Archiv článků (rubrika Školství)
Ředitelé škol a jejich zřizovatelé jsou vlastně manažery, kteří řídí
vzdělávání na lokální úrovni. Ředitelé jsou vystaveni překážkám jako
nadměrná administrativní zátěž, nebo nedostatečný počet podpůrných pracovníků
ve vedení škol. Přístup zřizovatelů ke školám není v rámci oblastí
jednotný.
Dobrovolný svazek obcí LOŠBATES na Říčansku, který připravuje výstavbu
základní školy pro 540 žáků, nyní po získání stavebního povolení
vyhlásil otevřené výběrové řízení na zhotovitele stavby. Předpokládaná hodnota
veřejné zakázky činí 805 milionů Kč bez DPH. Stavební firmy mohou své
nabídky předkládat do 16. října 2023. Současně vyhlásil LOŠBATES ještě
zjednodušené podlimitní řízení na technický dozor stavebníka a koordinátora BOZP.
Zde bude příjem nabídek ukončen 4. října 2023.
Rychlý sběr dat provedl během prvního školního týdne
Jihočeský kraj na svých školách. Cílem bylo zjistit, zda jsou stávající kapacity
krajem zřizovaných školských zařízení dostačující a nebude je potřeba
navýšit. Potvrdilo se, že poptávka po studiu na jihočeských školách plně
odpovídá nabídce a jejich kapacity tak není v tuto chvíli potřeba operativně
navyšovat.
Dobrovolnému svazku obcí LOŠBATES na Říčansku se podařilo získat stavební
povolení pro novou svazkovou základní školu v Louňovicích určenou
540 žákům. Ta by měla vyřešit palčivý problém, kdy místní děti musejí za
školní docházkou dojíždět až do vzdálené Stříbrné Skalice. Čtyři členské
obce svazku přitom připravují projekt nové školy již šest let.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uveřejnilo brožuru s názvem „Soubor pedagogicko-organizačních informací“, ve které se obce a DSO, coby zřizovatelé základních a mateřských škol, mohou seznámit mj. s hlavními legislativními změnami, harmonogramem školního roku vč. termínů jarních prázdnin nebo třeba rozpisem dotačních výzev pro školní rok 2023/2024.
České matky mají v období mateřství jeden z největších propadů
v míře zaměstnanosti. Přitom vyšší zaměstnanost především matek
předškolních dětí by pomohla narovnat deficity penzijního systému nebo snížit
vysoké genderové rozdíly na trhu práce. Nedostatek volných míst v mateřských
školách vede také ke ztrátám ve státním rozpočtu, ročně jde o více než
miliardu korun. Vyplývá to ze studie vědců Národního institutu SYRI publikované
v prestižní multidisciplinárním časopise PLOS ONE.
Po dobu prázdnin v řadě škol žáky vystřídali dělníci. Kraj Vysočina
letos investuje do modernizace, oprav i staveb ve školství více než půl
miliardy – celkem 550 milionů korun. Další peníze v řádech desítek
miliónů korun z evropských dotací pomáhají na krajských školských objektech
s realizací energetických úspor. Oproti roku 2022 bude Vysočina realizovat akce
s navýšením rozpočtu o cca 18 %.
Karlovarský kraj se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaných
pedagogů. Jednou z cest, jak přispět ke zlepšení situace v regionálním
školství, je podpora doplnění jejich potřebného vzdělání. Rada Karlovarského
kraje na svém posledním zasedání schválila individuální dotaci Fakultě
pedagogické Západočeské univerzity v Plzni, která bude využita na zabezpečení
výuky nekvalifikovaných učitelů 1. stupně základní školy.
Ministerstvo práce a sociálních věcí chce novelou zákona stanovit obcím nové
povinnosti při zřizování mateřských škol a nově také dětských skupin. Návrh
ale obsahuje řadu chyb, kvůli kterým se mine účinkem. Obce přitom mají hotové
projekty na nové školky, chybí jim ale peníze. Navržená novela zákona nová místa
ve školkách nezajistí, varuje Svaz měst a obcí ČR.
Pardubický kraj chce pokračovat v projektech na úsporu energií i peněz. Radní schválili návrh na pokračování úspěšných projektů Energy Performance Contracting (EPC). Ty samospráva používá už dvacet let na investice do výměny kotlů, osvětlení, nového vybavení a dalších opatření, které přinášejí finanční úspory při správě budov v krajském majetku. Projekty EPC mají tu výhodu, že počáteční náklady platí smluvní partner a zákazník, v tomto případě Pardubický kraj, je splácí až z reálně uspořených peněz. V projednaných plánech se počítá zejména s investicemi do středních škol.
Naše závazky, spojené se vstupem do Evropské unie se týkají také povinností,
které souvisí s předškolní péčí o děti. S cílem posílit účast
žen na trhu práce bylo v rámci lisabonské strategie doporučeno poskytovat
předškolní vzdělávání a péči pro alespoň 33 % dětí, které jsou mladší
3 let, a alespoň pro 90 % dětí ve věku od 3 let do zahájení povinné
školní docházky.
Pokud se dnes obce rozhodnou pro stavbu nové školy, musí se připravit až na
devítileté i delší martyrium spojené se sháněním všech potřebných
povolení a razítek včetně dlouhých procedur stavebních úřadů. K tomu
přistupuje velká nejistota spojená se zajištěním financování. Větší nová
škola dnes vyjde na miliardu korun, někdy i více. Takovou částku si žádná
menší obec ani svazek obcí nemůže dovolit ani jim ji nepůjčí banky. Nezbývá než
potřebné finance seskládat z několika nejistých státních dotací,
u nichž se předem neví, kdy a zda vůbec budou vypsány a u některých
z nich navíc nejsou stanoveny jasné standardy.
Integrovaný regionální operační program (IROP) podporoval v letech 2014-2020 navyšování kapacit v mateřských školách. Výsledkem bylo celkem 390 projektů v oblasti předškolního vzdělávání. Díky tomu se o víc než 10 tisíc zvýšil počet míst ve školkách.
Význam kvalitního vzdělávání pro všechny je v dnešní turbulentní době
nesporný, bez něj bychom nemohli budovat vzdělanou a otevřenou společnost. Operační
program Jan Amos Komenský si proto mimo jiné klade za cíl zvýšení kvality
vzdělávání a zároveň snižování sociálního vyloučení ve vzdělávání
v lokalitách, které jím nejvíce strádají. Určeny jsou na to z evropských
prostředků 4 miliardy korun ve výzvách Akčního plánovaní v území.
Královéhradecký kraj letos umožní navýšení počtu přijímaných žáků do
prvních ročníků maturitních oborů na 19 krajských středních školách.
Maximálně tak školy můžou přijmout na základě radou schválené výjimky až
33 žáků do jedné třídy. Kraj k této možnosti přistoupil z důvodu
vysokého převisu na některých oborech ve středním školství.
Organizace Pěšky městem vyhlašuje již posedmé výzvu Pěšky do školy. Výzva
i letos žáky nabádá k pravidelnosti pěší docházky, oproti jiným akcím
tedy nezdůrazňuje celkový počet kilometrů nachozených v daném týdnu, ale
dlouhodobou změnu životního stylu.
K řešení složité situace s nedostatečnou kapacitou základních a
mateřských škol ve středních Čechách přispějí dva nové dotační tituly.
Konkrétně jde o dvě nová tematická zadání v rámci Středočeského
infrastrukturního fondu. Celkově jde o částku 90 milionů korun, kterou
budou moci využít obce na rozvoj a obnovu základních a mateřských škol. Návrhy
Programů dnes schválilo krajské zastupitelstvo.
Předcházet nedostatku volných míst nejen na středních školách chtějí do
budoucna Praha a Středočeský kraj ještě intenzivnějším sdílením dat a
společným navrhováním kapacit školských zařízení. Obě samosprávy budou také
společně postupovat v otázkách nastavení systému financování školských
zařízení. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) chce podpořit výstavbu nových
škol podporou kvalitnějšího územního plánování.
Vzhledem k nástupu žáků populačně silných ročníků ze
základních na střední školy v Libereckém kraji hejtman Martin Půta žádá
navýšení počtu míst v třídách prvních ročníků středních škol
v regionu. Tomuto kroku směrem k vedení vzdělávacích institucí
předcházela jednání se zástupci školských zařízení i odborníků
v dané oblasti.
K řešení složité situace s nedostatečnou kapacitou základních a
mateřských škol ve středních Čechách by měly přispět dva nové dotační tituly.
Konkrétně jde o dvě nová tematická zadání v rámci Středočeského
infrastrukturního fondu. Celkově jde o částku 90 milionů korun, kterou by
mohly využít obce na rozvoj a obnovu základních a mateřských škol. Návrhy
Programů dnes schválila rada kraje, definitivní slovo bude mít zastupitelstvo.
Krajské školy a školská zařízení dostanou další peníze na vytvoření
podmínek na zavádění inovací do výuky. Tentokrát jde o částku
80,8 milionu korun z rozpočtu kraje. Další peníze, o kterých dnes rada
jednala, pocházejí z dotace od MŠMT. Jde o téměř 82 milionů korun
pro krajské nebo obecní středočeské školy na pořízení digitálních učebních
pomůcek. Cílem je podpořit rozvoj žáků v oblasti informatiky a jejich
digitální kompetence.
V Česku vznikne celá řada vzdělávacích programů pro školy
i veřejnost. Organizacím jako jsou envicentra posílá MŽP finanční stimul ve
výši 105 milionů korun. Dotace je určena na dlouhodobé vzdělávací a
osvětové projekty, zaměřené na změnu klimatu. Výzva je vyhlášená
z Národního programu Životní prostředí (NPŽP) a financovaná
z Národního plánu obnovy. Novináře o nové výzvě informoval ministr
životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na výjezdu v Pardubickém kraji.
Středočeské krajské školy a školská zařízení plánují další investice. Žádosti dnes
projednala rada kraje. Zabývala se i úpravami rozpočtu škol na běžné výdaje,
jako jsou energie, revize nebo například pohonné hmoty.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uskutečnilo v průběhu tohoto
měsíce další šetření ke stavu ukrajinských dětí a žáků v českém
vzdělávacím systému. Školy podle nových informací vykázaly k 31. březnu
2023 celkem 51 281 dětí a žáků – uprchlíků z Ukrajiny. Při
srovnání s jejich počty k 30. září 2022 tedy došlo k nárůstu
o 996 dětí a žáků z Ukrajiny. Zaměstnanců z řad Ukrajinců
s vízem dočasné ochrany je ve školách aktuálně 2090, z toho zhruba
polovina vykonává práci učitelek a učitelů či ostatních pedagogických
pracovníků.
Celkem téměř 1,5 milionu korun poskytne Středočeský kraj školám a
školským zařízením, které zřizuje, na aktivity v oblasti primární prevence
rizikového chování. Příspěvek je určen na realizaci preventivních programů
v 74 školách a školských zařízeních.
Dlouhodobý problém s výší platů pedagogických pracovníků se zdál být
vyřešen, platy učitelů se v posledních letech výrazně zvýšily, podle zpráv
z obcí pobírá ředitel školy většinou vyšší plat, než je odměna starosty.
Přesto některé problémy s nedostatkem učitelů přetrvávají.
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje v březnu vyhlášení
dotační výzvy na podporu budování zařízení péče o malé děti, tzv.
dětských skupin. Je to velká příležitost pro všechny obce, které se potýkají
s nedostatkem míst v mateřských školkách (MŠ), především pro nejmenší
děti do 3 let věku.
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřoval, jak Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní pedagogický institut ČR (NPI) vynakládaly
v letech 2019 až 2021 peněžní prostředky státu a Evropské unie na podporu
digitálního vzdělávání. Podpora digitálního vzdělávání stála
8,2 mld. Kč a v praxi má dosud jen omezené dopady. Rozvoji digitalizace
na školách tak výrazně pomohla až pandemie covidu-19.
Jak bezpečné jsou naše školy? Lze zavést nějaká nová opatření, která by
zvýšila bezpečnost dětí? To jsou otázky, které již několik měsíců rezonují na
znojemských základních školách. Odpovědi na ně přináší projekt Naše bezpečná
škola, který ve Znojmě běží od srpna loňského roku.
Ministerstvo financí publikuje Tabulku – Počty dětí a žáků ve školách zřizovaných obcemi – stav ke dni 30. 9. 2022.
Ministerstvo se obrací na obce s prosbou o kontrolu uvedených počtů dětí a žáků na jejich skutečný stav k 30. 9. 2022.
Uvedené počty dětí a žáků budou použity k propočtu podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů ve vyhlášce k zákonu č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1. září 2023.
Prostřednictvím krajských úřadů bude v souvislosti s financováním
pozic ukrajinských asistentů pedagoga ve veřejných školách na období leden–srpen
2023 rozděleno cca 218 milionů korun. Bude tak podpořeno celkem 552 škol ze
všech krajů, přičemž největší objem prostředků směřuje do Prahy a
Středočeského kraje.
Český vzdělávací systém trpí tím, že se konkurzům na ředitelské pozice
v základním školství stále nevěnuje dostatečná odborná pozornost. Národní
institut SYRI, který se zabývá výzkumem systémových rizik a jejich
socioekonomickými dopady, v oblasti pedagogických věd např. zkoumá problematikou
řízení vzdělávacích institucí a analýzou vzdělávacích výsledků.
Také v roce 2023 bude pokračovat podpora školního stravování pro žáky
základních škol z rodin v nepříznivé finanční situaci. Z důvodů
zvýšení cen potravin a energií byla původní alokace 60 milionů korun posílena
na plných 100 milionů korun.
Pracuje ředitel vaší školy dobře a zaslouží si za to ocenění v podobě finanční odměny? Pak nezapomeňte, že odměňování práce ředitele je kompetencí zřizovatele a konec roku je pro to nejvhodnějším obdobím. Co dalšího byste o odměňování měli vědět?
Vybudování, modernizace a vybavení odborných učeben středních škol. To je
hlavním cílem výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), které
rozdělí mezi žadatele více než 3 miliardy korun.
Ministerstvo pro místní rozvoj kvůli dřívějším technickým problémům
informačního systému opakovaně vyhlásilo výzvy na podporu základních škol
v hodnotě 3,2 miliardy korun. K dnešnímu dni už evidujeme
715 žádostí v částce 10,2 miliard. Hladký průběh předkládání
žádostí zajistila navýšená kapacita monitorovacího systému. Dotace mohou
žadatelé využít například na vznik nových chemických a biologických laboratoří,
odborných učeben zeměpisu nebo multimediálních jazykových učeben.
Ministerstvo práce a sociálních věcí dnes vyhlásilo dvě mimořádné dotační
výzvy na dětské skupiny. Díky nim bude možné čerpat evropské prostředky na
rychlé vytvoření nových kapacit dětských skupin a reagovat na narůstající
poptávku po umístění dětí v předškolních zařízeních. Na dotační výzvy
bylo vyčleněno 400 mil. Kč, za které by mohlo vzniknout až 2800 míst.
Vybudovány musí být do října 2022. Výzvy jsou podpořeny z dosud běžícího
Operačního programu Zaměstnanost (OPZ).
Vedení Pedagogické komory, z. s., zpracovalo návrhy k návratu dětí do
škol. Postupné otevírání škol musí být především bezpečné, a to jak pro
učitele, tak i pro děti a jejich rodiny. Zároveň musí být efektivní, aby
školy i rodiče vše organizačně zvládli. Pravidla by měla být co
nejjednodušší a zároveň flexibilní, aby bylo možné je snadno uzpůsobit
podmínkám konkrétní školy.
Až 107 milionů plastových nádob na jedno použití vyhodí každý školní
rok čeští žáci a studenti. Spolek Skutečně zdravá škola vyzývá české
základní a střední školy, aby se zapojily do projektu „Pijeme kohoutkovou ve
školách“. Cílem projektu je motivovat žáky a studenty k pravidelnému pití
kohoutkové vody ve škole, což jim umožní zlepšit svoje zdraví, zvýšit
soustředěnost a výkonnost a snížit množství odpadního plastu.
Ministerstvo školství zpracovalo novelu vyhlášky o předškolním
vzdělávání, která bude mít negativní dopady na kvalitu vzdělávání
v mateřských školách. Vedení Pedagogické komory, z. s., se změnami
v legislativě nesouhlasí. Vláda problémy mateřských škol dlouhodobě
přehlíží. Situace se nelepší, je naopak čím dál horší.
Vedení Pedagogické komory, z. s., podporuje
čtvrteční usnesení Poslanecké sněmovny.
Součástí usnesení je i výzva, aby vláda do konce tohoto školního roku
zveřejnila plán komplexní podpory pro distanční výuku na školách a aby
ministerstvo školství vytvořilo krizový manuál s přesným postupem a
opatřeními, u nichž bude jednoznačně uvedeno, zda jsou právně závazná, nebo
pouze doporučující.
Často diskutovaná reforma financování regionálního
školství z dílny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, která má
naběhnout od 1. ledna 2020, neodpovídá současným potřebám.
Tento týden nastoupily děti plny prázdninového elánu do škol. Jak dlouho jim ale
vydrží? Společně se svými učiteli totiž tráví čas v učebnách
s neúnosnou koncentrací škodlivého CO2, kvůli kterému
jsou děti ve třídách přidušené, z důvodu enormního hluku namáhají uši
i hlasivky a při pohledu na tabuli a do sešitů si kazí oči. Může za to
nevyhovující vnitřní prostředí, které je strašákem řady českých škol.
Až 48 000 tun jídla ročně, tedy přibližně 238 tun každý den
vyhodí děti, žáci a studenti v českých školních jídelnách. Rodiče za
vyhozené jídlo každý rok zaplatí až 2,5 miliardy korun.
Česká rada pro šetrné budovy v minulém roce spustila projekt Zdravá škola.
Ten má za cíl upozornit na nevyhovující vnitřní prostředí řady českých škol,
ve kterém děti a učitelé tráví spoustu času, a přispět k plošnému
zlepšení podmínek – nejen s ohledem na kvalitu vzduchu, ale také na
osvětlení a akustiku. I díky dvěma pilotním projektům Rady v základních
školách ve Slavkově u Brna a pražském Suchdole se zájem o tuto
problematiku za poslední rok výrazně zvýšil.
Reforma financování, která zajistí spravedlivější rozdělení peněz do
základních a středních škol i mateřských školek, se nebude o rok
odkládat. Od 1. ledna 2019 bude pro reformu uvolněno 11 miliard korun navíc
pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Vývoj sociálního a bezpečnostního klimatu posledních let ukazuje posun od pocitu
bezpečí k vystřízlivění a realistickému pohledu na skutečnou situaci.
Samostatnou kapitolou je bezpečnost škol a školských zařízení.
Vysoká koncentrace oxidu uhličitého (CO2), nedostatečná cirkulace
čerstvého vzduchu i nevyhovující světelné či akustické podmínky – to
jsou závěry vyplývající z měření České rady pro šetrné budovy
(CZGBC) v rámci nově spuštěného projektu zaměřeného na kvalitu vnitřního
prostředí v českých školách. O tom, že je stav vnitřního prostředí
ve většině vzdělávacích zařízení bohužel nevyhovující až tristní, se
sice ví již delší dobu, soustavná aktivita s cílem řešit tento alarmující
stav však doposud chyběla. Rada proto od letošního května provádí nejen měření,
ale navrhuje zúčastněným školám i vhodná řešení, jak zlepšit vnitřní
prostředí těchto budov a tím zkvalitnit samotnou výuku dětí.
Vedle stále otevřených výzev na šablony pro mateřské a základní školy byly
Řídicím orgánem Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV)
vyhlášeny dne 20. 12. 2016 také výzvy „Šablony pro SŠ a VOŠ I“.
Jedná se opět o projekty zjednodušeného vykazování tzn., že škola nemusí
specifikovat aktivity projektu, ale pouze vybírá již přednastavené šablony aktivit a
dle vlastních potřeb si sestaví celý projekt. Je nutné si zvolit správný typ
výzvy, neboť šablony jsou rozděleny dle území realizace projektu. Výzva
č. 02_16_035 je určena středním a vyšším odborným školám na celém území
ČR mimo hlavní město Praha a výzva č. 02_16_042 je určena pro střední a
vyšší odborné školy pouze v hlavním městě Praha.
S novým školním rokem platí nový účinný bezpečnostní standard
k ochraně škol – česká technická norma ČSN 73 4400 Prevence
kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání
škol a školských zařízení.