Archiv článků (rubrika Veřejné zakázky)

Bylo nalezeno 250 záznamů.

2. Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?

Nejvyšší soud v minulém roce vydal zajímavý rozsudek v oblasti náhrady škody, který se týká práva veřejného zadávání, resp. oblasti veřejných zakázek. Jak bude podrobně popsáno dále, houževnatá obrana dodavatele v dané věci přináší určité vyjasnění problematiky odpovědnosti zadavatele při neoprávněném vylučování dodavatelů ze zadávacího řízení v občanskoprávní rovině, tedy při uplatňování nároků dodavatelů mimo zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
17. 3. 2023 ePravo.cz Veřejné zakázky

4. SMO vysoudil náhradu škody po administrátorovi veřejných zakázek

V letech 2010–2013 SMO realizoval projekt „Zkvalitnění výkonu činnosti zastupitelů a posílení kapacity místní samosprávy v České republice“, také známý jako „Vzdělaný zastupitel“. Jednalo se o jeden z prvních velkých projektů SMO. Financován byl z OPLZZ. Jelikož SMO vždy postupuje jako řádný hospodář, najal si na realizaci výběrových řízení v rámci tohoto projektu odbornou společnost.
8. 3. 2023 SMO ČR Veřejné zakázky

5. Kraj Vysočina rozhodl o zrušení veřejných zakázek na zajištění linkové dopravy

Rada Kraje Vysočina zrušila veřejné zakázky na zajištění linkové dopravy. Důvodem je, že stále není možné zakázku ve všech jejích osmi částech, a to i po opakovaném potvrzení správného postupu zadavatele ze strany Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, kvůli soudem nařízenému předběžnénu opatření a dalším průtahům uzavřít. Po dvou letech administrace zakázky rozhodlo vedení Kraje Vysočina vypsat zakázku novou. Ta by měla být vyhlášena do dvou měsíců.
8. 3. 2023 Kraj Vysočina Veřejné zakázky

7. Lze se účinně bránit snahám vybraného dodavatele o vyloučení ze zadávacího řízení, a to bez ztráty jistoty?

Co prodlužuje zadávací řízení prakticky nejvíce, je situace, kdy si vybraný dodavatel před podpisem smlouvy její uzavření „rozmyslí“. Zadavatel, případně jím jmenovaná hodnoticí komise je v takovém případě opět na začátku celého procesu posouzení, a to i přes to, že již proběhla jednání hodnotící komise, rozhodnutí o výběru a například již uplynula i lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Možností, jak „přinutit“ dodavatele k tomu, aby podávali nabídku jen v případě skutečného zájmu, je institut jistoty upravený v ustanovení § 41 ZZVZ.
15. 2. 2023 ePravo.cz Veřejné zakázky

8. K některým otázkám vztahujícím se k trestu zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži

Trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži může však být uložen pouze za podmínky, dopustila-li se daná právnická osoba trestného činu v souvislosti s uzavíráním smluv na plnění veřejných zakázek nebo s jejich plněním, s účastí v zadávacím řízení nebo ve veřejné soutěži.
3. 2. 2023 ePravo.cz Veřejné zakázky

13. Vyjádření vicepremiéra pro digitalizaci Ivana Bartoše k novele zákona o veřejných zakázkách

Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš chystá pozměňovací návrh k novele o zadávání veřejných zakázek. Návrh, který se týká vertikální spolupráce a sdílení kapacit mezi různými orgány státu (nejen) v oblasti IT, vzbudil obavy ve Svazu průmyslu a dopravy, které adresoval poslancům prostřednictvím dopisu. Ve čtvrtek 19. ledna se místopředseda vlády pro digitalizaci se zástupci Svazu sešel a svůj záměr detailně představil. Zástupci Svazu vyjádřili spokojenost se schůzkou a předloženými argumenty a budou spolupracovat na přípravě prováděcí metodiky.
23. 1. 2023 MMR ČR Veřejné zakázky

14. K výkladu stáří referenčních zakázek dle nového výkladového stanoviska

Problematiku stáří referenčních zakázek ve vztahu k prokazování kvalifikace upravuje zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) v ust. § 79 odst. 2 písm. a) a b). Podle uvedených ustanovení může zadavatel požadovat k prokázání technické kvalifikace:
  • seznam stavebních prací poskytnutých za posledních 5 let před zahájením zadávacího;
  • seznam významných dodávek nebo významných služeb poskytnutých za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení.
18. 1. 2023 ePravo.cz Veřejné zakázky

15. Existují změny závazků ze smluv na veřejné zakázky, které leží mimo § 222 ZZVZ a co to může v praxi znamenat?

V českém právním řádu existuje právní úprava, která reguluje zadávání veřejných zakázek. Smyslem této právní úpravy je zajistit transparentní a nediskriminační výběr smluvních partnerů pro veřejné orgány (či orgány/osoby financované z veřejných financí). Aby měla tato regulace smysl, musí dopadat i do smluvních vztahů, které zadáním veřejných zakázek vznikají. V opačném případě by měli zadavatelé s vybraným dodavatelem takříkajíc volnou ruku, co se úpravy závazku týče, čímž by mohli v zásadě „smazat“ předešlé zadávací řízení.
2. 1. 2023 ePravo.cz Veřejné zakázky

17. Vláda schválila nový zákon o veřejných dražbách

Vláda na svém jednání jednomyslně schválila nový zákon o veřejných dražbách, který připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Nová úprava zjednoduší, zrychlí a zmodernizuje proces, jehož současná podoba pochází z přelomu tisíciletí a vzhledem k postupující elektronizaci nepostačuje aktuálním požadavkům.
22. 12. 2022 MMR ČR Veřejné zakázky

18. Dotace, veřejné zakázky a boj proti korupci

V polovině prosince jednala protikorupční rada vlády pod vedením ministra Michala Šalomouna. Ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády svolal po necelém měsíci další schůzi Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí (to je přesný název orgánu, ve kterém vedle výkonných a represivních složek státu působí i představitelé nevládních neziskových organizací a územní samosprávu zastupují předsedové Svazu měst a obcí a Asociace krajů).
20. 12. 2022 Obec a finance Veřejné zakázky

19. Prodloužení termínu plnění u smluv na veřejné zakázky

V souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 a následně s válkou na Ukrajině nabylo na významu téma možnosti změny závazků ze smluv na veřejné zakázky. Tyto události měly podstatné dopady do smluvních vztahů spojené např. s nedostatkem a zvýšenými cenami materiálu, nedostatkem pracovních sil či zvýšenými náklady na energie. Toto vyvolává v právních vztazích určitou potřebu změny, a to např. z hlediska ceny, ale i z hlediska termínů.
15. 12. 2022 ePravo.cz Veřejné zakázky

21. Průvodce využitím dřeva ve veřejných zakázkách

Dřevo jako všestranný materiál s mnohostranným využitím. Obnovitelný a lokální zdroj. Kde všude je dřevo vhodným materiálem při zadávání veřejných zakázek? Tomuto tématu se věnuje metodika, která vznikla ve spolupráci Ministerstva zemědělství s dalšími subjekty.
7. 12. 2022 SMO ČR Veřejné zakázky

24. Recentní rozhodovací praxe ÚOHS ve věci zásad environmentálně a sociálně odpovědného zadávání

S účinností ode dne 1. 1. 2021 byl novelizován zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek tak, že do nového ustanovení § 6 odst. 4 byla vtělena povinnost zadavatele při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele dodržovat (pokud to bude možné) zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací. Současně byl § 28 zákona rozšířen o písm. p) až r), které obsahují definici shora uvedených pojmů, resp. příkladný výčet toho, co si lze pod těmito zásadami konkrétně představit.
5. 12. 2022 ePravo.cz Veřejné zakázky

27. K některým aspektům ověřování referencí účastníků zadávacího řízení

Jedním ze stěžejních zájmů zadavatele v rámci zadávacího řízení je vybrat dodavatele, který bude schopný provést předmět plnění ve stanovené, resp. očekávané kvalitě. Je sice pravdou, že nabízená cena je vždy podstatným hlediskem, nicméně je nepochybné, že většina zadavatelů dává přednost, byť i o něco dražší nabídce, avšak od „prověřeného“ dodavatele. Zadavatel sice může, resp. v případě jediného hodnotícího kritéria a splnění podmínek účasti rovněž také musí vybrat nejlevnějšího dodavatele, ale může se tak stát za rizika nekvalitního provedení, vícenákladů či následného uplatňování záručních nároků či vad z odpovědnosti dodavatele.
28. 11. 2022 ePravo.cz Veřejné zakázky

28. Úřad vysvětluje dění na energetických trzích z hlediska soutěže, veřejných zakázek i veřejné podpory

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnes zveřejnil dokument, v němž podrobně popisuje a vysvětluje dění na trzích s elektrickou energií a zemním plynem v posledních dvou letech, a to s ohledem na svou věcnou působnost v oblastech ochrany hospodářské soutěže, veřejných zakázek a veřejné podpory. Materiál je určen zejména pro širokou veřejnost, ale obsahuje cenné informace i pro zadavatele veřejných zakázek či poskytovatele a příjemce veřejné podpory.
25. 11. 2022 ÚOHS Veřejné zakázky

30. Pokuta za nepřiměřené požadavky profesní způsobilosti a kritéria technické kvalifikace

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil ve správním řízení zahájeném z moci úřední pokutu ve výši 300 tisíc korun „Svazku vodovodů a kanalizací“ měst a obcí za spáchání přestupků, kterých se tento zadavatel dopustil tím, že stanovil zadávací podmínky veřejné zakázky „Suchý, Žďárná – ČOV a kanalizace“ v rozporu se zákonem. Ve správním řízení nebylo možno uložit nápravné opatření, neboť smlouva na veřejnou zakázku již byla uzavřena.
19. 10. 2022 ÚOHS Veřejné zakázky

31. Komentář odborníka: Obce či firmy bez energií na příští rok – problémem je zákon o veřejných zakázkách

Ačkoliv stát přistoupil k zastropování cen energií, zatím nepřišel s legislativním rámcem pro kompenzace dodavatelům. Ti proto utlumili své obchodní aktivity. Řadě obcí a firem tak kvůli tomu hrozí, že nebudou mít zajištěné energie na příští rok. Velmi rychle bude také žádoucí novelizovat zákon o veřejných zakázkách – obce či městské firmy podle něj vypisují tendry na dodavatele energií s podmínkami, které nereflektují dění na trhu, nebo na ně dodavatelé nemají snahu a prostor reagovat. Tendry na příští rok tak opakovaně končí nezdarem, popisuje ve svém komentáři obchodní ředitel společnosti MJEnergie Jan Šmíd.
13. 10. 2022 Lesensky.cz Veřejné zakázky

32. Zákon o zadávání veřejných zakázek

Prvním čtením prošel v Poslanecké sněmovně Parlamentu návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek. Díky ní se sníží administrativní náročnost, zároveň ale přinese větší volnost zadavatelům a také upraví pravidla pro přidělování zakázek dodavatelům odsouzeným například za korupci.
12. 10. 2022 OF 4/2022 Veřejné zakázky

33. Městu Planá uložil ÚOHS pokutu za nezákonné zadání veřejné zakázky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil městu Planá tzv. příkazem pokutu ve výši 150 tisíc korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na služby spočívající ve vypracování projektové dokumentace k územnímu řízení a ke stavebnímu povolení pro projekt „Veřejná prostranství v lokalitě Z15 v Plané“ bez zadávacího řízení, čímž mohlo ovlivnit výběr dodavatele. Příkaz již je pravomocný, protože zadavatel proti němu nepodal odpor.
6. 10. 2022 ÚOHS Veřejné zakázky

35. Pokuta hlavnímu městu Praze za zadání zakázky bez výběrového řízení

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil hlavnímu městu Praze pokutu ve výši 200 tisíc korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na stavební práce týkající se odstranění a nápravy havarijního stavu v hale č. 24 Pražské tržnice v Holešovicích mimo zadávací řízení, čímž mohl být ovlivněn výběr dodavatele.
13. 6. 2022 ÚOHS Veřejné zakázky

36. Robotizace stavebnictví v praxi: silniční frézu v Třebíči pomůže řídit BIM

Silniční fréza, která pracuje automaticky a je řízena pomocí informací z Digitálního modelu stavby (DiMS). To je další z možností, jak může využití metody BIM zefektivnit a zlepšit práci stavařů. Robotická fréza totiž může pracovat mnohem přesněji, a připravit tak lepší podmínky pro položení asfaltové vrstvy. Díky tomu bude možné zajistit dodržení její tloušťky v celém rekonstruovaném úseku, to znamená také delší životnost opravené silnice.
30. 5. 2022 ČAS Veřejné zakázky

38. Společné stanovisko ÚOHS a MMR k uzavírání smluv na bankovní služby

Vzhledem k tomu, že se někteří veřejní zadavatelé v důsledku ukončení činnosti banky Sberbank v České republice ocitli bez poskytovatele bankovních služeb, vypracoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společně s Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky stanovisko k problematice uzavírání smluv na bankovní služby.
8. 3. 2022 ÚOHS Veřejné zakázky

40. Kvalifikace dodavatele – vybraná problematika zadávání zakázek

S ohledem na to, že v průběhu času může v případě dodavatelů veřejných zakázek docházet k jejich přeměnám, vyvstává v praxi otázka, zda je zadavatel, častokrát je to obec či město, oprávněn akceptovat doklady k prokázání kvalifikace (nyní již zaniklého) právního předchůdce daného dodavatele, či zda má zadavatel tohoto dodavatele z účasti v zadávacím řízení vyloučit.
25. 1. 2022 OF 5/2021 Veřejné zakázky

42. Ústavní soud zamítl návrh na zrušení části zákona o zadávání veřejných zakázek

Ústavní soud dnes vyhlásil svůj nález týkající se návrhu na zrušení ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek, podle kterého má Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavit správní řízení o přezkoumání postupu zadavatele v případě, že v dané věci došlo k uzavření smlouvy na veřejnou zakázku. Plénum Ústavního soudu návrhu nevyhovělo a svým nálezem č. Pl. ÚS 24/21 ze dne 2. listopadu 2021 jej zamítlo.
24. 11. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky

43. Metodické doporučení ÚOHS týkající se postupu veřejných zadavatelů při nákupu energií

S ohledem na ukončení činnosti některých poskytovatelů elektrické energie a plynu se ocitli v nepříznivé situaci i někteří veřejní zadavatelé, kteří jsou obecně v případě pořizování plnění povinni postupovat dle zákona č. 134/2016 (dále též jen „ZZVZ“). Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v souvislosti s nastalou situací vypracoval pro dotčené zadavatele metodické doporučení k dalšímu postupu.
15. 11. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky

44. Za přístavbu školy v Nehvizdech uložil ÚOHS druhou pokutu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Dobrovolnému svazku obcí (DSO) k zajištění přístavby školy v Nehvizdech pokutu ve výši 500 tisíc korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na stavební práce mimo zadávací řízení. Smlouva o dílo v celkové hodnotě téměř 40 milionů korun uzavřená na veřejnou zakázku s dodavatelem TS městyse Nehvizdy, s. r. o. (TS Nehvizdy), zahrnovala kompletní a komplexní zbudování přístavby a provedení veškerých dalších prací, činností a dodávek k řádnému provedení a dokončení díla dle této smlouvy.
21. 10. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky

45. Nárůst cen stavebních materiálů

K současnému růstu cen stavebních materiálů zaujaly 2. září společné stanovisko Úřad pro ochranu hospodářské soutěže spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj, a to zejména ve vztahu k veřejným zakázkám.
18. 10. 2021 OF 4/2021 Veřejné zakázky

46. Předseda ÚOHS potvrdil pokutu pro statutární město Ostravu za nezákonnou změnu smluvních závazků

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad statutárního města Ostrava a potvrdil tak pokutu ve výši 100 000 Kč, která byla tomuto zadavateli uložena prvostupňovým rozhodnutím za podstatné změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku „Ekologizace veřejné dopravy Ostrava – Poruba (DÚR a IČ)“, která byla uzavřena s dodavateli SUDOP BRNO, spol. s r. o., a Dopravní projektování, spol. s r. o.
13. 9. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky

47. Společné stanovisko ÚOHS a MMR k problematice nárůstu cen stavebních materiálů ve veřejných zakázkách

Veřejní zadavatelé i jejich dodavatelé se v současné době potýkají s prudkým nárůstem cen stavebních materiálů a s doprovodnými následky tohoto jevu. Situace na trhu stavebních výrobků vede k obtížím při realizaci probíhajících veřejných zakázek a je na místě přemýšlet nad tím, jak ji zohlednit i při zadávání nových veřejných zakázek, neboť lze předpokládat, že tento vývoj bude přetrvávat i v následujících měsících.
3. 9. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky

48. Správné určení hlavního předmětu veřejné zakázky

Z dikce zákona o zadávání veřejných zakázek plyne (zákon č. 134/2016 Sb. – ustanovení § 15 odst. 1), že v případě veřejné zakázky, jež v sobě zahrnuje více druhů veřejných zakázek, se tato veřejná zakázka zadá v souladu s pravidly platnými pro druh veřejné zakázky, která odpovídá hlavnímu předmětu veřejné zakázky.
17. 8. 2021 OF 2–3/2021 Veřejné zakázky

49. Technické služby městyse Nehvizdy dostaly pokutu za dělení zakázky na přístavbu školy

Pokutu ve výši 1 200 000 korun bude muset podle prvostupňového rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zaplatit dceřiná společnost městyse Nehvizdy (TS Městyse Nehvizdy, s. r. o.) za to, že zadala podlimitní veřejnou zakázku na stavební práce mimo zadávací řízení. Zadavatel nepodal rozklad a rozhodnutí již nabylo právní moci.
4. 5. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky

50. První metodický den v oblasti zadávání veřejných zakázek se uskuteční 18. března, dotazy je již možno zasílat

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozšiřuje své aktivity týkající se osvětové činnosti v oblasti zadávání veřejných zakázek. Ve čtvrtek 18. března 2021 Úřad uspořádá tzv. metodický den na téma „Vymezení předmětu veřejné zakázky, a to i při zohlednění nově stanovené základní zásady v § 6 odst. 4 ZZVZ a požadavků na kvalifikovanost dodavatelů“.
5. 2. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky
Bylo nalezeno 250 záznamů.