Archiv článků (rubrika Doprava)
Ve čtvrtek 21. září se konalo setkání měst, obcí a dalších organizací
z Ústeckého kraje, které se věnují podpoře cyklistické dopravy a budování
cykloinfrastruktury. Akci pořádal Ústecký kraj ve spolupráci se spolkem Partnerství
pro městskou mobilitu. Cílem setkání, které proběhlo pod hlavičkou projektu
Cyklovize 2030, bylo diskutovat o aktuálních problémech v rozvoji
cykloinfrastruktury a o bezpečnosti cyklistů. Také hledání společného
řešení pro rozvoj cyklistické dopravy v kraji.
Středočeský kraj ve spolupráci s kraji Ústeckým, Plzeňským a
Karlovarským, jejich organizátory veřejné dopravy a svazkem obcí ODORAK odstartovaly
projekt společné, mezikrajské, dopravní obslužnosti Čtyřmezí. Jeho cíli jsou
například propojení měst a obcí v oblasti veřejnou dopravou bez ohledu na
krajskou příslušnost a dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy
v dané oblasti. Cestujícím by tak měl přinést celou řadu výhod; mimo jiné
nové linky autobusů anebo uznávání krajských tarifů ve vícero spojích.
Čtyřmezí odstartuje už na konci letošního roku. Zástupci krajů celý projekt
představili dnes na radnici v Rakovníku.
Poslanci v úterý večer schválili novelu zákona o drahách včetně
institutu přerušení provozuschopnosti dráhy, který navrhovala ze zákona
v pozměňovacím návrhu vypustit senátorka Hana Žáková.
Státní fond dopravní infrastruktury má v příštím roce disponovat
částkou 150,5 miliardy korun. Návrh rozpočtu fondu schválil Výbor Státního
fondu dopravní infrastruktury. Rozpočet je sestaven z národních zdrojů ve výši
118,4 miliard, z toho 26 miliard tvoří dluhové financování, a
z evropských prostředků ve výši 32,1 miliard korun.
I v roce 2023 se Pardubice na krátkou dobu staly pomyslným centrem tuzemské
dopravy. Ve čtvrtek 7. září krajské město hostilo již 12. ročník
Dopravní konference. Mezi pozvanými nechyběli politici v čele s ministrem
dopravy Martinem Kupkou, manažeři státních fondů a příspěvkových organizací,
představitelé samospráv a odborníci na dopravu z různých oborů.
Středočeský kraj chce na svých silnicích rozšířit síť vysokorychlostních
vah. Radní na svém zasedání schválili seznam osmi vytipovaných míst, kde by je
chtěli do tří let vybudovat. Záměr doplní původní čtveřici v lokalitách
Kolín-Sendražice, Říčany, Neratovice a Ovčáry. Instalace by měla vyjít na zhruba
82 milionů korun.
Kraj Vysočina letos opraví více silnic, než bylo plánováno. Podle hejtmana Kraje
Vysočina Vítězslava Schreka začne postupně už od září dalších
25 souvislých oprav za 300 milionů korun. Kraj na opravy využije například
uspořené peníze v rámci vlastních investičních projektů, kde se podařilo
díky veřejné zakázce vysoutěžit nižší ceny, než se předpokládalo, ale také ze
stavebních projektů, které z objektivních důvodů začaly později nebo budou
dotované z evropských fondů. Krajská samospráva peníze použije na připravené
opravy vozovek, které by se jinak uskutečnily až v dalším roce.
Vláda schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla. Návrh reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové
změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla.
Kraj Vysočina zahájil administraci veřejné zakázky na autobusové dopravce oblasti
Jihlavsko a Havlíčkobrodsko. Ti mají zajistit základní dopravní obslužnost po dobu
následujících deseti let.
Vláda schválila další kroky v přípravě nových PPP projektů na
připravovaných dálnicích a železničních tratích. Po vyhodnocení dosavadního
postupu realizace D4 metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru by se
touto metodou mohl začít stavět chybějící úsek IV. železničního koridoru
Nemanice–Ševětín a vybrané úseky železničního spojení centra Prahy
s Letištěm Václava Havla. U obou staveb potvrdily studie proveditelnosti
výhodnost jejich realizací formou PPP. Resort dopravy také začne prověřovat
možnosti využití PPP u dostavby dálnic D55, středočeské D3, severních
částí Pražského okruhu a některých chystaných úseků vysokorychlostní železnice
v rámci baltsko-jadranského koridoru.
S ohledem na skutečnost, že se umísťování sdílených kol a koloběžek na veřejná prostranství stalo problémem většiny velkých měst v České republice, přistoupilo Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Ministerstvem dopravy k vydání materiálu nazvaného „Metodické doporučení pro obce – nástroje právní regulace umísťování sdílených kol a koloběžek na veřejná prostranství v rámci komerční služby „bikesharing“. Cílem materiálu je představit místním samosprávám základní nástroje, které mohou v současné době využít k regulaci provozování komerční služby „bikesharing“.
Při zítřejším jednání Výboru stálých zástupců COREPER I představí Česká republika své výhrady vůči současnému návrhu emisní normy EURO 7 zástupcům Španělska, které od 1. července předsedá Radě EU. Jedná se o další krok ve vyjednávání o změně znění normy. Česká republika dlouhodobě usiluje o odložení účinnosti emisní normy a významnou úpravu jejích klíčových parametrů a na její straně stojí další členské státy.
Senát projedná v nejbližších dnech návrh novely zákona o dráhách,
která mj. zavádí institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy (nebo
její části). Návrh už prošel 3. čtením v Poslanecké sněmovně.
Praha prověřila možnosti financování koncese na budování dobíjecí
infrastruktury pro elektromobily prostřednictvím evropských fondů a dalších
dotačních titulů. Zjištění možností financování dobíjení vozů bylo jedním
z úkolů v rámci Generelu rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním
městě Praze do roku 2030 schváleném vedením města v minulém volebním období.
Očekává se, že míra dotace z evropských fondů může činit až 85 %
plánovaných investičních nákladů. Tím by došlo ke značné úspoře finančních
prostředků z rozpočtu hlavního města.
Na tuzemské silnice začíná razantněji vstupovat revoluční mikrovlnná
technologie FUTTEC®. Patent na ni má stejnojmenná česká společnost, která
s ní hodlá proniknout na asfaltové vozovky po celém světě.
Prostřednictvím svého pilotního stroje FT3 dosud opravila více než
1000 výtluků, mezi nimi i 55 havarijních děr na Barrandovském mostě
před letošní etapou jeho generální opravy.
Středočeský kraj má jasnou strategii postupu pro budoucí zajištění veřejné
železniční dopravy. Poté, co ji před časem schválili radní, stejný krok učinili
i zastupitelé. Strategie řeší samostatně přístup v případě tratí
páteřních a zvlášť pak možnosti a podmínky v případě těch regionálních.
Cestující se tak mohou těšit na nové a modernizované vlaky. Zastupitelé schválili
i záměr realizace zadávacího na železniční dopravce, kteří zajistí
dopravní obslužnost na tratích okolo Prahy.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže aktualizoval svůj sborník rozhodnutí o veřejných zakázkách v oblasti dopravy, do něhož nově zahrnula další významná rozhodnutí až do konce roku 2022. Účelem sborníku je pomoc zadavatelům i dodavatelům lépe se orientovat v nastavené rozhodovací praxi v dané oblasti.
Vláda podpořila návrh zákona, který povede ke zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) a přesunu jeho působnosti a pravomocí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) s účinností k 1. 1. 2024. Na agendách pro ochranu trhu a ochranu práv k přístupu k dopravní infrastruktuře se nic nemění, jen budou nově zajištěny efektivněji a s nižšími náklady.
Zástupci ministerstva dopravy v čele s ministrem Martinem Kupkou a vedení
Správy železnic včetně generálního ředitele Jiřího Svobody představili
v Jihlavě projekt Vysokorychlostní tratě (VRT) jak zástupcům místních
samospráv, tak veřejnosti. Jeden z největších dopravních projektů
v České republice v délce 215 km nových dvojkolejí má protnout
Vysočinu v délce cca 90 km. Má ambici v budoucnu vyřešit zrychlení a
zkapacitnění osobní přepravy na železnici, nabídnutí ekologické alternativy
k automobilové, ale i letecké dopravě.
Trend elektromobility je v současnosti patrný. Automobilů na elektropohon je
stále více a nyní se rychle musí přizpůsobit a připravit dobíjecí infrastruktura.
A to včetně rezidenčních i kancelářských a průmyslových budov. Rizika
rychlého řešení představují zejména podzemní garáže, které je nutné
projektovat od základu s ohledem na bezpečnost. Platná a na současný stav
aktualizovaná legislativa ale chybí.
Sněmovna schválila v minulém týdnu novelu zákona o drahách, do které
poslanci na poslední chvíli propašovali také institut tzv. přerušení
provozuschopnosti dráhy (v dřívějších návrzích také jako „konzervace
dráhy“).
Mají se občané žijící v blízkosti nejen hlavních silničních průtahů
obávat o další zhušťování dopravy? Budou se víkendoví výletníci opět
prodírat mezi kamiony?
Většina obyvatel České republiky žije ve městech nebo do měst jezdí za prací.
Proto jsou negativní dopady dopravy, jako je hluk a znečišťující látky, tak
důležité z hlediska životního prostředí a zdraví lidí. A také je to
zásadní důvod, proč rozvíjet čistou mobilitu. O aktuálním stavu dopravy
diskutovalo 18.–19. května na 250 zástupců veřejné správy, sektoru
energetiky, automobilového průmyslu, zájmových svazů a firem i odborné
veřejnosti na Konferenci čisté mobility Ministerstva životního prostředí.
Výběr pokut z vysokorychlostního vážení kamionů má být pro obce
s rozšířenou působností výhodnější. Novela zákona o pozemních
komunikacích navrhuje zvýšit obcím podíl z vybraných pokut na dvojnásobek ze
současných 15 na 30 %. Stejný podíl pak má mít kraj, který je odvolacím
orgánem proti rozhodnutí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností.
Největší podíl, a to 40 %, zůstane příjmem vlastníka pozemní komunikace, ať
už je jím kraj nebo stát.
Přestože nejstarší vysokorychlostní železniční trať v Evropě
bude brzy slavit již padesát let, Česko na svůj první úsek prozatím stále čeká.
Po letech odkladů však nyní první tuzemské projekty již začínají dostávat jasné
kontury a jejich budování by mohlo začít v následujících letech. Projekčně
nejdále je aktuálně úsek mezi Prahou-Běchovicemi a Poříčany.
Vlaky a autobusy loni ve Středočeském kraji převezly dohromady 133 milionů
lidí, zhruba stonásobek všech obyvatel, kteří v kraji žijí. Za obslužnost pak
kraj dopravcům zaplatil téměř čtyři miliardy korun. Čísla vychází ze statistiky,
kterou nedávno zveřejnila krajská příspěvková organizace Integrovaná doprava
Středočeského kraje (IDSK). Přinášíme zajímavý přehled všech čísel.
V rámci kontaktů s kraji se představitelé Správy železnic setkali
s radním pro dopravu Ústeckého kraje Markem Hrabáčem. V rámci jednání
společně probrali nejen plánované investice, opravné práce na železnici, ale
i výlukovou činnost a řízení provozu. Delegaci Správy železnic vedl ředitel
odboru strategie Jiří Pavel, ústecké oblastní ředitelství zastupoval jeho ředitel
Martin Kašpar.
Je tady jaro, a tak nejenom každý motorista, ale často i běžný cestující
v autobusech veřejné dopravy znovu objevuje, co jsou to zimní výtluky na
vozovkách. Větší i menší trhlinky na povrchu silnic se po zimním provozu
postupně promění na větší či menší prolákliny, výtluky, které
znepříjemňují život všem uživatelům silniční sítě a způsobují plno starostí
jednotlivým správcům komunikací.
Integrovaný regionální operační program (IROP), který spravuje Ministerstvo pro
místní rozvoj, spouští v novém programovém období dvě výzvy, které cílí
na podporu udržitelné multimodální městské mobility. Více než 1,4 miliardy
korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) půjde na výstavbu a
modernizaci přestupních terminálů pro veřejnou dopravu a parkovacích systémů pro
přestup na veřejnou dopravu. Připojují se tak k výzvám, které podporují
atraktivní a kvalitní veřejnou hromadnou dopravu v ČR.
Řada turisticky atraktivních míst ve Středočeském kraji je dostupná,
díky rozšiřující se síti cyklotras, i z nádraží. Kraj navíc,
historicky poprvé, podpoří budování cyklistické infrastruktury – chce nechat
postavit cyklověže a cykloboxy. Co dalšího chystá?
Současný trend evropské politiky určuje „Zelená dohoda“ a jedním
z hlavních cílů je rozvoj elektromobility. Postupný, ale trvalý přechod od
automobilů se spalovacími motory k vozidlům s elektrickým pohonem se už asi
nedá odvrátit. Narůstající počet elektromobilů bude možný pouze za předpokladu,
že se podaří vybudovat rozsáhlou síť nabíjecích stanic.
Portál dopravy dál rozšiřuje
své služby. Občané nově mohou využít tři digitalizovaná podání z oblasti
vydávání dokladů plavidel. On-line je možné žádat o prodloužení platnosti
lodního osvědčení pro malé a rekreační plavidlo, o zapsání změn údajů
v rejstříku malých plavidel a v lodním osvědčení plavidla a
o zapsání plavidla do rejstříku malých plavidel a vystavení lodního
osvědčení malého a rekreačního plavidla.
Podpořit výstavbu klíčových železničních a dálničních tahů a mezistátní
spolupráci při jejich přeshraničním propojování do transevropské dopravní sítě
má novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické
infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, jejíž návrh schválila
vláda Petra Fialy na jednání ve středu 15. března 2023.
Další rekordní částku v rámci investic do silniční infrastruktury
připravil Královéhradecký kraj. V letošní stavební sezoně hodlá
zmodernizovat přes 93 kilometrů silnic druhé a třetí třídy včetně
13 mostů. Celkový objem investic dosáhne bezmála 1,7 miliardy korun.
Náměstek hejtmana Michal Kortyš se v uplynulých týdnech setkal se starosty
některých obcí v regionu, kde nákladní doprava ničí silnice. Pardubický kraj
přislíbil nejenom opravu poškozených komunikací, ale i jednání ohledně
využívání silnic nižších tříd a možném zákazu tranzitu.
Během prvních dvou měsíců letošního roku si o výměnu končícího
řidičského průkazu požádalo 108 490 řidičů, kterých se povinná
výměna týkala. Pro nový řidičský průkaz si tak přišlo 12,5 % řidičů
z celkových 868 tisíc, kterým letos platnost průkazu končí. Do konce roku
zbývá vyměnit ještě přes 759 tisíc průkazů, nejvíce ve Středočeském a
Jihomoravském kraji. O nový řidičský průkaz si mohou žadatelé požádat
i on-line.
Moravskoslezský kraj v tomto roce investuje do silnic II. a
III. tříd 1,25 miliardy korun. Tyto náklady, za které se zrekonstruují či
vybudují silnice a opraví mosty napříč regionem, pokryje kraj ze svého rozpočtu,
z příspěvku od státu i z evropských zdrojů. Letošní investice je
historicky nejvyšší, přesto nebude stačit na opravy všech silnic, které by
rekonstrukci potřebovaly.
Středočeský kraj opět poskytne dotace na homogenizaci povrchu vozovek po
výkopových pracích. Krajští zastupitelé na svém dnešním jednání schválili
vznik dotačního programu včetně finanční alokace na tento rok. Peníze na kompletní
obnovu vozovek tak poputují z dotačního Programu 2023, resp. Fondu homogenizace
krajské dopravní infrastruktury. Krajští radní krok doporučili schválit na
začátku února.
Olomoucký kraj letos šlápne do pedálů – a to doslova. Na podporu cyklistů
totiž vyčlení milióny korun. A zdaleka nepůjde jen o stavbu nových
cyklostezek. Krajská koncepce cyklodopravy má totiž mnohem širší záběr.
Od začátku března vstupuje v účinnost první balíček změn v rámci
rozsáhlé novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Novinky se týkají především oblasti registrace vozidel a provádění evidenčních
kontrol. Odpadá povinnost absolvovat evidenční kontrolu při změně, kdy se
provozovatel vozidla stává vlastníkem, platnost evidenční kontroly se pak prodlužuje
na 1 rok. Jednodušší bude i rezervace registrační značky.
Dlouholetá jednání s oborníky z vysokých škol i stavebních firem
mají být od roku 2023 vidět v praxi. Pardubický kraj začne od
letoška v zadávací dokumentaci požadovat využívání inovativních
technologií při opravách silnic. Díky recyklování a dalším novým postupům má
dojít ke snížení ekologické zátěže při rekonstrukcích.
Středočeský kraj pokračuje v trendu přípravy rekonstrukcí silnic. Radní na
svém dnešním zasedání schválili opravy tří silnic a jedné opěrné zdi. Projekty
zatím putují do investičního Zásobníku akcí 2021+. V případě, že bude kraj
úspěšný v získání dotací, může okamžitě zahájit přípravné práce.
Nejčastějšími příčinami srážky se stromem je nesprávný způsob jízdy
řidičů a nepozornost. Náraz do stromu je pak už jen důsledkem nehody, která může
být i tragická. Při průjezdu alejemi je potřeba zpomalit. Pomáhají také
preventivní opatření silničářů, jako jsou reflexní pásky na kmenech a ochrana
stromů svodidly.
Čím lépe je chodec vidět, tím menší riziko nehody. Správné a dostatečné
osvětlení přechodů pro chodce pomáhá výrazně zvyšovat bezpečnost zejména pro
děti a seniory. Obce a města mohou od Nadace ČEZ prostřednictvím grantu Oranžový
přechod získat na moderní osvětlení přechodu až 120 000 korun, žádost
je třeba podat do 27. dubna.
Na opravy silnic druhých a třetích tříd letos Olomoucký kraj uvolní stovky
miliónů korun. Kromě samotných vozovek se budou opravovat také mosty. Ze Státního
fondu dopravní infrastruktury (SFDI) může hejtmanství čerpat až 367 miliónů
korun, tedy více než vloni.
Středočeský kraj opět poskytne dotace na homogenizaci povrchu vozovek po
výkopových pracích. Krajští radní na svém dnešním jednání schválili vznik
dotačního programu včetně finanční alokace na tento rok. Peníze na kompletní
obnovu vozovek tak poputují z dotačního Programu 2023, resp. Fondu homogenizace
krajské dopravní infrastruktury. Vznik fondu ještě musí schválit zastupitelé.
Vláda na návrh Ministerstva dopravy zrušila územní rezervy pro projekt
vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Plní tak vládní prohlášení, ve kterém se
zavázala projekt ukončit.
Bezmála tři čtvrtě miliardy korun letos investuje Středočeský kraj do oprav a
výstavby silnic II. a III. třídy. Kraj na investiční akce získal dotace ze
Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Radní na svém dnešním zasedání
schválili uzavření smlouvy o poskytnutí finančních prostředků a Krajské
správě a údržbě silnic Středočeského kraje uložili smlouvu se SFDI podepsat.
Peníze půjdou například na obchvat Kralup nad Vltavou, další etapu obchvatu
Kosmonos, na rozšíření třídy Václava Klementa v Mladé Boleslavi anebo
rekonstrukci silnice z Úval do Říčan.
Pardubický kraj chce v pilotním projektu vyzkoušet novinku při opravách
mostů. Místo klasické železobetonové konstrukce odborníci z českých vysokých
škol a stavebních firem přišli s nápadem využívat lepené lamelové dřevo
v kombinaci s betonem. Ověřená technologie, která se už desítky let
využívá například v Kanadě, Spojených státech či Skandinávii, má umožnit
rychlejší rekonstrukci mostu za využití ekologicky přívětivějších materiálů,
prodloužit jeho životnost a ušetřit náklady.
Aktuálně chybí v Karlovarském kraji stovky profesionálních řidičů.
Tématem se dlouhodobě zabývá také Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje
(KHK KK), která nyní iniciovala jednání s představiteli kraje a zástupci
středních škol a regionálních dopravců. Řešením je podle nich motivace studentů
k dřívějšímu získání průkazů profesní způsobilosti, propagace profese,
ale i možné snížení věkové hranice pro řízení vozů hromadné dopravy.