Archiv článků (rubrika Legislativa)
Má nárok na zvýšenou odměnu místostarosta zastupující starostu za období,
kdy starosta nevykonával funkci po dobu delší než čtyři týdny, jestliže
zastupitelstvo sice výslovně neurčilo, že místostarosta bude v zákonem
předvídaných situacích zastupovat starostu, avšak v obci je jediný
místostarosta (a tento po dobu pracovní neschopnosti starosty fakticky nepřetržitě
starostu zastupoval)?
Podle nového stavebního zákona lze stanovení obecního stavebního úřadu nebo jeho zrušení, popřípadě změnu jeho správního obvodu, provést pouze k počátku kalendářního roku.
Úřad pro ochranu osobních údajů považuje za alarmující trend omezování úvazků, případně dokonce rušení pozic pověřenců pro ochranu osobních údajů, v institucích samosprávy a státní správy, včetně škol, muzeí, kulturních institucí a úřadů, a jejich nahrazování externí službou.
Novelou zákona o obcích (č. 128/2000 Sb.), provedenou zákonem
č. 418/2023 Sb., a účinnou již od 1. ledna 2024, se do českého
právního řádu dostala další možná forma spolupráce mezi obcemi. V rámci
správního obvodu obce s rozšířenou působností (tzv. ORP) mají obce možnost
dobrovolně spolupracovat, a to v podobě nového institutu tzv. společenství
obcí.
Dne 8. srpna plénum Legislativní rady vlády projednávalo novelu obalového zákona, prostřednictvím které chce ministr Hladík a nápojářské koncerny prosadit povinné zálohování jednorázových PET lahví a plechovek. Výsledek je však nejasný.
Od listopadu 2025 začne platit nové nařízení Evropské unie s názvem GIA (nařízení o gigabitové infrastruktuře), které bylo přijato 29. dubna 2024. Toto nařízení má za cíl usnadnit a podpořit výstavbu sítí s velmi vysokou kapacitou, například gigabitových internetových sítí. Jeho hlavním cílem je snížit náklady na budování těchto sítí tím, že se podpoří sdílení již existující fyzické infrastruktury a zefektivní se výstavba nové infrastruktury. Nové nařízení nahradí starší směrnici EU, která byla v Česku zavedena zákonem z roku 2017 o snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací.
Obec nemá prostory na knihovnu, společenskou místnost, které nutně potřebuje.
Má ale možnost si pronajmout budovu, která stojí na jejím pozemku. Do budovy by se
ale muselo investovat na nutné opravy. Může obec investovat do cizího, byť
pronajatého, majetku? Jaká je možnost, do jaké výše ročně, nebo je případně
jiné řešení?
SMS ČR bylo před začátkem prázdnin pozváno na jednání, kterého se zúčastnily všechny zainteresované subjekty, včetně SMS, kde byla prezentována nová myšlenka zřízení obecní policie prostřednictvím společenství obcí.
SMS ČR bylo před začátkem prázdnin pozváno na jednání, kterého se zúčastnily všechny zainteresované subjekty, včetně SMS, kde byla prezentována nová myšlenka zřízení obecní policie prostřednictvím společenství obcí.
Ministerstvo spravedlnosti podle zjištění zástupce ombudsmana několikrát chybovalo při prověřování stížnosti na soudní znalkyni z oboru psychiatrie. Na tu si u ministerstva stěžoval psychicky nemocný muž, kterého i na základě posudku znalkyně poslal soud do nedobrovolné hospitalizace. Zástupce ombudsmana zjistil, že ministerstvo nevypořádalo jednotlivé námitky stěžovatele. Nezabývalo se například tím, že znalkyně v posudku uvedla nepodložená tvrzení nebo nevzala v potaz zprávu ošetřující psychiatričky. Ministerstvo spravedlnosti navíc nerozhodlo o stížnosti muže v předepsané šedesátidenní lhůtě. Protože ministr nakonec nestihl případ přezkoumat, rozhodl se ombudsman o kauze informovat veřejnost.
S účinností od 1. 1. 2025 nabývá účinnosti novela zákona
č. 312/2002 Sb.,
o úřednících územních samosprávných celků (dále jen „zákon
o úřednících“), a to novela provedená zákonem
č. 196/2024 Sb. Orgány územní
samosprávy, vedle rozvoje svěřeného území a péče o potřeby obyvatel,
zajišťují také výkon přenesené státní správy. Úředníci územních
samosprávných celků jsou základem odborné a administrativní činnosti
v obcích, městech a krajích.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) odeslalo v červnu do meziresortního připomínkového řízení návrh reformy přezkumu veřejných zakázek, která má zajistit rychlejší, transparentní a odborné posuzování Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jádrem je zrušení dvou instancí přezkumu a zavedení rozhodování v senátech. Reforma má zrychlit a zefektivnit rozhodování sporů mezi zadavateli a zájemci o veřejné zakázky, které dnes probíhá až v pěti stupních.
Ministerstvo vnitra zveřejnilo na Portálu veřejné správy nový interaktivní formulář pro tvorbu obecně závazné vyhlášky stanovující koeficienty daně z nemovitých věcí, který tak mohou obce nově využívat při tvorbě svých obecně závazných vyhlášek.
Jako zastupitel naší obce jsem požádal o bankovní výpisy za loňský
rok. Starostka požadovala, abych si požádal písemně přes zákon 106/1999 Sb.,
což jsem udělal. Dnes mi přišly výpisy, které jsou kompletně začerněny. Tzn. jsou
začerněny jak jména komu/od koho byly peníze zaslány/připsány, účel platby,
částka. Mám jako zastupitel právo na výpisy naší obce, bez této anonymizace, pokud
jsem si požádal přes uvedený zákon?
Dne 1. srpna uplyne rok od účinnosti zákona o ochraně oznamovatelů. Jeho cílem je ochránit lidi, kteří upozorní na nekalé jednání na pracovišti.
Ministerstvo pro místní rozvoj aktualizuje portál stavebníka a Informační systém stavebního řízení zhruba každé dva týdny. Nejzávažnější opravy nasazuje s dodavatelem do několika dní. Plánovaný vývoj a rychlé úpravy podle požadavků uživatelů pokračují současně ve dvou větvích. Následující text přináší výčet nejdůležitějších provedených změn v obou systémech od 1. července a také plánovaný obsah aktualizací v následujících týdnech.
Komora OZE představila svůj návrh na úpravy Zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie. Pouze pět větrných elektráren a jednotky kusů modernizovaných bioplynových a malých vodních elektráren byly uvedeny do provozu v prvním pololetí letošního roku. Česko je totiž stále jedním z nejhorších míst v Evropě, co se týče délky potřebné pro získání povolení pro stavbu obnovitelných zdrojů. Komora OZE proto představila své návrhy, které mají rozvoj čisté energetiky zrychlit. Týkají se nového Zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, který Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo do meziresortního připomínkového řízení (končí tento týden).
Informujeme příjemce podpory z výzev 6/2024 a 7/2024 Národního programu životní prostředí (NPŽP), že dne 26. 7. 2024 byla aktualizována výzva 1/2024 PU, určená pro posílení vlastních zdrojů malých obcí na realizaci vodohospodářských projektů
Může obec poskytnout třeba 50 % slevu při prodeji stavebního pozemku
trvale žijícím občanům a ostatním prodávat za plnou cenu?
Veřejný ochránce práv se pravidelně setkává s případy lidí v evidenci úřadu práce, kteří doplatili na to, že řádně neoznámili brigádu. Nahlášení možného přivýdělku je přitom jednou z povinností nezaměstnaných. Oznámit jej musí dokonce i v případě, že pracovat nezačnou, ale mají pouze podepsanou dohodu. Jinak je úřad vyřadí z evidence a lidé si musí doplatit zdravotní pojištění. Musí také vrátit již vyplacenou podporu v nezaměstnanosti. Případům, kdy lidem kvůli nenahlášení přivýdělku vznikaly dluhy, by mohla od července částečně předcházet povinnost zaměstnavatelů registrovat všechny uzavřené dohody o práci u České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).
Dotaz: Na obci si jeden z občanů stěžuje na porušování nočního klidu.
Obec nemá vydanou obecně závaznou vyhlášku s výjimkou na konání akce –
festivalu pořádaného místním sborem dobrovolných hasičů. Jak správně postupovat,
aby bylo možné prodloužit akci i do doby nočního klidu?
Jedna nemovitost má několik vlastníků, ale přesto se nejedná o spoluvlastnictví. Jak je to možné? I když přirozená podstata vlastnického práva by tomu mohla bránit, v některých případech se setkáváme se situacemi, kdy je v katastru nemovitostí uvedeno více jednotlivých vlastníků pro stejný pozemek či budovu. Tato evidence však zpravidla neodráží skutečnost, a všichni uvedení vlastníci nejsou skutečnými a oprávněnými vlastníky dané nemovité věci.
Ke vzniku nového pozemku je vyžadováno zajištění jeho dopravního napojení na veřejně přístupnou pozemní komunikaci. Judikatura Nejvyššího správního soudu se v posledních letech posunula směrem ke zpřísnění požadavků na právní zajištění tohoto dopravního napojení, což se následně promítlo i do rozhodovací praxe stavebních úřadů. Podle § 216 odst. 2 nového stavebního zákona by opět mělo postačovat k zajištění dopravního napojení „pouhé“ věcné břemeno.
Parlamentem ČR byla s účinností od 1. července 2024 přijata novela[1]
zákona o obcích[2] a zákona
o hlavním městě Praze[3], která se mimo jiné týká
změn v oblasti odměňování členů zastupitelstev.
Volební senát Nejvyššího správního soudu rozhodoval ve dnech 23. června – 10. července 2024 o návrzích na vyslovení neplatnosti volby kandidáta či kandidátů do Evropského parlamentu ve volbách, které se konaly ve dnech 7. a 8. června 2024.
K datu 31. 7. 2024 uplyne šestileté období, na které byla
jmenována ředitelka školy do funkce. V tomto období ovšem rovněž vykonávala
funkci starostky města a byla uvolněna pro výkon funkce. Bude ji nyní končit období,
na které byla jmenována do funkce ředitelky školy, anebo se toto období po dobu
výkonu funkce starostky staví a doba jmenování po dobu výkonu funkce starostky
neplyne?
Stavební řízení v České republice je považováno za nepřiměřeně složité a dlouhé. Nový stavební zákon se měl s těmito problémy vypořádat. Jak se to povedlo? Nejdůležitější změny, které nový zákon přináší, pro vás shrnujeme níže.
Je možné, aby starosta bez vědomí zastupitelstva pořádal za obecní prostředky kulturní či sportovní akce?
Územní samosprávné celky mají českým právem garantovanou možnost vzájemně
spolupracovat. Zmíněné právo mj. vyplývá i z mezinárodně-právních
dokumentů, přičemž je nutné upozornit obzvláště na text čl. 10 Evropské
charty místní samosprávy.
Vedení pokladny ve veřejné správě se na první pohled může zdát jako
jednoduchá záležitost. Ale opak je pravdou. I v této zdánlivě rutinní
oblasti se skrývá mnoho nástrah, které můžou vést k nepříjemným postihům a
ztrátám. V tomto článku se podíváme na nejčastější chyby, se kterými se
setkáváme u obcí, a poradíme, jak se jim vyhnout.
Dne 29. prosince 2023 byl ve Sbírce zákonů zveřejněn zákon
č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a
služeb. Tento zákon nabude účinnosti dne 28. června 2025.
Obyvatel má trvalé bydliště vedené v naší obci, kde máme paušální
poplatek za svoz komunálního odpadu. Zároveň ale má nájemní smlouvu
v sousedním městě, kde po něm majitel nemovitosti chce poplatek za odkládání
komunálního odpadu z nemovité věci. Může nebo musí být osvobozen od poplatek
z místa trvalého bydliště?
Po 34 letech od zavedení platného zákona o účetnictví se Česká
republika chystá na razantní změnu. Návrh nového zákona o účetnictví
přináší komplexní reformu účetního systému a navazuje na trendy
v mezinárodním účetnictví. Cílem je zjednodušit a zefektivnit účetní
procesy, posílit transparentnost a relevanci účetních informací a sladit je
s požadavky globálního trhu.
Rada hl. m. Prahy schválila novou podobu Pražských stavebních
předpisů. Úpravy byly nutné kvůli souladu s novým stavebním zákonem.
Pražské stavební předpisy nabudou účinnosti souběžně s novým stavebním
zákonem a celostátní vyhláškou o požadavcích na výstavbu (vyhl.
č. 146/2024 Sb.), tedy 1. července 2024. Nové městské stavební
předpisy zaručují kontinuitu s dřívějším zněním Pražských stavebních
předpisů a zároveň se přizpůsobují novému znění stavebního zákona.
Při povolování kácení stromů vybíráme v případě provádění
místního šetření správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb. (dle
přílohy – položky č. 20, za započatou hodinu při místním šetření
500 Kč). Současné znění zákona o správních poplatcích položku
č. 20 již neobsahuje. Z jakého důvodu? Správní poplatek za provedení
místního šetření již nemáme vybírat?
Velký tématem první poloviny letošního roku je daň z nemovitých věcí.
Ačkoliv se i díky SMS ČR podařilo zachovat rozpočtové určení jejích výnosů
výhradně do obecních rozpočtů, jiné změny zavedené tzv. konsolidačním balíčkem
přidělaly obcím kopec starostí.
Nejvyšší soud potvrdil rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který přiznal majitelům pozemků zatopených při výstavbě vodních nádrží Nové Mlýny na jižní Moravě odškodné ve výši přes 670 tisíc korun. Jde o jeden z prvních případů, kdy soud v podobné situaci po vydání přelomovém nálezů Ústavního soudu z února minulého roku peníze poškozeným přiznal.
Chcete mít jistotu, že problémy, se kterými se setkáváte při řízení obce, řešíte právně správně? Nechcete za právní služby vynakládat nepřiměřené finanční prostředky a stojíte o to, aby se vašim kauzám věnovali právníci, kteří se problematikou územních samosprávných celků dlouhodobě zabývají?
V loňském roce jsme měli na obecním úřadě kontrolu z Inspektorátu
práce a z Okresní správy sociálního zabezpečení. Musí výsledky těchto
kontrol schválit nebo alespoň vzít na vědomí zastupitelstvo obce? Má být
s výsledky těchto kontrol zastupitelstvo obce seznámeno?
Ministerstvo financí zveřejňuje metodický příspěvek k možnosti zajištění výkonu přenesené působnosti v oblasti správy místních poplatků pomocí sdíleného úředníka.
Jaké jsou podmínky, za kterých je možné uzavřít dohodu se sousední obcí
o užívání pohřebiště, pakliže nemáme k dispozici své vlastní?
V oblasti stavebního práva je již několik měsíců v účinnosti nový ústřední předpis, a to zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, s výjimkou některých ustanovení, která nabyla účinnosti dříve. Nehledě na nově účinný stavební zákon, je před správními soudy nadále většina žalob posuzována optikou „původního“ zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu. Mezi těmito spory pak najdeme řadu stavebních záměrů, které skončily před správními soudy až ve fázi jejich kolaudace, ať už záměrně nebo z důvodu opomenutí uplatnění práv v předchozích řízení.
Do 1. 7. 2024 (30. 6. připadá v letošním roce na neděli) mají
veřejní funkcionáři podle zákona o střetu zájmů povinnost podat průběžné
oznámení za období výkonu funkce v roce 2023, jehož předmětem je oznámení
o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech a
závazcích.
Město obdrželo stížnost obyvatel sídliště na dva spoluobčany, kteří
soustavně uprostřed tohoto sídliště krmí toulavé kočky. Poukazují na zvýšení
výskyt hlodavců, kun, exkrementů pocházejících od koček atd. Město zajistilo
prostřednictvím spolku odchyt toulavých koček za účelem kastrace a krmné místo
mimo intravilán města. Krmení na sídlišti a stížnosti s tím spojené
přetrvávají. Má obec/město nějaký nástroj, jak toto řešit?
Veřejný ochránce práv se návrhem domáhal zrušení obecně závazné vyhlášky
Píšť č. 1/2022, o nočním klidu. Obec Píšť vyhláškou zavedla výjimky
z nočního klidu. Ministerstvo vnitra provedlo šetření v rámci výkonu
dozoru nad zákonností obecně závazných vyhlášek a dospělo k závěru, že
napadená vyhláška neodporuje zákonu, neboť rozsah výjimek není neobvyklý a
neodchyluje se od běžné praxe.
Je nutné rozlišit cizince ze zemí Evropské unie a cizince z ostatních států. Aktuálně platí, že občané z jiných členských státu EU mohou v České republice kandidovat pouze a jen ve volbách do Evropského parlamentu a volbách do zastupitelstev obcí. V jiných nikoliv, a to dokonce ani ve volbách do zastupitelstev krajů, což je trochu nelogické, jde přece rovněž o územní samosprávu, jako u obecních samospráv, kam aktuálně cizinci z členských zemí EU kandidovat mohou.
Obec chce prodat pozemek, o který má zájem více kupujících. Je možné,
aby si obec sama a popř. jakým postupem zorganizovala dražbu? Nebo je pro obec
z důvodu administrativní složitosti dražby lepší zvolit obálkovou metodu
prodeje s nejvyšší nabídkou?
Jak máme vyplatit místostarostovi jednorázově částku za používání
soukromého mobilu? Lze dát k odměně zastupitele? Musí se schválit a dodržet
limit pro roční odměnu? Nebo mu můžeme jen poslat částku za používání
mobilního telefonu na účet mimo odměnu?
Za jakým podmínek může obec vybudovat a umožnit občanům využívat veřejné
ohniště. Je možné jeho využití na odpovědnosti občana, pokud se tak stanoví
v provozním řádu?
Zveřejnit záměr uzavřít smlouvu o dispozici s obecním majetkem a takovou smlouvu schválit k tomu příslušným orgánem je zákonnou povinností obce. Otázkou je, zda je obec v případě uzavírání realizační smlouvy, jež byla ve svém finálním znění součástí již zveřejněné a schválené smlouvy o smlouvě budoucí, povinna opakovaně zveřejnit záměr takovou smlouvu uzavřít a následně ji opakovaně schválit. Cílem tohoto článku je poskytnout východiska k řešení této problematiky.