Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci
(Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci 11.)
Datum: 18. 11. 2020,
zdroj: OF 4/2020,
rubrika: Legislativa
Předchozí série článků o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci se zabývala především odpovědností za škodu způsobenou
vydáním nezákonného rozhodnutí orgány veřejné moci. Stát však odpovídá
rovněž za takovou škodu, která byla způsobena tzv. nesprávným úředním postupem.
Zákon o odpovědnosti za škodu tak naplňuje požadavky Listiny základních
práv a svobod, podle něhož má každý právo na náhradu škody způsobené
mu – vedle nezákonného rozhodnutí soudu, jiného státního orgánu či orgánu
veřejné správy – i nesprávným úředním postupem.
Právní úprava
Odpovědností za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem se zákon
o odpovědnosti za škodu zabývá na více místech, přičemž mezi
základní ustanovení patří:
- § 5 písm. b) – „stát odpovídá za podmínek stanovených
tímto zákonem za škodu, která byla způsobena nesprávným úředním postupem“;
- § 13 – částečně vymezuje (neurčitý) pojem „nesprávný úřední
postup“ jako nevydání rozhodnutí či neučinění úkonu v zákonem stanovené
lhůtě;
- § 19 písm. b) – územní samosprávné celky v samostatné
působnosti odpovídají za škodu, kterou způsobily při výkonu veřejné správy
nesprávným úředním postupem;
- § 22 –upravuje odpovědnost územních samosprávných celků za
nesprávný úřední postup v samostatné působnosti, jako je tomu
v § 13 odst. 1 věta druhá a třetí;
- § 24 – upravuje nárok územního samosprávného celku na
regresní úhradu v samostatné působnosti, a to tak, že pokud nahradil
územní samosprávný celek v samostatné působnosti škodu, poskytl-li
zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu nebo zaplatil-li regresní úhradu,
může požadovat úhradu od těch, kdo se podíleli (vedle vydání nezákonného
rozhodnutí) na nesprávném úředním postupu;
- § 31 – mj. stanoví, že náhrada škody zahrnuje (rovněž)
takové náklady řízení, které byly poškozeným účelně
vynaloženy na nápravu nesprávného úředního postupu;
- § 31a – upravuje zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu,
kdy obecně platí, že bez ohledu na to, zda byla nesprávným úředním postupem
způsobena škoda, poskytuje se podle tohoto zákona též přiměřené zadostiučinění
za vzniklou nemajetkovou újmu, přičemž v případech, kdy nemajetková újma
vznikla nesprávným úředním postupem podle § 13 nebo § 22, přihlédne se
při stanovení výše přiměřeného zadostiučinění rovněž ke konkrétním
okolnostem případu (celkové délce řízení, složitosti řízení, jednání
poškozeného, kterým přispěl k průtahům v řízení, a k tomu, zda
využil dostupných prostředků).
Související ustanovení
vztahující se k problematice odpovědností za škodu způsobenou nesprávným
úředním postupem jsou např.:
- § 6 – vymezuje úřad jednající jménem státu ve věcech
náhrady škody (ve věcech náhrady škody způsobené nesprávným úředním
postupem a o regresních úhradách jednají jménem státu ministerstva a jiné
ústřední správní úřady; pokud došlo ke škodě nesprávným úředním postupem
podle § 13 a posuzují-li se pro účely náhrady této škody navazující
správní a soudní řízení jako jeden celek, jedná za stát příslušný úřad, do
jehož působnosti náleží odvětví státní správy, v němž probíhalo
správní řízení; pokud došlo u Nejvyššího kontrolního úřadu
k nesprávnému úřednímu postupu, jedná za stát tento orgán);
- § 16 – upravuje nárok státu na regresní úhradu vůči
úředním osobám a územním samosprávným celkům v přenesené působnosti (tj.
při výkonu státní správy);
- § 17 – stanoví nárok na regresní úhradu vůči
osobám, které se podílely na vzniku škody;
- § 32 – upravuje promlčecí doby (promlčení náhrady
škody způsobené nesprávným úředním postupem – nárok na náhradu škody
podle tohoto zákona se promlčí za tři roky ode dne, kdy se
poškozený dozvěděl o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá; nárok na
náhradu nemajetkové újmy podle tohoto zákona se promlčí za 6 měsíců
ode dne, kdy se poškozený dozvěděl o vzniklé nemajetkové újmě, nejpozději
však do deseti let ode dne, kdy nastala právní skutečnost, se kterou je vznik
nemajetkové újmy spojen, přičemž pokud vznikla nemajetková újma
nesprávným úředním postupem podle § 13 nebo § 22, neskončí
promlčecí doba dříve než za 6 měsíců od skončení řízení, v němž
k tomuto nesprávnému úřednímu postupu došlo).
Nesprávný úřední postup
Podle § 13 odst. 1 věty první zákona o odpovědnosti za škodu stát
odpovídá za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem [v podstatě jde
pouze o nadbytečné zopakování textace § 5 písm. b) zákona
o odpovědnosti za škodu, ve kterém je navíc doplněno, že zmíněná
odpovědnost státu se posuzuje „za podmínek stanovených tímto zákonem“].
Zatímco věta první uvedeného ustanovení zákona o odpovědnosti za škodu
neříká – v kontextu § 5 písm. b) zákona o odpovědnosti
za škodu – nic nového, tak věty následující (druhá a třetí) § 13
odst. 1 částečným způsobem vymezují neurčitý pojem „nesprávný úřední
postup“.
Ve smyslu věty druhé a třetí § 13 odst. 1 zákona o odpovědnosti
za škodu je nesprávným úředním postupem také
- porušení povinnosti učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v zákonem stanovené
lhůtě, nebo
- porušení povinnosti učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v přiměřené lhůtě,
a to v případě, kdy zákon pro provedení úkonu nebo vydání rozhodnutí
nestanoví žádnou lhůtu.
Zákon o odpovědnosti za škodu tedy nepodává úplný výčet situací, které
se považují za nesprávný úřední postup, pouze ve větě druhé a třetí § 13
odst. 1 uvádí, co je „také“ nesprávným úředním postupem (shodně je
nesprávný úřední postup vymezen rovněž v § 22 odst. 1 věty druhé
a třetí v případě odpovědnosti územních samosprávných celků za nesprávný
úřední postup v samostatné působnosti).
Uvedená neúplnost vymezení nesprávného úředního postupu
v zákoně je logická, neboť slovy důvodové zprávy k zákonu
o odpovědnosti za škodu „výstižnou definici nelze pro jeho mnohotvárnost
podat“.
Nesprávným úředním postupem tedy není jen (nezákonná) nečinnost orgánů
veřejné moci, jak vyplývá z věty druhé a třetí § 13 odst. 1
zákona o odpovědnosti za škodu, ale i jakákoliv činnost těchto orgánů
při výkonu veřejné moci prováděná v rozporu s právními předpisy,
která je „jinou“ (vrchnostenskou) činností, než je činnost rozhodovací. Při
výkladu pojmu „nesprávný úřední postup“ je tak třeba vycházet z právní
teorie a příslušné judikatury.
Nesprávným úředním postupem jsou obecně takové vrchnostenské postupy
orgánů veřejné moci porušující právní předpisy, které primárně nevedou
k vydání rozhodnutí. Nelze vyloučit, že škoda může vzniknout
nesprávným úředním postupem i v rámci rozhodovací činnosti orgánu
veřejné moci, avšak pro vznik odpovědnosti za škodu způsobenou nesprávným
úředním postupem nebude v tomto případě určující samotné vydání
rozhodnutí, ale skutečnost, že úkony orgánu veřejné moci prováděné v rámci
tohoto řízení způsobily vznik škody, aniž by se však bezprostředně promítly do
obsahu rozhodnutí.
Mgr. Jan Břeň
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 31. 10. 2018
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 21. 1. 2019
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 20. 3. 2019
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 3. 6. 2019
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 26. 8. 2019
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 12. 11. 2019
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 10. 2. 2020
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 7. 5. 2020
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 21. 10. 2020
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 5. 11. 2020
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 18. 11. 2020 (právě čtete)
- Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, 2. 2. 2021