Archiv článků (rubrika Reforma veřejné správy)
Na webových stránkách věnovaných auditům (internímu i externímu) se datum
1. ledna 2016 již považuje za jasný termín účinnosti úplně nového systému
kontroly nakládání s veřejnými prostředky.
19. 3. 2015, Reforma veřejné správy
Ministerstvo financí připravilo ke konci roku 2014 jeden
z nejvýznamnějších návrhů zákonů pro fungování veřejné správy za
poslední období. Jedná se o návrh zákona o vnitřním řízení a kontrole
ve veřejné správě. Zákon má široký záběr, týká se jak ministerstev, tak
územně samosprávných celků a jejich podřízených organizací.
16. 3. 2015, Reforma veřejné správy
Novela přestupkového zákona a mnoho dalšího zaznělo na říjnovém jednání
Předsednictva Svazu měst a obcí ČR s kabinetem premiéra Bohuslava Sobotky.
Došlo také k předání petice za veřejný pořádek a sociální stabilitu,
kterou inicioval Svaz a podepsalo ji více než jedenáct tisíc lidí.
6. 1. 2015, Reforma veřejné správy
Ideálem, ke kterému se máme blížit, je vzdělaný, kompetentní úředník, který
rozhoduje rychle, správně, je zdvořilý a vychází účastníkům veřejnoprávních
vztahů pokud možno vstříc. Přitom je slušně oblečen, nemá na nohou sandály,
vstane, vstoupí-li do místnosti žena nebo starší osoba.
8. 12. 2014, Reforma veřejné správy
Ministerstvo vnitra České republiky v rámci vládní strategie Efektivní
veřejná správa realizuje projekt Procesní modelování agend veřejné správy. Cílem
projektu je vytvoření softwarové, znalostní a procesní infrastruktury pro
vytváření, využívání, správu a rozvoj procesních modelů tak, aby bylo následně
možné optimalizovat procesy v dalších agendách veřejné správy.
6. 2. 2014, Reforma veřejné správy
Ostrava – Významní hráči v oboru elektronických aukcí nabídnou na
ostravské konferenci eBF srovnání trendů nakupování prostřednictvím eAukcí a
dalších elektronických nástrojů ve veřejném sektoru i firmách jednotlivých
zemí Evropské unie. Během tří dnů zhodnotí aktuální situaci i očekávaný
vývoj nákupní specialisté světových koncernů jako RWE nebo Bayer Health Care, ale
také zástupci českých a slovenských ministerstev, měst a firem.
13. 11. 2013, Reforma veřejné správy
Jednou ze základních podmínek pro úspěšnou implementaci projektů podporovaných
z evropských fondů v nastávajícím období 2014–2020 je přijetí nového
zákona o státních úřednících. O významu a obsahu tohoto důležitého
zákona jsme hovořili s náměstkem ministra vnitra pro veřejnou správu a
legislativu Mgr. Ondřejem Veselským.
7. 11. 2013, Reforma veřejné správy
Dlouhá léta společné socialistické výchovy způsobila, že ve způsobu řízení
samospráv měst a obcí přetrvávají stále stejné problémy a neduhy. Právě
v období finanční krize a tlaku na snižování výdajů samospráv, se do
popředí ještě více dostávají problémy obcí a měst.
25. 6. 2013, Reforma veřejné správy
K aktuálním otázkám veřejné správy a regionálního rozvoje se na tomto
místě pravidelně vyjadřuje předseda Výboru pro veřejnou správu a regionální
rozvoj Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Od prosince loňského roku se
stal novým předsedou Výboru poslanec Mgr. Václav Horáček (TOP 09 a Starostové),
bývalý starosta Železného Brodu.
10. 5. 2013, Reforma veřejné správy
Diskuse o případném zavedení přímé volby starostů budí
v jednotlivých zemích intenzivní laické, politické a odborné diskuse. Přímá
volba starostů má řadu souvislostí, politikům, veřejnosti a nezřídka
i odborníkům se však často jeví jako jednoduchá ideová otázka, se kterou jsou
spojeny jednoznačně formulovatelné výhody a nevýhody.
28. 1. 2013, Reforma veřejné správy
Před každými volbami se zvyšuje, alespoň slovně, úsilí o potírání
korupce. Před letošním hlasováním do krajských zastupitelstev se objevil návrh na
zveřejňování informací o prostředcích z krajských rozpočtů. Ne, že by
přehledy měly zůstat skryty, naopak mělo by se zveřejňovat všechno, všude a vždy.
Je však otázkou, kdo bude mít opravdu zájem, náladu, čas a schopnost pročítat
všechny dokumenty – a proč?
21. 1. 2013, Reforma veřejné správy
S předsedou Svazu měst a obcí ČR, Danem Jiránkem, který je zároveň
primátorem statutárního města Kladna, jsme hovořili 12. listopadu, krátce po
jednání Poslanecké sněmovny, která schválila balíček úsporných opatření
i církevní restituce.
15. 1. 2013, Reforma veřejné správy
Zástupci měst a obcí dnes předali na Úřadu vlády
výzvu k zastavení druhé fáze reformy veřejné správy. Cílem je zabránit
plošnému snížení počtu stavebních úřadů a matrik a dalšímu odebírání
kompetencí obcím. Představená vládní reforma totiž vzdaluje správu od občanů,
což je pro obce nepřípustné. Svaz měst a obcí ČR proto žádá vládu, aby od
dokončení druhé fáze reformy veřejné správy upustila.
3. 1. 2013, Reforma veřejné správy
V současnosti všechny organizace veřejného sektoru hledají prostředky, jak
ušetřit své finance a ostatní zdroje a přitom zvýšit kvalitu poskytovaných
služeb. K dosažení těchto dvou zdánlivě protichůdných cílů mohou napomoci
i nástroje zvyšování kvality včetně nejužívanějšího z nich –
společného hodnotícího rámce CAF.
28. 11. 2012, Reforma veřejné správy
Otázka rušení stavebních úřadů a matrik na
menších obcích byla znovu otevřena na jednání Rady Svazu měst a obcí ČR, která
zasedala 23. listopadu 2012 v Praze. Přestože se již dříve podařilo Svazu
odvrátit tento krok, skrývá se nyní znovu tato hrozba v návrhu ministerstva
vnitra. Rada dále v souvislosti s chystaným spuštěním čerpání nových
evropských prostředků požaduje, aby role obcí a měst nezůstala při rozhodování
opomíjena a odpovídala jejich významu v území.
23. 11. 2012, Reforma veřejné správy
V pátek 20. července proběhlo setkání
zástupců MD a Svazu měst a obcí ČR, které se týkalo nového registru vozidel. Za MD
jej inicioval náměstek ministra dopravy Ivo Toman, Svaz měst a obcí ČR na jednání
reprezentovali jeho výkonný místopředseda Jaromír Jech, Ingrid Štegmannová a
Miroslava Sobková. Obě strany se ubezpečily o tom, že se situaci snaží
konstruktivně řešit a osobně jim velmi záleží na podpoře vzájemných vztahů.
20. 7. 2012, Reforma veřejné správy
Brno – Zástupci samospráv se ve čtvrtek
26. dubna sešli na Kongresu starostů a primátorů, který Svaz měst a obcí ČR
každoročně pořádá jako doprovodnou akci brněnského veletrhu URBIS. Starostové a
primátoři diskutovali především o reformě veřejné správy, optimalizaci
regionálního školství a vládním návrhu RUD.
27. 4. 2012, Reforma veřejné správy
Třeboň – Novela rozpočtových pravidel, kterou má projednávat
Poslanecká sněmovna na nejbližší schůzi, rozšiřuje definici peněžních
prostředků státní pokladny a stanoví obcím a dalším subjektům povinnost vést
účty u České národní banky. Podle Rady Svazu měst a obcí ČR, která zasedala
20. dubna 2012 vTřeboni, bude mít tento návrh negativní dopady nejen na
hospodaření dotčených organizací, ale v konečném důsledku i na národní
hospodaření jako celek.
20. 4. 2012, Reforma veřejné správy
Dne 27. 3. 2012 se v Senátu uskutečnila konference na téma
„elektronizace veřejné správy – součást boje proti korupci“. Konferenci
zaštítil ústavně – právní výbor Senátu v čele s Miroslavem
Antlem.
29. 3. 2012, Reforma veřejné správy
Vláda ČR v květnu 2010 uložila ministru pro místní rozvoj zpracovat analýzu
stavu na úseku stavebního řádu a územního plánování. Tato analýza byla vládě
předložena v říjnu tohoto roku. Vláda vzala analýzu na vědomí a svým
usnesením ze dne 19. října č. 774/2011 uložila ministru pro místní rozvoj
mimo jiné, aby prováděl každoroční dotazníková šetření a jednou za tři roky
předložil vládě aktuální analýzu za sledované období.
28. 3. 2012, Reforma veřejné správy
Přinejmenším v tomto roce nebude na Úřadu vlády
nouze o nůžky. Krabici, která jimi byla naplněna až po okraj, totiž na
zítřejší zasedání vlády přinesou představitelé Svazu měst a obcí ČR. Přes
měsíc zasílali starostové z různých koutů republiky do Kanceláře Svazu
nůžky jako symbol stále se zvětšující propasti mezi státním rozpočtem a
rozpočty obcí. Iniciativa Nůžky pro stát, kterou vyhlásil Svaz měst a obcí ČR, by
měla zákonodárce upozornit na nelehkou situaci, ve které se samosprávy nacházejí.
17. 1. 2012, Reforma veřejné správy
Bohužel se prakticky v plné míře potvrdily obavy
hejtmanů z plánovaných škrtů v rozpočtu policie České republiky. Jak
již otevřeně přiznávají představitelé policejního sboru, úsporná opatření
v resortu vnitra a hlavně pak u policie budou mít přímý dopad na
zajištění bezpečnosti občanů České republiky.
15. 8. 2011, Reforma veřejné správy
Průzkum stavebních úřadů prostřednictvím on-line dotazníku zahájil Spolek pro
obnovu venkova ČR 26. ledna 2011. Průzkum se nejprve týkal stavebních úřadů
s územím působnosti s maximálně 50 tis. obyvateli, postupně byl
rozšířen na celé území ČR s výjimkou stavebních úřadů největších měst
Prahy, Brna, Ostravy a Plzně.
13. 7. 2011, Reforma veřejné správy
Zlín – Stát začíná velmi razantně, zato naprosto
nekoncepčně, centralizovat výkon státní správy, čímž obcím výrazně ubírá
jejich dosavadní kompetence vyplývající z fungujícího smíšeného modelu
veřejné správy. Nejmarkantnějším příkladem je návrh sociální reformy, která
započala zřízením "superúřadu" práce. Mají sem být převedeny dávky
v oblasti hmotné nouze, dávky pro osoby se zdravotním postižením a výplata
příspěvku na péči, jež jsou nyní v kompetenci obcí II. a III. typu.
2. 6. 2011, Reforma veřejné správy
Počátkem února se v Chrudimi konala 7. Národní konference kvality ve
veřejné správě, kde na 300 účastníků diskutovalo mj. o projektech
zabývajících se nejmodernějšími poznatky z oblasti kvality managementu ve
veřejné správě. Součástí byla i sekce kvality z pohledu lidských
zdrojů.
5. 5. 2011, Reforma veřejné správy
V Programovém prohlášení vlády je poměrně velký prostor věnován
problematice zkvalitnění veřejné správy, zejména územní samosprávy. Navštívili
jsme v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR předsedu Výboru pro veřejnou správu
a regionální rozvoj JUDr. Stanislava Polčáka, se kterým jsme hovořili
o některých otázkách, které budou předmětem legislativních změn v této
oblasti.
12. 4. 2011, Reforma veřejné správy
V programovém prohlášení se vláda zavazuje, že "zajistí
zpracování analýzy s cílem vytvořit podmínky pro možnou přímou volbu
starostů v malých obcích, popřípadě v ostatních typech územních
samosprávných celků". Tento úkol je splněn, neboť ministerstvo vnitra
v lednu analýzu vládě předložilo.
29. 3. 2011, Reforma veřejné správy
V lednu schválila vláda významný dokument, který je prvním krokem
k plnění základních cílů deklarovaných v programovém prohlášení. Je
to Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012 (dále jen
Strategie). Úvodem se mj. konstatuje, že rozhodující prostor a hlavní nebezpečí
korupce leží v oblasti veřejné správy. Nejvíce jsou korupcí zasaženy oblasti,
kde se rozhoduje o veřejných financích, a tam, kde jsou poskytovány služby
občanům.
28. 2. 2011, Reforma veřejné správy
Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje v souvislosti
s "velkou" novelou stavebního zákona i změnu zákona č. 634/
2004 Sb. o správních poplatcích. Ty by měly být nově navýšeny. Sazby
správních poplatků se totiž pro oblast územního rozhodování a povolování staveb
téměř nezměnily od roku 1992, a až na malé výjimky se vztahují k úkonům,
které vykonávaly stavební úřady podle předchozího stavebního zákona, který byl
zrušen zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon), účinným od 1. ledna 2007.
4. 8. 2009, Reforma veřejné správy
Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a
autorizované konverzi dokumentů vstoupí v platnost dne 1. července 2009.
Cílem zavedení institutu datových schránek je vytvoření optimálních podmínek pro
elektronickou komunikaci jak mezi občany a úřady, tak mezi úřady navzájem včetně
sledování vývoje podání uvnitř úřadů.
25. 3. 2009, Reforma veřejné správy
V závěru ledna letošního roku se konal v aule Vysoké
školy finanční a správní (VŠFS) 1. ročník konference "Modely výkonu
soudobé veřejné správy". Jednodenní jednání bylo rozděleno do dvou bloků.
První se věnoval otázkám srovnávací analýzy soudobých systémů veřejné správy
a druhý se zaměřil na systémy veřejné správy ve vybraných evropských zemích.
19. 3. 2009, Reforma veřejné správy
Před pěti lety se říkalo, že začíná druhá etapa reformy
veřejné správy. První etapou byl vznik krajů, ve druhém kroku byly zrušeny okresní
úřady a jejich působnost přešla převážně na obce s rozšířenou
působností (ORP). Na další kroky se stále čeká. Měla se řešit problematika
malých obcí a zejména reformovat centrální úroveň veřejné správy.
25. 6. 2008, Reforma veřejné správy
Právo na informace je téma, o kterém bylo napsáno již mnoho.
Podle existujícího zákona o svobodném přístupu k informacím musí
vyjmenované povinné subjekty zveřejňovat stanovené informace nebo informace
poskytovat za stanovených podmínek.
12. 5. 2008, Reforma veřejné správy
Soubor zákonů, schválený parlamentem pod názvem "stabilizace
veřejných rozpočtů" obsahuje mimo jiné i novelu zákona č. 108/2006,
o sociálních službách (osmnáctá část zákona). O úskalích této jinak
velmi přínosné a potřebné právní normy informoval časopis Obec a finance
v předchozích číslech.
24. 1. 2008, Reforma veřejné správy
Obce při výkonu veřejné správy vedou celou řadu správních
řízení, vyřizují množství žádostí, vydávají různá osvědčení a
provádějí celou řadu dalších úkonů. Až na výjimky (zákon o přestupcích,
stavební řád, živnostenský zákon, zákon o odpadech, zákon o občanských
průkazech, zákon o ověřování, zákon o matrikách atd.) obecní úřad
postupuje vždy dle správního řádu a v oblasti správních poplatků také dle
zákona o správních poplatcích.
26. 11. 2007, Reforma veřejné správy
Od 1. ledna 2007 nabyl účinnosti nový stavební zákon
(č. 183/2006 Sb.), zákon o vyvlastnění (č. 184/2006 Sb.), zákon
č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících
s přijetím uvedených zákonů a sedm prováděcích právních předpisů.
25. 10. 2007, Reforma veřejné správy
Dne 24. září 2007 vláda České republiky projednala a
schválila návrh věcného záměru zákona o zřízení Národního úřadu pro
zaměstnanost a sociální správu a okresních ředitelství pro zaměstnanost a
sociální správu a svým usnesením č. 1078 uložila místopředsedovi vlády a
ministru práce a sociálních věcí zpracovat a vládě předložit návrh tohoto
zákona.
4. 10. 2007, Reforma veřejné správy
Ministerstvo vnitra představilo odborné veřejnosti komplexní a
koordinovaný přístup k organizaci a řízení veřejné správy, který je nutno
uplatňovat v souvislosti s efektivním fungováním státu v současných
podmínkách rozvoje informační společnosti.
17. 5. 2007, Reforma veřejné správy
Druhý ročník akce z oblasti informatiky míří z Plzně
na východ Čech. Město Pardubice totiž v roce 2007 převzalo záštitu nad
Městským rokem informatiky. "Tento dvoudenní seminář, který je obdobou již
6 let zaběhnuté akce "Krajský rok informatiky", je zaměřen na
elektronizaci veřejné správy. V Pardubicích se uskuteční ve dnech 7. a 8.
června a naše radnice se rozhodla jej organizačně zajistit," uvedl tajemník
pardubického magistrátu Stanislav Panuš.
5. 1. 2007, Reforma veřejné správy
Správní řád, který nabyl účinnosti počátkem letošního roku,
je stále středem pozornosti úředníků na všech stupních veřejné správy. Vedle
dotazů z praxe se snažíme vysvětlit i některé základní principy nové
právní úpravy.
Po první části přinášíme popis dalších základních zásad
činnosti správních orgánů, jak je formuluje zákon č. 500/2004 Sb.
26. 6. 2006, Reforma veřejné správy
Stejně jako předchozí právní úprava, i nový správní řád
upravuje určité základní a obecné principy, které prostupují celým zákonem a
vztahují se na všechny činnosti správních orgánů, na které správní řád
dopadá. Předchozí správní řád se vztahoval jen na tzv. formální správní
řízení, a to ještě jen v oblasti státní správy a obsahoval základní
procesní zásady.
13. 4. 2006, Reforma veřejné správy
V souvislosti s novým správním řádem vznikla celá řada
odborných sporů a dotazů. Vedle toho také denní tisk rozpoutal kampaň, která se
týkala řady otázek, které zaujaly širokou veřejnost. Tiskový odbor Ministerstva
vnitra, vzhledem k situaci, že se v mediích objevilo mnoho nepřesností,
zveřejnil odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Materiál zveřejňujeme
v plném znění, redakce zvýraznila některé části textu.
3. 4. 2006, Reforma veřejné správy
Od 1. ledna 2006 nabývá účinnost zákon č. 500/2004 Sb.,
obecně známý jako nový správní řád. Tento zákon upravuje postupy správních
orgánů, mezi něž patří i orgány územně samosprávných celků.
Nový správní řád obsahuje nejenom problematiku správního
řízení, ale i obecné záležitosti týkající se základních zásad činnosti
správních orgánů, obecná pravidla pro příjem podání včetně elektronické
podatelny. Obsahuje popis veškerých možností doručování zásilek, definici
úřední desky, obecná pravidla podob dokumentů různých typů (rozhodnutí,
vyjádření, osvědčení a sdělení), dále pravidla exekuce, veřejnoprávní smlouvy
aj.
3. 2. 2006, Reforma veřejné správy
Podle § 26 odst. 1 nového správního řádu zřizuje
každý správní orgán úřední desku, která musí být nepřetržitě veřejně
přístupná (pro orgány územního samosprávného celku se zřizuje jedna úřední
deska) a obsah úřední desky se zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový
přístup, tedy jinými slovy na internetu.
12. 12. 2005, Reforma veřejné správy
Když v roce 2001 schválila vláda návrh věcného záměru
stavebního zákona, ve formě Věstníku Ministerstva pro místní rozvoj byl publikován
v
plném znění. Po čtyřech letech je nyní v Poslanecké
sněmovně komplex zákonů, které navazují na uvedený dokument.
23. 11. 2005, Reforma veřejné správy
Návrhy na zavedení přímé volby starostů se staly poměrně
frekventovaným programovým tématem zvláště u některých neparlamentních
stran. Své obhájce má přímá volba i mezi řadou komunálních politiků.
Předně je třeba říci, že přímá volba starostů by neměla být cílem ale
nástrojem.
9. 8. 2005, Reforma veřejné správy
Poslední dobou začínají opět ožívat diskuse o změně
způsobu volby starosty obce, který by podle některých názorů měl být volen občany
obce v přímých volbách. Úvahy o této otázce nejsou nové a např.
v Poslanecké sněmovně zazněly už v únoru 2000 při projednávání
vládního návrhu zákona o obcích (zákon č. 128/2000 Sb.) a poté
i v říjnu 2001 při projednávání vládního návrhu zákona o volbách
do zastupitelstev obcí (zákon č. 491/2001 Sb.).
7. 7. 2005, Reforma veřejné správy
V článku
Management územní správy jsme charakterizovali management
jako ucelený soubor aktivit, jejichž realizace v praxi napomáhá kvalitnímu chodu
organizace a dosahování jejich cílů. Zároveň jsme zdůraznili rozhodující roli
obcí a krajů v územním rozvoji, význam sbližování soukromé a veřejné
sféry a popsali jsme jednotlivé metody a modely manažerské práce v podmínkách
územní správy.
1. 6. 2005, Reforma veřejné správy
Podle § 3 zákona č. 238/1992 Sb., o některých
opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti
některých funkcí (zákon o střetu zájmů), ve znění pozdějších předpisů
se rozumí čestným prohlášením oznámení o osobním prospěchu, oznámení
o činnostech, oznámení o příjmech a darech a oznámení o nemovitém
majetku. Oznámení o činnostech se podává podle § 5 zákona o střetu
zájmů. Na základě přechodných ustanovení čl. II zákona
č. 96/2005 Sb., který novelizoval zákon o střetu zájmů, podají
oznámení o činnostech podle § 5 zákona o střetu zájmů členové
zastupitelstev (ve smyslu legislativní zkratky), kteří byli členy příslušného
zastupitelstva ke dni účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 30 dnů ode dne
nabytí činnosti tohoto zákona, tj. nejpozději do 31. března 2005.
25. 5. 2005, Reforma veřejné správy