Od ledna občanky v mobilu – postupně

23. 11. 2023 Obec a finance Veřejná správa online

Poslanecká sněmovna v úterý 14. listopadu schválila ve druhém čtení změnu zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, která umožní zavedení eDokladů. Právo na využití digitálního stejnopisu průkazu umožní lidem, aby si mohli stahovat do mobilu občanky už od ledna příštího roku. Úřady je budou přijímat postupně.

eDoklady budou přijímány postupně, zpočátku na ústředních úřadech, postupně i na úřadech práce, poštách či například policii. Na projektu nyní aktivně pracuje Digitální a informační agentura (DIA).

„Bude to jednoduché – stáhnete si aplikaci do mobilního telefonu, zaregistrujete se a používáte. Tedy, kdo nebude chtít, nebude muset v budoucnu s sebou na řadu míst nosit plastové kartičky. Na prokázání totožnosti postačí jen mobilní telefon se staženou aplikací,“ uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Místa, která budou elektronickou občanku přijímat, budou nabíhat postupně. Od ledna půjde nejprve o ústřední orgány státní správy a také některé obce a kraje, které se již přihlásily dobrovolně: Vír, Tetín, Líbeznice a kraj Vysočina. Od léta se pak bude možné prokazovat eDokladem i na policii, úřadech práce či například finančních úřadech. Od ledna 2025 pak třeba na poštách či v rámci samospráv.

Užívání elektronické občanky bude samozřejmě nepovinné. „Důležitou výhodou eDokladů ale bude lepší zabezpečení a kontrola nad osobními údaji. Každý z nás bude vědět, které údaje bude ověřovateli předávat. Bude totiž možné zvolit, které údaje příjemce uvidí – například při prokazování věku nemusí vidět adresu bydliště,“ dodal Bartoš.

Mobilní aplikace eDoklady je první aplikací k fyzickému prokazování totožnosti, kdy je doklad nahrán přímo v telefonu uživatele a je dostupný i bez online připojení. Zároveň se touto technologií připravujeme na evropský standard, který přinese evropská digitální peněženka. „Postupně tím také učíme veřejnou správu přijímat doklady v telefonu, což nám pomáhá se zvyšováním digitálních dovedností jak na úřadech, tak u občanů,“ doplňuje Martin Mesršmíd, ředitel DIA.

Mgr. Karolína Sadílková, Kabinet místopředsedy vlády pro digitalizaci