Archiv článků (rubrika Veřejné zakázky)
Úprava zákona o veřejných zakázkách sníží administrativní zátěž,
zabrání firmám s nečistou minulostí uspět ve veřejných tendrech a umožní
úřadům sdílet zdroje mezi sebou. Novelou se teď budou zabývat senátoři.
Nejvyšší soud v minulém roce vydal zajímavý rozsudek v oblasti náhrady škody, který se týká práva veřejného zadávání, resp. oblasti veřejných zakázek. Jak bude podrobně popsáno dále, houževnatá obrana dodavatele v dané věci přináší určité vyjasnění problematiky odpovědnosti zadavatele při neoprávněném vylučování dodavatelů ze zadávacího řízení v občanskoprávní rovině, tedy při uplatňování nároků dodavatelů mimo zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení
pokuty ve výši 2 700 000 korun pro Karlovarský kraj za to, že
v letech 2018–2021 postupně uzavřel tři smlouvy na zajištění autobusové
dopravy bez soutěže o zakázku.
V letech 2010–2013 SMO realizoval projekt „Zkvalitnění výkonu činnosti zastupitelů a posílení kapacity místní samosprávy v České republice“, také známý jako „Vzdělaný zastupitel“. Jednalo se o jeden z prvních velkých projektů SMO. Financován byl z OPLZZ. Jelikož SMO vždy postupuje jako řádný hospodář, najal si na realizaci výběrových řízení v rámci tohoto projektu odbornou společnost.
Rada Kraje Vysočina zrušila veřejné zakázky na zajištění linkové dopravy.
Důvodem je, že stále není možné zakázku ve všech jejích osmi částech, a to
i po opakovaném potvrzení správného postupu zadavatele ze strany Úřadu na
ochranu hospodářské soutěže, kvůli soudem nařízenému předběžnénu opatření a
dalším průtahům uzavřít. Po dvou letech administrace zakázky rozhodlo vedení Kraje
Vysočina vypsat zakázku novou. Ta by měla být vyhlášena do dvou měsíců.
Při kontrole výběrových a zadávacích řízení se často opakují pochybení,
jejichž důsledkem bývá stanovení finanční opravy. Mezi taková pochybení patří
například nesprávné dělení zakázek. K pochybením rovněž dochází
v zadávacích podmínkách při požadavku na doložení referenčních zakázek.
Co prodlužuje zadávací řízení prakticky nejvíce, je situace, kdy si vybraný dodavatel před podpisem smlouvy její uzavření „rozmyslí“. Zadavatel, případně jím jmenovaná hodnoticí komise je v takovém případě opět na začátku celého procesu posouzení, a to i přes to, že již proběhla jednání hodnotící komise, rozhodnutí o výběru a například již uplynula i lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Možností, jak „přinutit“ dodavatele k tomu, aby podávali nabídku jen v případě skutečného zájmu, je institut jistoty upravený v ustanovení § 41 ZZVZ.
Trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži může však být uložen pouze za podmínky, dopustila-li se daná právnická osoba trestného činu v souvislosti s uzavíráním smluv na plnění veřejných zakázek nebo s jejich plněním, s účastí v zadávacím řízení nebo ve veřejné soutěži.
Vyhledat veřejné zakázky téměř všech příspěvkových organizací Libereckého
kraje lze na profilu zadavatele. Nedávno se tam přidala i liberecká zoo, kterou
kraj vloni převzal do své správy. Kraj svým příspěvkovým organizacím při
administraci veřejných zakázek výrazně pomáhá.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil rozhodnutí,
jímž byla hlavnímu městu Praze uložena pokuta ve výši
2 600 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných
zakázek v souvislosti se zadávacím řízením na zhotovitele rekonstrukce a
dostavby Průmyslového paláce.
Kraj uvedl do provozu novou funkci na profilu zadavatele, kde uveřejňuje
všechny své veřejné zakázky i zakázky příspěvkových organizací
s předpokládanou hodnotou od 200 000 korun bez DPH a vyšší. Jeho
cílem je oslovit a přilákat co nejvíce potenciálních dodavatelů.
Jedním z častých pochybení, se kterým se běžně setkáváme při kontrole
výběrových a zadávacích řízení, je nesprávné dělení zakázek.
Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš chystá
pozměňovací návrh k novele o zadávání veřejných zakázek. Návrh,
který se týká vertikální spolupráce a sdílení kapacit mezi různými orgány
státu (nejen) v oblasti IT, vzbudil obavy ve Svazu průmyslu a dopravy, které
adresoval poslancům prostřednictvím dopisu. Ve čtvrtek 19. ledna se
místopředseda vlády pro digitalizaci se zástupci Svazu sešel a svůj záměr
detailně představil. Zástupci Svazu vyjádřili spokojenost se schůzkou a
předloženými argumenty a budou spolupracovat na přípravě prováděcí metodiky.
Problematiku stáří referenčních zakázek ve vztahu k prokazování kvalifikace upravuje zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) v ust. § 79 odst. 2 písm. a) a b). Podle uvedených ustanovení může zadavatel požadovat k prokázání technické kvalifikace:
- seznam stavebních prací poskytnutých za posledních 5 let před zahájením zadávacího;
- seznam významných dodávek nebo významných služeb poskytnutých za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení.
V českém právním řádu existuje právní úprava, která reguluje zadávání veřejných zakázek. Smyslem této právní úpravy je zajistit transparentní a nediskriminační výběr smluvních partnerů pro veřejné orgány (či orgány/osoby financované z veřejných financí). Aby měla tato regulace smysl, musí dopadat i do smluvních vztahů, které zadáním veřejných zakázek vznikají. V opačném případě by měli zadavatelé s vybraným dodavatelem takříkajíc volnou ruku, co se úpravy závazku týče, čímž by mohli v zásadě „smazat“ předešlé zadávací řízení.
Vláda na svém jednání jednomyslně schválila nový zákon o veřejných
dražbách, který připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Nová úprava
zjednoduší, zrychlí a zmodernizuje proces, jehož současná podoba pochází
z přelomu tisíciletí a vzhledem k postupující elektronizaci nepostačuje
aktuálním požadavkům.
V polovině prosince jednala protikorupční rada vlády pod vedením ministra
Michala Šalomouna. Ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády svolal
po necelém měsíci další schůzi Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí (to
je přesný název orgánu, ve kterém vedle výkonných a represivních složek státu
působí i představitelé nevládních neziskových organizací a územní
samosprávu zastupují předsedové Svazu měst a obcí a Asociace krajů).
V souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 a následně s válkou na Ukrajině nabylo na významu téma možnosti změny závazků ze smluv na veřejné zakázky. Tyto události měly podstatné dopady do smluvních vztahů spojené např. s nedostatkem a zvýšenými cenami materiálu, nedostatkem pracovních sil či zvýšenými náklady na energie. Toto vyvolává v právních vztazích určitou potřebu změny, a to např. z hlediska ceny, ale i z hlediska termínů.
Zadávací řízení či nabídková řízení v oblasti dopravy patří
k bezesporu k velice sledovaným tématům, ať už jde o zakázky na
významné dopravní stavby, údržbu komunikací, nákupy vozidel nebo zajišťování
dopravní obslužnosti v regionech.
Dřevo jako všestranný materiál s mnohostranným využitím. Obnovitelný a lokální zdroj. Kde všude je dřevo vhodným materiálem při zadávání veřejných zakázek? Tomuto tématu se věnuje metodika, která vznikla ve spolupráci Ministerstva zemědělství s dalšími subjekty.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společně s Ministerstvem pro místní rozvoj zaujaly společné výkladové stanovisko k problematice výkladu ustanovení § 79 odst. 2 písm. a) a b) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, který stanovuje „stáří“ referenčních zakázek.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže publikoval odpovědi na dotazy, které byly položeny v rámci 8. metodického dne veřejného zadávání, který se týkal zodpovědného přístupu k zadávání veřejných zakázek aneb řízení cenového rizika ve veřejném zadávání.
S účinností ode dne 1. 1. 2021 byl novelizován zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek tak, že do nového ustanovení § 6 odst. 4 byla vtělena povinnost zadavatele při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele dodržovat (pokud to bude možné) zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací. Současně byl § 28 zákona rozšířen o písm. p) až r), které obsahují definici shora uvedených pojmů, resp. příkladný výčet toho, co si lze pod těmito zásadami konkrétně představit.
V souvislosti s aktuální ruskou agresí na Ukrajině byly v průběhu roku 2022 přijaty nové mezinárodní sankce vůči Rusku a Bělorusku, které mimo jiné dopadají i na zadávaní a plnění veřejných zakázek.
V rámci přípravy a realizace veřejných zakázek má zadavatel s ohledem na novelizovaný § 6 odst. 4 ZZVZ povinnost dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací.
Jedním ze stěžejních zájmů zadavatele v rámci zadávacího řízení je vybrat dodavatele, který bude schopný provést předmět plnění ve stanovené, resp. očekávané kvalitě. Je sice pravdou, že nabízená cena je vždy podstatným hlediskem, nicméně je nepochybné, že většina zadavatelů dává přednost, byť i o něco dražší nabídce, avšak od „prověřeného“ dodavatele. Zadavatel sice může, resp. v případě jediného hodnotícího kritéria a splnění podmínek účasti rovněž také musí vybrat nejlevnějšího dodavatele, ale může se tak stát za rizika nekvalitního provedení, vícenákladů či následného uplatňování záručních nároků či vad z odpovědnosti dodavatele.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnes zveřejnil dokument, v němž
podrobně popisuje a vysvětluje dění na trzích s elektrickou energií a zemním
plynem v posledních dvou letech, a to s ohledem na svou věcnou působnost
v oblastech ochrany hospodářské soutěže, veřejných zakázek a veřejné
podpory. Materiál je určen zejména pro širokou veřejnost, ale obsahuje cenné
informace i pro zadavatele veřejných zakázek či poskytovatele a příjemce
veřejné podpory.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zmírnil svým
nedávným druhoinstančním rozhodnutím výklad zákona o zadávání veřejných
zakázek ohledně bankovních záruk požadovaných v zadávacích řízeních.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil ve správním řízení zahájeném
z moci úřední pokutu ve výši 300 tisíc korun „Svazku vodovodů a
kanalizací“ měst a obcí za spáchání přestupků, kterých se tento zadavatel
dopustil tím, že stanovil zadávací podmínky veřejné zakázky „Suchý,
Žďárná – ČOV a kanalizace“ v rozporu se zákonem. Ve správním
řízení nebylo možno uložit nápravné opatření, neboť smlouva na veřejnou
zakázku již byla uzavřena.
Ačkoliv stát přistoupil k zastropování cen energií, zatím
nepřišel s legislativním rámcem pro kompenzace dodavatelům. Ti proto utlumili
své obchodní aktivity. Řadě obcí a firem tak kvůli tomu hrozí, že nebudou mít
zajištěné energie na příští rok. Velmi rychle bude také žádoucí novelizovat
zákon o veřejných zakázkách – obce či městské firmy podle něj
vypisují tendry na dodavatele energií s podmínkami, které nereflektují dění na
trhu, nebo na ně dodavatelé nemají snahu a prostor reagovat. Tendry na příští rok
tak opakovaně končí nezdarem, popisuje ve svém komentáři obchodní ředitel
společnosti MJEnergie Jan Šmíd.
Prvním čtením prošel v Poslanecké sněmovně Parlamentu návrh novely zákona
o zadávání veřejných zakázek. Díky ní se sníží administrativní
náročnost, zároveň ale přinese větší volnost zadavatelům a také upraví pravidla
pro přidělování zakázek dodavatelům odsouzeným například za korupci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil městu Planá tzv. příkazem
pokutu ve výši 150 tisíc korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na
služby spočívající ve vypracování projektové dokumentace k územnímu
řízení a ke stavebnímu povolení pro projekt „Veřejná prostranství
v lokalitě Z15 v Plané“ bez zadávacího řízení, čímž mohlo ovlivnit
výběr dodavatele.
Příkaz již je pravomocný, protože
zadavatel proti němu nepodal odpor.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil příkazem pokutu ve výši
150 000 Kč Technickým službám města Nymburka za porušení zákona při
uzavírání tří smluv na uložení a likvidaci odpadu. Pokuta již je pravomocná.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil hlavnímu městu Praze pokutu ve
výši 200 tisíc korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na stavební
práce týkající se odstranění a nápravy havarijního stavu v hale č. 24
Pražské tržnice v Holešovicích mimo zadávací řízení, čímž mohl být
ovlivněn výběr dodavatele.
Silniční fréza, která pracuje automaticky a je řízena pomocí informací
z Digitálního modelu stavby (DiMS). To je další z možností, jak může
využití metody BIM zefektivnit a zlepšit práci stavařů. Robotická fréza totiž
může pracovat mnohem přesněji, a připravit tak lepší podmínky pro položení
asfaltové vrstvy. Díky tomu bude možné zajistit dodržení její tloušťky
v celém rekonstruovaném úseku, to znamená také delší životnost opravené
silnice.
Na počátku února letošního roku vyzval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
česká města a obce, aby mu zodpověděly, kde spatřují největší problémy
v oblasti veřejných zakázek a na jaká témata by tedy uvítaly metodickou pomoc a
školení.
Vzhledem k tomu, že se někteří veřejní zadavatelé v důsledku
ukončení činnosti banky Sberbank v České republice ocitli bez poskytovatele
bankovních služeb, vypracoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společně
s Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky stanovisko k problematice
uzavírání smluv na bankovní služby.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad
statutárního města Jablonec nad Nisou a potvrdil tak pokutu ve výši
150 000 korun, která tomuto městu byla uložena za nezákonné uzavření
smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s dopravcem
UMBRELLA Coach & Buses s.r.o.
S ohledem na to, že v průběhu času může v případě dodavatelů
veřejných zakázek docházet k jejich přeměnám, vyvstává v praxi otázka,
zda je zadavatel, častokrát je to obec či město, oprávněn akceptovat doklady
k prokázání kvalifikace (nyní již zaniklého) právního předchůdce daného
dodavatele, či zda má zadavatel tohoto dodavatele z účasti v zadávacím
řízení vyloučit.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v poslední době ukládal
v desítkách případů pokuty za tzv. uveřejňovací přestupky zadavatelů, tedy
situace, kdy zadavatelé nezveřejní údaje o zadávacích řízeních
v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Ústavní soud dnes vyhlásil svůj nález týkající se návrhu na zrušení
ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek, podle kterého má Úřad pro
ochranu hospodářské soutěže zastavit správní řízení o přezkoumání
postupu zadavatele v případě, že v dané věci došlo k uzavření
smlouvy na veřejnou zakázku. Plénum Ústavního soudu návrhu nevyhovělo a svým
nálezem č. Pl. ÚS 24/21 ze dne 2. listopadu 2021 jej zamítlo.
S ohledem na ukončení činnosti některých poskytovatelů elektrické energie a
plynu se ocitli v nepříznivé situaci i někteří veřejní zadavatelé,
kteří jsou obecně v případě pořizování plnění povinni postupovat dle
zákona č. 134/2016 (dále též jen „ZZVZ“). Úřad pro ochranu
hospodářské soutěže v souvislosti s nastalou situací vypracoval pro
dotčené zadavatele metodické doporučení k dalšímu postupu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Dobrovolnému svazku obcí (DSO)
k zajištění přístavby školy v Nehvizdech pokutu ve výši 500 tisíc
korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na stavební práce mimo zadávací
řízení. Smlouva o dílo v celkové hodnotě téměř 40 milionů korun
uzavřená na veřejnou zakázku s dodavatelem TS městyse Nehvizdy,
s. r. o. (TS Nehvizdy), zahrnovala kompletní a komplexní zbudování
přístavby a provedení veškerých dalších prací, činností a dodávek
k řádnému provedení a dokončení díla dle této smlouvy.
K současnému růstu cen stavebních materiálů zaujaly 2. září
společné stanovisko Úřad pro ochranu hospodářské soutěže spolu
s Ministerstvem pro místní rozvoj, a to zejména ve vztahu k veřejným
zakázkám.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad
statutárního města Ostrava a potvrdil tak pokutu ve výši 100 000 Kč,
která byla tomuto zadavateli uložena prvostupňovým rozhodnutím za podstatné změny
závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku „Ekologizace veřejné dopravy
Ostrava – Poruba (DÚR a IČ)“, která byla uzavřena s dodavateli SUDOP
BRNO, spol. s r. o., a Dopravní projektování, spol. s r. o.
Veřejní zadavatelé i jejich dodavatelé se v současné době potýkají
s prudkým nárůstem cen stavebních materiálů a s doprovodnými následky
tohoto jevu. Situace na trhu stavebních výrobků vede k obtížím při realizaci
probíhajících veřejných zakázek a je na místě přemýšlet nad tím, jak ji
zohlednit i při zadávání nových veřejných zakázek, neboť lze předpokládat,
že tento vývoj bude přetrvávat i v následujících měsících.
Z dikce zákona o zadávání veřejných zakázek plyne (zákon
č. 134/2016 Sb. – ustanovení § 15 odst. 1), že
v případě veřejné zakázky, jež v sobě zahrnuje více druhů veřejných
zakázek, se tato veřejná zakázka zadá v souladu s pravidly platnými pro
druh veřejné zakázky, která odpovídá hlavnímu předmětu veřejné zakázky.
Pokutu ve výši 1 200 000 korun bude muset podle prvostupňového
rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zaplatit dceřiná společnost
městyse Nehvizdy (TS Městyse Nehvizdy, s. r. o.) za to, že zadala podlimitní
veřejnou zakázku na stavební práce mimo zadávací řízení. Zadavatel nepodal
rozklad a rozhodnutí již nabylo právní moci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozšiřuje své aktivity týkající se
osvětové činnosti v oblasti zadávání veřejných zakázek. Ve čtvrtek
18. března 2021 Úřad uspořádá tzv. metodický den na téma „Vymezení
předmětu veřejné zakázky, a to i při zohlednění nově stanovené základní
zásady v § 6 odst. 4 ZZVZ a požadavků na kvalifikovanost
dodavatelů“.