Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 683 záznamů.

51. Zvýšená odměna místostarosty

Má nárok na zvýšenou odměnu místostarosta zastupující starostu za období, kdy starosta nevykonával funkci po dobu delší než čtyři týdny, jestliže zastupitelstvo sice výslovně neurčilo, že místostarosta bude v zákonem předvídaných situacích zastupovat starostu, avšak v obci je jediný místostarosta (a tento po dobu pracovní neschopnosti starosty fakticky nepřetržitě starostu zastupoval)?
16. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

54. „Létající úředník“ aneb nový institut v právním řádu (část první)

Novelou zákona o obcích (č. 128/2000 Sb.), provedenou zákonem č. 418/2023 Sb., a účinnou již od 1. ledna 2024, se do českého právního řádu dostala další možná forma spolupráce mezi obcemi. V rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností (tzv. ORP) mají obce možnost dobrovolně spolupracovat, a to v podobě nového institutu tzv. společenství obcí.
13. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

56. Nařízení o gigabitové infrastruktuře

Od listopadu 2025 začne platit nové nařízení Evropské unie s názvem GIA (nařízení o gigabitové infrastruktuře), které bylo přijato 29. dubna 2024. Toto nařízení má za cíl usnadnit a podpořit výstavbu sítí s velmi vysokou kapacitou, například gigabitových internetových sítí. Jeho hlavním cílem je snížit náklady na budování těchto sítí tím, že se podpoří sdílení již existující fyzické infrastruktury a zefektivní se výstavba nové infrastruktury. Nové nařízení nahradí starší směrnici EU, která byla v Česku zavedena zákonem z roku 2017 o snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací.
12. 8. 2024 SMO ČR Legislativa

57. Investice do pronájmu

Obec nemá prostory na knihovnu, společenskou místnost, které nutně potřebuje. Má ale možnost si pronajmout budovu, která stojí na jejím pozemku. Do budovy by se ale muselo investovat na nutné opravy. Může obec investovat do cizího, byť pronajatého, majetku? Jaká je možnost, do jaké výše ročně, nebo je případně jiné řešení?
9. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

58. Obecní policie zřízena společenstvím obcí

SMS ČR bylo před začátkem prázdnin pozváno na jednání, kterého se zúčastnily všechny zainteresované subjekty, včetně SMS, kde byla prezentována nová myšlenka zřízení obecní policie prostřednictvím společenství obcí.
8. 8. 2024 SMS ČR Legislativa

59. Obecní policie zřízena společenstvím obcí

SMS ČR bylo před začátkem prázdnin pozváno na jednání, kterého se zúčastnily všechny zainteresované subjekty, včetně SMS, kde byla prezentována nová myšlenka zřízení obecní policie prostřednictvím společenství obcí.
7. 8. 2024 SMS ČR Legislativa

60. Ministerstvo spravedlnosti chybovalo, když zastavilo přestupkové řízení se znalkyní. Ministr přes svůj slib dokonce promeškal lhůtu na přezkum

Ministerstvo spravedlnosti podle zjištění zástupce ombudsmana několikrát chybovalo při prověřování stížnosti na soudní znalkyni z oboru psychiatrie. Na tu si u ministerstva stěžoval psychicky nemocný muž, kterého i na základě posudku znalkyně poslal soud do nedobrovolné hospitalizace. Zástupce ombudsmana zjistil, že ministerstvo nevypořádalo jednotlivé námitky stěžovatele. Nezabývalo se například tím, že znalkyně v posudku uvedla nepodložená tvrzení nebo nevzala v potaz zprávu ošetřující psychiatričky. Ministerstvo spravedlnosti navíc nerozhodlo o stížnosti muže v předepsané šedesátidenní lhůtě. Protože ministr nakonec nestihl případ přezkoumat, rozhodl se ombudsman o kauze informovat veřejnost.
7. 8. 2024 Veřejný ochránce práv Legislativa

61. Novela zákona o úřednících územních samosprávných celků

S účinností od 1. 1. 2025 nabývá účinnosti novela zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků (dále jen „zákon o úřednících“), a to novela provedená zákonem č. 196/2024 Sb. Orgány územní samosprávy, vedle rozvoje svěřeného území a péče o potřeby obyvatel, zajišťují také výkon přenesené státní správy. Úředníci územních samosprávných celků jsou základem odborné a administrativní činnosti v obcích, městech a krajích.
7. 8. 2024 ePravo.cz Legislativa

62. Deset mýtů o reformě přezkumu veřejných zakázek

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) odeslalo v červnu do meziresortního připomínkového řízení návrh reformy přezkumu veřejných zakázek, která má zajistit rychlejší, transparentní a odborné posuzování Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jádrem je zrušení dvou instancí přezkumu a zavedení rozhodování v senátech. Reforma má zrychlit a zefektivnit rozhodování sporů mezi zadavateli a zájemci o veřejné zakázky, které dnes probíhá až v pěti stupních.
6. 8. 2024 MMR ČR Legislativa

64. Informace pro zastupitele

Jako zastupitel naší obce jsem požádal o bankovní výpisy za loňský rok. Starostka požadovala, abych si požádal písemně přes zákon 106/1999 Sb., což jsem udělal. Dnes mi přišly výpisy, které jsou kompletně začerněny. Tzn. jsou začerněny jak jména komu/od koho byly peníze zaslány/připsány, účel platby, částka. Mám jako zastupitel právo na výpisy naší obce, bez této anonymizace, pokud jsem si požádal přes uvedený zákon?
2. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

66. Aktuální informace o rozvoji informačních systémů stavební správy a plánovaných školeních

Ministerstvo pro místní rozvoj aktualizuje portál stavebníka a Informační systém stavebního řízení zhruba každé dva týdny. Nejzávažnější opravy nasazuje s dodavatelem do několika dní. Plánovaný vývoj a rychlé úpravy podle požadavků uživatelů pokračují současně ve dvou větvích. Následující text přináší výčet nejdůležitějších provedených změn v obou systémech od 1. července a také plánovaný obsah aktualizací v následujících týdnech.
30. 7. 2024 MMR ČR Legislativa

67. Posílit roli obcí a vytvořit konkrétní pravidla pro větrné elektrárny v lese a pro využití státních pozemků

Komora OZE představila svůj návrh na úpravy Zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie. Pouze pět větrných elektráren a jednotky kusů modernizovaných bioplynových a malých vodních elektráren byly uvedeny do provozu v prvním pololetí letošního roku. Česko je totiž stále jedním z nejhorších míst v Evropě, co se týče délky potřebné pro získání povolení pro stavbu obnovitelných zdrojů. Komora OZE proto představila své návrhy, které mají rozvoj čisté energetiky zrychlit. Týkají se nového Zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, který Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo do meziresortního připomínkového řízení (končí tento týden).
30. 7. 2024 OZE Legislativa

70. Povinnost nezaměstnaných v evidenci úřadu práce v době letních brigád: včasné nahlášení přivýdělku ušetří nepříjemnosti i peníze

Veřejný ochránce práv se pravidelně setkává s případy lidí v evidenci úřadu práce, kteří doplatili na to, že řádně neoznámili brigádu. Nahlášení možného přivýdělku je přitom jednou z povinností nezaměstnaných. Oznámit jej musí dokonce i v případě, že pracovat nezačnou, ale mají pouze podepsanou dohodu. Jinak je úřad vyřadí z evidence a lidé si musí doplatit zdravotní pojištění. Musí také vrátit již vyplacenou podporu v nezaměstnanosti. Případům, kdy lidem kvůli nenahlášení přivýdělku vznikaly dluhy, by mohla od července částečně předcházet povinnost zaměstnavatelů registrovat všechny uzavřené dohody o práci u České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).
22. 7. 2024 Veřejný ochránce práv Legislativa

71. Co s rušením nočního klidu bez obecně závazné vyhlášky?

Dotaz: Na obci si jeden z občanů stěžuje na porušování nočního klidu. Obec nemá vydanou obecně závaznou vyhlášku s výjimkou na konání akce – festivalu pořádaného místním sborem dobrovolných hasičů. Jak správně postupovat, aby bylo možné prodloužit akci i do doby nočního klidu?
22. 7. 2024 SMS ČR Legislativa

72. Duplicitní zápis vlastnictví v katastru nemovitostí

Jedna nemovitost má několik vlastníků, ale přesto se nejedná o spoluvlastnictví. Jak je to možné? I když přirozená podstata vlastnického práva by tomu mohla bránit, v některých případech se setkáváme se situacemi, kdy je v katastru nemovitostí uvedeno více jednotlivých vlastníků pro stejný pozemek či budovu. Tato evidence však zpravidla neodráží skutečnost, a všichni uvedení vlastníci nejsou skutečnými a oprávněnými vlastníky dané nemovité věci.
19. 7. 2024 ePravo.cz Legislativa

73. Dopravní napojení vznikajícího pozemku

Ke vzniku nového pozemku je vyžadováno zajištění jeho dopravního napojení na veřejně přístupnou pozemní komunikaci. Judikatura Nejvyššího správního soudu se v posledních letech posunula směrem ke zpřísnění požadavků na právní zajištění tohoto dopravního napojení, což se následně promítlo i do rozhodovací praxe stavebních úřadů. Podle § 216 odst. 2 nového stavebního zákona by opět mělo postačovat k zajištění dopravního napojení „pouhé“ věcné břemeno.
17. 7. 2024 ePravo.cz Legislativa

76. Funkční období ředitelky školy a veřejná funkce

K datu 31.  7. 2024 uplyne šestileté období, na které byla jmenována ředitelka školy do funkce. V tomto období ovšem rovněž vykonávala funkci starostky města a byla uvolněna pro výkon funkce. Bude ji nyní končit období, na které byla jmenována do funkce ředitelky školy, anebo se toto období po dobu výkonu funkce starostky staví a doba jmenování po dobu výkonu funkce starostky neplyne?
12. 7. 2024 Obec a finance Legislativa

77. 10 změn, které přináší nový stavební zákon

Stavební řízení v České republice je považováno za nepřiměřeně složité a dlouhé. Nový stavební zákon se měl s těmito problémy vypořádat. Jak se to povedlo? Nejdůležitější změny, které nový zákon přináší, pro vás shrnujeme níže.
10. 7. 2024 Frank Bold Advokáti Legislativa

79. Právo na informace a obce

Územní samosprávné celky mají českým právem garantovanou možnost vzájemně spolupracovat. Zmíněné právo mj. vyplývá i z mezinárodně-právních dokumentů, přičemž je nutné upozornit obzvláště na text čl. 10 Evropské charty místní samosprávy.
3. 7. 2024 Obec a finance Legislativa

80. Chyby obcí při vedení pokladny

Vedení pokladny ve veřejné správě se na první pohled může zdát jako jednoduchá záležitost. Ale opak je pravdou. I v této zdánlivě rutinní oblasti se skrývá mnoho nástrah, které můžou vést k nepříjemným postihům a ztrátám. V tomto článku se podíváme na nejčastější chyby, se kterými se setkáváme u obcí, a poradíme, jak se jim vyhnout.
1. 7. 2024 Obec a finance Legislativa

82. Osvobození od poplatku za komunální odpad

Obyvatel má trvalé bydliště vedené v naší obci, kde máme paušální poplatek za svoz komunálního odpadu. Zároveň ale má nájemní smlouvu v sousedním městě, kde po něm majitel nemovitosti chce poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci. Může nebo musí být osvobozen od poplatek z místa trvalého bydliště?
28. 6. 2024 Obec a finance Legislativa

83. Nový zákon o účetnictví

Po 34 letech od zavedení platného zákona o účetnictví se Česká republika chystá na razantní změnu. Návrh nového zákona o účetnictví přináší komplexní reformu účetního systému a navazuje na trendy v mezinárodním účetnictví. Cílem je zjednodušit a zefektivnit účetní procesy, posílit transparentnost a relevanci účetních informací a sladit je s požadavky globálního trhu.
26. 6. 2024 Obec a finance Legislativa

84. Praha schválila návrh nových stavebních předpisů, budou v souladu s novým stavebním zákonem

Rada hl. m. Prahy schválila novou podobu Pražských stavebních předpisů. Úpravy byly nutné kvůli souladu s novým stavebním zákonem. Pražské stavební předpisy nabudou účinnosti souběžně s novým stavebním zákonem a celostátní vyhláškou o požadavcích na výstavbu (vyhl. č. 146/2024 Sb.), tedy 1. července 2024. Nové městské stavební předpisy zaručují kontinuitu s dřívějším zněním Pražských stavebních předpisů a zároveň se přizpůsobují novému znění stavebního zákona.
25. 6. 2024 Praha Legislativa

85. Kácení stromů – poplatek za místní šetření

Při povolování kácení stromů vybíráme v případě provádění místního šetření správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb. (dle přílohy – položky č. 20, za započatou hodinu při místním šetření 500 Kč). Současné znění zákona o správních poplatcích položku č. 20 již neobsahuje. Z jakého důvodu? Správní poplatek za provedení místního šetření již nemáme vybírat?
21. 6. 2024 Obec a finance Legislativa

87. Potvrzení Nejvyššího soudu: Majitelé zatopeného pozemku pod nádržemi Nové Mlýny získali finanční náhradu

Nejvyšší soud potvrdil rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který přiznal majitelům pozemků zatopených při výstavbě vodních nádrží Nové Mlýny na jižní Moravě odškodné ve výši přes 670 tisíc korun. Jde o jeden z prvních případů, kdy soud v podobné situaci po vydání přelomovém nálezů Ústavního soudu z února minulého roku peníze poškozeným přiznal.
17. 6. 2024 Frank Bold Advokáti Legislativa

89. Výsledky kontrol a zastupitelstvo

V loňském roce jsme měli na obecním úřadě kontrolu z Inspektorátu práce a z Okresní správy sociálního zabezpečení. Musí výsledky těchto kontrol schválit nebo alespoň vzít na vědomí zastupitelstvo obce? Má být s výsledky těchto kontrol zastupitelstvo obce seznámeno?
14. 6. 2024 Obec a finance Legislativa

92. K obraně proti kolaudačnímu rozhodnutí (souhlasu) ve světle starého a nového stavebního zákona

V oblasti stavebního práva je již několik měsíců v účinnosti nový ústřední předpis, a to zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, s výjimkou některých ustanovení, která nabyla účinnosti dříve. Nehledě na nově účinný stavební zákon, je před správními soudy nadále většina žalob posuzována optikou „původního“ zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu. Mezi těmito spory pak najdeme řadu stavebních záměrů, které skončily před správními soudy až ve fázi jejich kolaudace, ať už záměrně nebo z důvodu opomenutí uplatnění práv v předchozích řízení.
5. 6. 2024 ePravo.cz Legislativa

94. Stížnost na krmení toulavých koček

Město obdrželo stížnost obyvatel sídliště na dva spoluobčany, kteří soustavně uprostřed tohoto sídliště krmí toulavé kočky. Poukazují na zvýšení výskyt hlodavců, kun, exkrementů pocházejících od koček atd. Město zajistilo prostřednictvím spolku odchyt toulavých koček za účelem kastrace a krmné místo mimo intravilán města. Krmení na sídlišti a stížnosti s tím spojené přetrvávají. Má obec/město nějaký nástroj, jak toto řešit?
31. 5. 2024 Obec a finance Legislativa

95. Ústavní soud zamítl návrh veřejného ochránce práv na zrušení vyhlášky o nočním klidu

Veřejný ochránce práv se návrhem domáhal zrušení obecně závazné vyhlášky Píšť č. 1/2022, o nočním klidu. Obec Píšť vyhláškou zavedla výjimky z nočního klidu. Ministerstvo vnitra provedlo šetření v rámci výkonu dozoru nad zákonností obecně závazných vyhlášek a dospělo k závěru, že napadená vyhláška neodporuje zákonu, neboť rozsah výjimek není neobvyklý a neodchyluje se od běžné praxe.
30. 5. 2024 Ústavní soud Legislativa

96. Cizinec, volby a územní samospráva

Je nutné rozlišit cizince ze zemí Evropské unie a cizince z ostatních států. Aktuálně platí, že občané z jiných členských státu EU mohou v České republice kandidovat pouze a jen ve volbách do Evropského parlamentu a volbách do zastupitelstev obcí. V jiných nikoliv, a to dokonce ani ve volbách do zastupitelstev krajů, což je trochu nelogické, jde přece rovněž o územní samosprávu, jako u obecních samospráv, kam aktuálně cizinci z členských zemí EU kandidovat mohou.
29. 5. 2024 ePravo.cz Legislativa

97. Prodej obecního pozemku dražbou

Obec chce prodat pozemek, o který má zájem více kupujících. Je možné, aby si obec sama a popř. jakým postupem zorganizovala dražbu? Nebo je pro obec z důvodu administrativní složitosti dražby lepší zvolit obálkovou metodu prodeje s nejvyšší nabídkou?
24. 5. 2024 Obec a finance Legislativa

98. Úhrada za mobilní telefon pro místostarostu

Jak máme vyplatit místostarostovi jednorázově částku za používání soukromého mobilu? Lze dát k odměně zastupitele? Musí se schválit a dodržet limit pro roční odměnu? Nebo mu můžeme jen poslat částku za používání mobilního telefonu na účet mimo odměnu?
17. 5. 2024 Obec a finance Legislativa

99. Veřejné ohniště a odpovědnost

Za jakým podmínek může obec vybudovat a umožnit občanům využívat veřejné ohniště. Je možné jeho využití na odpovědnosti občana, pokud se tak stanoví v provozním řádu?
10. 5. 2024 Obec a finance Legislativa

100. Opakované zveřejnění záměru a schválení realizační smlouvy o dispozici s obecním majetkem

Zveřejnit záměr uzavřít smlouvu o dispozici s obecním majetkem a takovou smlouvu schválit k tomu příslušným orgánem je zákonnou povinností obce. Otázkou je, zda je obec v případě uzavírání realizační smlouvy, jež byla ve svém finálním znění součástí již zveřejněné a schválené smlouvy o smlouvě budoucí, povinna opakovaně zveřejnit záměr takovou smlouvu uzavřít a následně ji opakovaně schválit. Cílem tohoto článku je poskytnout východiska k řešení této problematiky.
29. 4. 2024 ePravo.cz Legislativa
Bylo nalezeno 683 záznamů.