosti zastupitelstva obce, a to konkrétně v novém písmenu m), podle něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o nabytí a převodu práva stavby a smluvního zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce. 11. 1. 2017, Legislativa

27. Rozpočtové provizorium obce

V průběhu rozpočtového procesu obce může dojít k situaci, kdy před 1. lednem rozpočtového roku nebude schválen rozpočet obce. Pokud k takové situaci dojde, pak se řídí rozpočtové hospodaření obce v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria. Institut rozpočtového provizoria je upraven v ustanovení § 13 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. 4. 1. 2017, Legislativa

28. Sociální bydlení a rozpočtová odpovědnost

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 20. 12. 2016, Legislativa

29. Lhůta pro stanovení místního poplatku

Pro daňové, resp. poplatkové právo je typická zásada tzv. autoaplikace. Tato zásada v sobě zahrnuje obecné pravidlo, podle kterého si každý poplatník musí být vědom svých povinností a je povinen je plnit řádně a včas bez účasti správce poplatku. 28. 11. 2016, Legislativa

30. Účast obce v dražbě

Obce mají, stejně jako jakýkoli jiný účastník právních vztahů, právo účastnit se dražby či veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku. Postavení obcí vůči jiným účastníkům dražby však bylo v zásadě nerovné až do 1. července 2016, kdy nabyla účinnosti poslední novela zákona o obcích. 14. 11. 2016, Legislativa

31. Taylor Wessing upozorňuje na přechodné období u novely zákona o dani z nabytí nemovitých věcí a její dopad

V tomto měsíci vstoupila v účinnost novela zákona o dani z nabytí nemovitých věcí. Odhadů toho, jaké dopady tato novela bude mít, se objevila celá řada. V podstatě dochází k naplnění původního záměru tohoto zákona, resp. zákonného opatření.[1] Advokátní kancelář Taylor Wessing považuje za důležité upozornit na dvě zásadní, dosud ne úplně diskutované okolnosti této novely. 9. 11. 2016, Legislativa

32. Nejen o administrativním členění státu: komunální legislativa jako začarovaný kruh?

Na ustavení samosprávných krajů a reformu veřejné správy už nenavázaly další kroky a administrativní členění státu zůstává poměrně nepřehledné. Vedle samosprávných krajů existuje de iure stále i 7 krajů z roku 1960, zrušeny nebyly ani okresy, řada státních úřadů a dekoncentrátů se nepřizpůsobila struktuře správních obvodů obcí s rozšířenou působností (ORP). 8. 11. 2016, Legislativa

33. Vláda navrhuje neprůhledné rozhodování o stavbách

Praha – Vládní návrh na zásadní novelu stavebního zákona je v rozporu s programem vlády a názory veřejnosti. Paradoxně vede ke složitějšímu, rizikovějšímu a méně transparentnímu rozhodování o stavbách, k oslabení veřejné kontroly a v důsledku také ke zbytečnému zhoršování stavu životního prostředí, varují ekologické organizace. Zatímco avizované spojení územního a stavebního řízení zákon umožňuje již dnes, složité výjimky a nové úřední postupy by přinesly zmatek, nejistotu a v konečném důsledku zpomalení rozhodování. Poslanecká sněmovna návrh začne projednávat na dnes zahájené schůzi. 18. 10. 2016, Legislativa

34. Připravované legislativní změny

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj 18. 10. 2016, Legislativa

35. Mýty kolem nových pravidel vydávání výjimek z nočního klidu

Dnem 1. října 2016 vstoupila v účinnost novela zákona o přestupcích, která mimo jiné přináší změnu týkající se přestupků proti nočnímu klidu. Kolem tématu se vytvořila řada mýtů, které je vhodné uvést na pravou míru. 11. 10. 2016, Legislativa

36. Navýšení místních poplatků

Nedílnou součástí vyměřování nezaplacených místních poplatků či jejich částí bývají úvahy správce poplatku o tom, zda bude včas nebo ve správné výši nezaplacený místní poplatek navyšovat nebo nikoliv. Zjednodušeně řečeno bude správce poplatku v každém případě zvažovat, zda postačí vyměřit neukázněnému poplatníkovi tento nedoplatek v nezaplacené výši, nebo bude po tomto poplatníkovi požadovat další částku v podobě navýšení poplatku. 23. 9. 2016, Legislativa

37. Obce a vydání komunálních dluhopisů

Na základě § 85 písm. l) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „obecní zřízení“), je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o vydání komunálních dluhopisů. Komunální dluhopisy mohou představovat významný zdroj financování zejména finančně náročnějších investic obce (vodovody, kanalizace, apod.). 14. 9. 2016, Legislativa

38. Aktivity a akce pro děti – DPH?

Rodinná obecní politika je vůči svým občanům vstřícná a snaží se jim všemožně pomáhat. Podpora volnočasových aktivit pro děti je běžnou součástí obecních rozpočtů. Protože k pořádání aktivit a akcí pro děti se na obecní úrovni zpravidla nepřistupuje za účelem dosažení zisku, je dobré už při předběžné kalkulaci o ceně vědět, zda a jak moc ji zatíží daň z přidané hodnoty. 29. 8. 2016, Legislativa

39. Zákon o finanční kontrole vs. zákon o vnitřním řízení a kontrole ve veřejné správě

Při negociačních jednáních vstupu České republiky do Evropské unie v roce 2003 byla stanovena nutnost vypracovat v ČR koncepci kontrolního systému ve veřejné správě. Výsledkem byl vznik souboru zákonů v podobě zákona o rozpočtových pravidlech, zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákona o účetnictví a zákona o finanční kontrole, které měly posílit hospodárnost, efektivnost a účelnost využívání veřejných zdrojů. 17. 8. 2016, Legislativa

40. Pracovní skupina Rady vlády pro veřejnou správu pro administrativní členění státu

Strategický rámec rozvoje veřejné správy, který v srpnu 2014 schválila vláda má 12 specifických cílů. Jeden z nich se věnuje i harmonizaci administrativního členění státu. 10. 8. 2016, Legislativa

41. Legislativní změny a dokončení reformy veřejné správy

Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 1. 8. 2016, Legislativa

42. K navrhovaným změnám zákona o místních poplatcích

V lednu tohoto roku se v meziresortním připomínkovém řízení objevil materiál, jehož obsahem je mimo jiné změna zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále také ZoMP). Tento materiál byl předložen jen pár týdnů poté, co nabyla účinnosti druhá část poslanecké novely tohoto zákona. 18. 7. 2016, Legislativa

43. Novela zákona o obcích nabyla účinnost 1. července 2016

Novelizovaný zákon o obcích přináší podstatné změny zejména v rozsahu povinnosti obce zveřejnit záměr, stanovuje změny v povinnosti zdůvodnit odchylku od ceny obvyklé a upravuje pravomoci orgánů obce. Dále dochází k úpravě problematiky sporných hranic obcí, pozměňují se pravidla pro zřizování výborů pro národnostní menšiny, vyjasňuje se zveřejňování usnesení o účasti obce v dražbě a v neposlední řadě je obcím umožněno za účelem ocenění významných životních události svých občanů využívat jejich osobní údaje ze základních registrů. 11. 7. 2016, Legislativa

44. Seznam právních povinností by měl být menší a lépe vymahatelný

Dva dny plné paragrafů. Tak se dá stručně shrnout Právní konference, která se 12. a 13. května 2016 uskutečnila v Brně. Vůbec poprvé ji uspořádal Svaz měst a obcí ČR se záměrem přiblížit zástupcům samospráv aktuální legislativu. Zejména pak ty právní oblasti, které trápí města a obce. 29. 6. 2016, Legislativa

45. Obce a zastavení nemovitých věcí

Na základě § 85 písm. k) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „obecní zřízení“), je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o zastavení nemovitých věcí. 23. 6. 2016, Legislativa

46. Místní referendum nemůže nahradit rozhodování správních orgánů v souladu se zákonem

Ke změnám územního plánu směřoval rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 1. 2016, sp. zn. 2 As 212/2015. Nejvyšší správní soud se počátkem tohoto roku zabýval kasační stížností, v níž se navrhovatel domáhal zrušení rozsudku Krajského soudu v Praze, jímž byl zamítnut jeho návrh na zrušení části opatření obecné povahy – změny územního plánu obce Tlustice. 2. 6. 2016, Legislativa

47. Konference Otevřený úřad – zákonné povinnosti při zveřejňování informací

Praha – Ve středu, 25. května 2016 se v Praze uskutečnila odborná konference pro zástupce státní správy a samosprávy o legislativních povinnostech při zveřejňování informací. Od léta letošního roku vstupuje v účinnost nový zákon o registru smluv, který velmi úzce souvisí s hlavním „informačním“ zákonem o svobodném přístupu k informacím. Oba podporují transparentnost úřadů a svobodné poskytování informací veřejnosti. 26. 5. 2016, Legislativa

48. Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí

Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí (dále jen „návrh zákona“) má nahradit stávající zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. 24. 5. 2016, Legislativa

49. Připravované legislativní změny – zadávání veřejných zakázek

Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 12. 5. 2016, Legislativa

50. Úvěry, zápůjčky a ostatní obdobná právní jednání obce

V rámci sérií textů o majetkoprávních jednáních obce podle § 85 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „obecní zřízení“), bude nyní věnována pozornost uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo zápůjčky, o převzetí dluhu, o převzetí ručitelského závazku, a o přistoupení k závazku. 11. 5. 2016, Legislativa
Bylo nalezeno 230 záznamů.
TOPlist
TOPlist