Archiv článků (rubrika Ekonomika)

Bylo nalezeno 957 záznamů.

1. Financování nepedagogických pracovníků: všichni zřizovatelé škol stojí před výzvou

Od 1. ledna 2026 vstupuje v platnost novela školského zákona, která přináší zásadní změnu ve financování nepedagogických pracovníků. Nově za jejich platy ponese odpovědnost zřizovatel, tedy kraje, obce, církve nebo soukromí zřizovatelé. Už teď je ale jasné, že peníze, které posílá na platy servisních profesí stát, nebudou stačit. Bohužel nepokryjí současnou výši mezd kuchařek, uklízeček nebo například školníků. Přitom už letos peníze chyběly, proto musela část škol, bez ohledu na zřizovatele, sáhnout do rezerv nebo požádat o pomoc s dofinancováním platů svého zřizovatele.
8. 12. 2025 Kraj Vysočina Ekonomika

2. Hospodaření územní samosprávy za osm měsíců

Rozpočet územní samosprávy získal letos do konce srpna 591,9 mld. Kč, a to je o 4 % více než ve stejném období loňského roku. Její výdaje dosáhly 557,4 mld. Kč, o 9 % více než o rok dříve. Dynamika příjmů i výdajů byla vyšší než v roce 2024.
8. 12. 2025 Obec a finance Ekonomika

3. Boj za rozpočtové určení daní bude pokračovat, sdělili zástupci kraje poslancům a senátorům

Vedení Pardubického kraje jednalo s poslanci a senátory zvolenými na území regionu. Jedná se o pokračování tradice setkávání zástupců krajské samosprávy se zákonodárci s vazbou na region. Mezi tématy rezonovala změna rozpočtového určení daní pro kraje, příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic nižších tříd, financování sociálních služeb či stavební zákon.
3. 12. 2025 Pardubický kraj Ekonomika

4. Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 31. 8. 2025

Územní rozpočty v srpnu letošního roku hospodařily s přebytkem necelých 35 miliard Kč, který meziročně klesl téměř o polovinu. Hlavními faktory poklesu salda byly rostoucí výdaje, zejména ty investiční, a výrazný útlum nedaňových příjmů, který souvisel s mimořádnými jednorázovými příjmy v předchozím roce z titulu výplaty věřitelů Sberbank CZ. Přestože územní rozpočty dosáhly nižšího přebytku, je tento vývoj do značné míry výsledkem růstu investiční aktivity, což lze hodnotit jako pozitivní trend.
2. 12. 2025 MF ČR Ekonomika

5. Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo návrh rozpočtu na rok 2026

Zastupitelé schválili rozpočet Středočeského kraje pro rok 2026. Rozpočet počítá s příjmy ve výši 50,41 miliardy korun a výdaji v celkové výši 52,42 miliardy korun. Rozdíl mezi příjmy a výdaji bude pokryt z vlastních prostředků kraje a z dříve sjednaných úvěrových rámců od České spořitelny a Komerční banky.
2. 12. 2025 Středočeský kraj Ekonomika

6. Nový zákon přinese reformu účetnictví

Opuštění dosavadních zastaralých principů a převzetí mezinárodních trendů v oblasti účetnictví. To přináší nový zákon o účetnictví, který schválila vláda na dnešním jednání. Přijetí nové legislativy zajistí srovnatelnost účetních informací vykazovaných českými účetními jednotkami na mezinárodní úrovni.
28. 11. 2025 MF ČR Ekonomika

7. Spoří obce hodně nebo přiměřeně?

Obce v České republice vykazují již dlouhodobě a pravidelně každý rok přebytek rozpočtu. O něco kratší dobu se diskutuje, zda je to známka jejich dobrého hospodaření či nikoli. Na první pohled to vypadá, že je to důsledek toho, že obce mají více peněz, než kolik dokážou využít. Ze stran reprezentantů obcí však často zaznívá, že přebytkové hospodaření některých obcí není známkou neefektivního nakládání s penězi nebo jejich řádného nevyužívání, ale přirozeným důsledkem jejich finanční odpovědnosti, protože se tak připravují na budoucí investice.
27. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

8. Pardubický krajský rozpočet na rok 2026 je připraven

Radní Pardubického kraje na svém pondělním jednání schválili návrh krajského rozpočtu na rok 2026. Ten počítá s daňovými příjmy ve výši 6,743 miliard korun. Celkový objem příjmů rozpočtu pak při započtení přímých nákladů na vzdělávání činí 19,520 miliard korun, v rámci výdajů pak 19,467 miliard korun. Na počátku roku je pak předpokládáno zapojení dalších finančních prostředků z daňového inkasa konce letošního roku. Návrh rozpočtu bude předložen na jednání krajského zastupitelstva 16. prosince.
26. 11. 2025 Pardubický kraj Ekonomika

9. Růst veřejného dluhu

Veřejný dluh má podle posledního fiskálního monitoru Mezinárodního měnového fondu (MMF) v následujících letech v průměru vzrůst celosvětově nad 100 % HDP, což by byla nejvyšší hodnota od roku 1948.
26. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

10. Královéhradecký kraj plánuje v roce 2026 hospodařit s přebytkem

Rada Královéhradeckého kraje schválila návrh rozpočtu kraje na rok 2026. Rozpočet počítá s celkovými příjmy ve výši 20,25 miliardy korun a výdaji 20,07 miliardy korun a je navržen jako přebytkový. Přebytek ve výši 179,6 milionu korun kraj hodlá využít na splacení závěrečné splátky investičního úvěru na první etapu dostavby náchodské nemocnice z roku 2018. Rozpočet ještě projedná krajské zastupitelstvo 8. prosince.
25. 11. 2025 Královéhradecký kraj Ekonomika

11. Stanovení příspěvku na provoz školám a školským zařízením – nepedagogická práce a ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) v rozpočtu na rok 2026

Peněžní prostředky určené na platy nepedagogických pracovníků ve školství a ONIV za prosinec 2025 budou v rámci přímých výdajů na vzdělávání poskytnuty z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy školám a školským zařízením v roce 2025. Účetně se jedná o výnos roku 2025, přestože vyplacení platů za prosinec 2025 proběhne v průběhu ledna 2026. Tyto peněžní prostředky byly již zaslány krajům.
21. 11. 2025 MF ČR Ekonomika

12. Tři možnosti pro děravý rozpočet

Končící vláda Petra Fialy nakonec poslala do Sněmovny návrh státního rozpočtu na příští rok, k čemuž ji vyzývali nejen strany rodící se koalice, ale také prezident Pavel. Šlo o zbytečnou šarádu dosluhující vlády. Ta objektivně stabilizovala veřejné finance, ale zůstane po ní výrazná pachuť v podobě děravého rozpočtu, jenž na svém konci předložila.
21. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

14. Rada Středočeského kraje doporučila zastupitelstvu schválit návrh rozpočtu na rok 2026

Rada Středočeského kraje se na svém jednání seznámila s návrhem rozpočtu kraje pro rok 2026 a doporučila jej ke schválení krajskému zastupitelstvu. Návrh rozpočtu počítá s příjmy ve výši 50,41 miliardy korun a výdaji v celkové výši 52,42 miliardy korun. Rozdíl mezi příjmy a výdaji bude pokryt z vlastních prostředků kraje a z dříve sjednaných úvěrových rámců od České spořitelny a Komerční banky.
14. 11. 2025 Středočeský kraj Ekonomika

15. Účetnictví státu umí víc, než kolik stát využívá

Účetnictví státu v ČR má potenciál sloužit lépe, než jak je tomu dnes. Zatímco pro makroekonomické a statistické účely slouží dobře, poskytuje spolehlivé podklady a nachází uplatnění v praxi, jeho využití pro řízení a rozhodování jednotlivých institucí zůstává omezené. A neukazuje se také, že by účetnictví státu sloužilo k přípravě rozpočtu nebo ke srovnávání výsledků hospodaření s rozpočtovým plánem. To byl přitom jeden z hlavních cílů reformy účetnictví veřejného sektoru z roku 2010, od které se očekávalo propojení účetního a rozpočtového pohledu.
14. 11. 2025 NKÚ Ekonomika

16. Vláda schválila revizi výdajů v oblasti regionální politiky

Ministerstva financí a pro místní rozvoj dokončila revizi výdajů v oblasti regionální politiky. Materiál schválila vláda na svém jednání. Cílem bylo zhodnotit efektivitu vynakládání prostředků státního rozpočtu v oblasti regionální politiky a posoudit, do jaké míry přispívají národní investiční dotace k vyrovnávání regionálních rozdílů a rozvoji území. Revize výdajů v oblasti regionální politiky je třetí analýzou tohoto typu, první dvě se týkaly výdajů do informačních technologií a dotací na kulturu.
13. 11. 2025 MF ČR Ekonomika

17. Výsledky přezkoumání hospodaření územních celků za rok 2024

Souhrnná zpráva obsahuje shrnující údaje o výsledcích přezkoumání hospodaření územních celků za rok 2024 a je určena členům orgánů a zaměstnancům územních celků, kteří zajišťují činnosti s vlivem na hospodaření územního celku, nebo samotný výkon přezkoumání hospodaření. Současně slouží občanům z řad široké veřejnosti jako důležitý zdroj informací o hospodaření územních celků.
13. 11. 2025 MF ČR Ekonomika

18. Nezaměstnanost je nejvyšší od roku 2017

Navzdory očekáváné stabilizaci tuzemský trh práce dále ochlazuje. V říjnu došlo k nárůstu podílu nezaměstnaných ze 4,5 % na 4,6 %, přestože je pro tento měsíc typický sezónní pokles.
13. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

19. Predikce daňových příjmů

Ministerstvo financí zveřejnilo koncem října očekávanou skutečnost daňových příjmů obcí a krajů pro letošní rok 2025 a zároveň predikci daňových příjmů na roky 2026 až 2028. Celkové daňové příjmy obcí pro letošní rok se očekávají ve výši 356,8 mld. Kč a daňové příjmy krajů ve výši 117,7 mld. Kč.
12. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

20. Státu hrozí rozpočtové provizorium, co to znamená pro obce?

Na začátku října se uskutečnily volby do Poslanecké sněmovny, jejichž výsledky s největší pravděpodobností přinesou změnu vlády a s ní související fakt, že patrně nebude možné schválit do konce roku zákon o státním rozpočtu. V takovém případě zákon počítá s hospodařením státu v režimu rozpočtového provizoria.
12. 11. 2025 SMS ČR Ekonomika

21. Zadluženost územních rozpočtů v roce 2024

Územní rozpočty včetně zřízených příspěvkových organizací (dále jen „PO“) vykázaly ke konci roku 2024 dluh ve výši 91,3 mld. Kč, což je o 0,6 % (o 587,5 mil. Kč) méně než v roce předchozím. Dluh se snížil na úrovni krajů (o 2,5 %, tj. o 644,2 mil. Kč) a DSO (o 3,3 %, tj. o 61 mil. Kč), naopak u obcí nepatrně vzrostl (o 0,2 %, tj. o 117,8 mil. Kč).
11. 11. 2025 MF ČR Ekonomika

22. Mnoho nákladných slibů

Formující se koalice ANO, Motoristů a SPD vydala návrh programového prohlášení, který zatím připomíná seznam relativně nákladných slibů a dárků. Bude třeba si počkat na detaily, ale v dostupném textu vidíme řadu kroků, které mohou přímo či nepřímo veřejné finance zatížit.
7. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

23. Hospodaření Prahy za dvě třetiny roku 2025

Od ledna do konce srpna získalo hlavní město do svého rozpočtu 97 mld. Kč a výdaje dosáhly částky 80,6 mld. Kč. Výsledné saldo ve výši 16,4 mld. Kč se na příjmech podílelo 15 %. Meziročně se příjmy Prahy v daném období zvýšily o 3 %, její výdaje pak o 4 %.
6. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

24. Udržitelnost veřejných financí

Aktuální Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí, kterou v říjnu zveřejnila Národní rozpočtová rada, ukazuje oproti loňsku výrazné zlepšení. Projektovaný veřejný dluh se na horizontu projekce snižuje z loňských 217 % HDP na 178 % HDP. Důvodem jsou zejména schválené parametrické úpravy v rámci prvního pilíře důchodového systému.
3. 11. 2025 Obec a finance Ekonomika

25. Rozpočet a majetková politika obce

Majetek obce tvoří základ její hospodářské existence. Zahrnuje nejen budovy, pozemky a technickou infrastrukturu, ale také podíly v obchodních společnostech a další majetková práva. Způsob, jakým obec se svým majetkem nakládá, má přímý dopad na rozpočet, ať už prostřednictvím příjmů z jeho využívání, nebo výdajů na jeho údržbu a rozvoj.
30. 10. 2025 Obec a finance Ekonomika

27. Ekonomická svoboda

Index ekonomické svobody (Economic Freedom of the World) je údaj, publikovaný každoročně kanadským Fraser Institutem, který vyjadřuje v jednotlivých zemích světa míru ekonomické volnosti. První vydání z roku 1996 měřilo ekonomickou svobodu v letech 1975, 1980, 1985, 1990 a 1993–1995 a významně se na něm podílel Milton Friedman, nositel Nobelovy ceny za ekonomiku (výzkum analýzy spotřeby, měnové teorie a složitosti stabilizační politiky).
14. 10. 2025 Obec a finance Ekonomika

28. Navýšení rozpočtového deficitu po volbách

Od parlamentních voleb uběhlo pouze pět dní, na stole je však již razantní navýšení rozpočtového schodku pro příští rok. Pravděpodobný budoucí premiér Andrej Babiš nejprve v úterý oznámil, že ve státním rozpočtu chybí 60 miliard korun, nyní již hovoří o částce 80 miliard. Hrozí tak, že celkový deficit veřejných financí se v příštím roce posune výrazně nad 300 miliard korun, nedaleko od Maastrichtského limitu 3 % HDP.
13. 10. 2025 Obec a finance Ekonomika

29. S čím přichází Svaz měst a obcí ČR na novou vládu ohledně rozpočtu na rok 2026?

Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) přichází na novou vládu s jasnými prioritami: dorovnání finanční disbalance ve financování přenesené působnosti, podpora rozvoje malých obcí prostřednictvím národních dotací a zajištění financí pro sportovní aktivity. Tyto oblasti považuje Svaz v současné době za klíčové v rámci rozpočtu na rok 2026 pro stabilní fungování samospráv a kvalitu života občanů.
13. 10. 2025 SMO ČR Ekonomika

30. Negativní trend rozpočtů územních samospráv

V letošním roce pokračuje negativní trend sestavování schodkových rozpočtů v důsledku podhodnocování daňových příjmů, nadhodnocování kapitálových výdajů a tvorbě nespecifikovaných rezerv. Tímto dochází k významné disproporci mezi schválenými schodkovými rozpočty a skutečným hospodařením obcí a krajů.
7. 10. 2025 Obec a finance Ekonomika

31. Zapomeňte na euro

Tento týden se otevřou volební místnosti v Česku. K vítězství zdá se směřuje hnutí ANO a klíčovou otázkou se tak stává výběr jeho koaličních partnerů, který ovlivní konkrétní podobu jednotlivých politik. V jednom je však jasno ještě před samotnými volbami – ani další čtyřletý volební cyklus nepřinese žádný posun v otázce vstupu do eurozóny.
1. 10. 2025 Obec a finance Ekonomika

32. Spolupráce samosprávy a soukromých subjektů

Veřejná správa dnes stojí před dvojí výzvou. Musí pečovat o rozvoj svého území, budovat infrastrukturu, zajišťovat potřeby obyvatelstva, a zároveň hospodařit uvážlivě, předvídatelně a v souladu s rozpočtovými pravidly. Přirozenou odpovědí na tuto situaci je rozumně navržená a srozumitelně řízená spolupráce s privátním sektorem.
25. 9. 2025 Obec a finance Ekonomika

34. Předpokládané daňové příjmy obcí a krajů v roce 2026

Předpokládané daňové příjmy obcí a krajů v roce 2026 jsou založeny na předběžném propočtu mimořádné vyhlášky pro obce a kraje, která nabyde účinnosti 1. ledna 2026 a predikci daňových příjmů na rok 2026 dle RUD platného od 1. ledna 2026 (aktualizace 23. září 2025).
24. 9. 2025 MF ČR Ekonomika

36. Zastupitelé Zlínského kraje podpořili návrh Pardubického kraje k Ústavnímu soudu na spravedlivější rozdělování daní mezi regiony

Podání návrhu Pardubického kraje k Ústavnímu soudu na zrušení jednoho z ustanovení zákona o rozpočtovém určení daní pro kraje, které hned několik regionů znevýhodňuje, podpořili zastupitelé Zlínského kraje. Návrh reaguje na několik let trvající boj za změnu zákona, která by měla vyřešit dlouhodobou nespravedlnost v daňových příjmech mezi jednotlivými kraji.
23. 9. 2025 Zlínský kraj Ekonomika

38. Finanční konference SMS ČR se vedle přebytků v hospodaření samospráv zaměří i na další finanční výzvy roku 2026

Poslední měsíce roku jsou pro samospráv časem, který je zasvěcený přípravě rozpočtu na další rok. Letos poprvé musejí obce a města jako zřizovatelé škol do svých plánů započítat také převod financování nepedagogických pracovníků. Na pomoc představitelům samospráv proto přichází Finanční konference SMS ČR. Zaměří se také na často skloňované a mnohdy účelově interpretované téma přebytků v hospodaření samospráv.
16. 9. 2025 SMS ČR Ekonomika

39. Hospodaření územní samosprávy

V prvním pololetí letošního roku získaly v souhrnu všechny kraje, hlavní město Praha a ostatní města a obce do rozpočtu celkem 470,1 mld. Kč a uskutečnily výdaje ve výši 405,5 mld. Kč. Územní samospráva tak nevyužila 64,6 mld. Kč, což reprezentuje 14 % souhrnných příjmů.
12. 9. 2025 Obec a finance Ekonomika

41. Předpokládané daňové příjmy obcí a krajů v roce 2026

Předpokládané daňové příjmy obcí a krajů v roce 2026 jsou založeny na předběžném propočtu mimořádné vyhlášky pro obce a kraje, která nabyde účinnosti 1. ledna 2026 a predikci daňových příjmů na rok 2026 dle RUD platného od 1. ledna 2026.
10. 9. 2025 MF ČR Ekonomika

42. Změna financování platů nepedagogických pracovníků představuje pro Pardubický kraj další rozpočtovou výzvu

Od 1. ledna 2026 vstupuje v platnost novela školského zákona, která přináší zásadní změnu ve financování nepedagogických pracovníků. Nově za jejich platy ponese odpovědnost zřizovatel. V reakci na tuto změnu se setkali hejtman Martin Netolický a radní Pardubického kraje pro oblast školství Josef Kozel se všemi 74 řediteli středních a speciálních škol i dalších školských zařízení zřizovaných Pardubickým krajem.
10. 9. 2025 Pardubický kraj Ekonomika

43. Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 30. 6. 2025

Hospodaření územních rozpočtů skončilo za první pololetí roku 2025 přebytkem necelých 65 mld. Kč, meziročně kleslo, ale i tak jde o druhý nejvyšší pololetní přebytek v historii. Pololetní výsledky jsou významně zkresleny peněžními prostředky na financování platů pracovníků ve školství, které kraje a hl. m. Praha obdržely z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a do pololetí je v celé výši neposkytly školám a školským zařízením. Po očištění o tyto peněžní prostředky skutečné saldo hospodaření dosáhlo výše 30 mld. Kč.
5. 9. 2025 MF ČR Ekonomika

44. Zodpovězené dotazy z webináře k novinkám k financování nepedagogů

V rámci cyklu webinářů Hodinka regionálního rozvoje Svaz měst a obcí ČR jako první nabídl obcím podrobně se seznámit s aktuálními změnami ve financování nepedagogických pracovníků. Webinář se konal v úterý 26. srpna. Dotazy z webináře zodpověděla Martina Běťáková z Ministerstva školství, která na hodince prezentovala.
4. 9. 2025 SMO ČR Ekonomika

45. Slabá investiční aktivita

Proč jsou investice v Evropě tak slabé? Slabá investiční aktivita brzdí v posledních dvou dekádách růst nejen v Evropě, ale napříč vyspělým světem. Dobře to ukazuje poslední studie z pera OECD.
4. 9. 2025 Obec a finance Ekonomika

46. Hospodaření ČR v roce 2024: deficit rozpočtu o 10,6 mld. Kč nižší proti plánu, ale i díky nesystémovým krokům

Jak dopadlo hospodaření České republiky v roce 2024? Na první pohled jsou některé ukazatele v porovnání s rokem 2023 optimistické: inflace se snížila na 2,4 %, nezaměstnanost zůstala nejnižší v EU, deficit státního rozpočtu byl o 10,6 mld. Kč nižší oproti plánovanému schodku ve výši 282 mld. Kč. Podrobnější rozbor návrhu státního závěrečného účtu ČR za rok 2024, který provedl NKÚ ve svém stanovisku, už ale na optimismu ubírá. NKÚ např. zjistil, že bez kladného salda prostředků z EU a finančních mechanismů ve výši 17,5 mld. Kč by deficit rozpočtu naopak překročil plánovanou výši o téměř sedm miliard korun.
3. 9. 2025 NKÚ Ekonomika

48. Plnění státního rozpočtu za I. pololetí 2025

Ministerstvo financí informovalo o plnění státního rozpočtu za 1. pololetí letošního roku. Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci června deficitem ve výši 152,4 mld. Kč. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 150,8 mld. Kč.
21. 8. 2025 Obec a finance Ekonomika

49. Metodický pokyn CHJ č. 28 – Etický kodex interních auditorů

Odbor Centrální harmonizační jednotka vydal Metodický pokyn CHJ č. 28 – Etický kodex interních auditorů, který slouží orgánům veřejné správy při tvorbě vlastního etického kodexu interních auditorů a pomáhá tak vytvářet etickou kulturu v rámci útvarů interního auditu, která je základem pro důvěru v profesi interního auditu a pro možnost spolehnout se na práci a úsudek interních auditorů. Metodický pokyn je pro orgány veřejné správy nezávazný a navazuje na další doporučující metodické pokyny.
20. 8. 2025 MF ČR Ekonomika

50. Hospodaření územní samosprávy ke konci května

Rozpočet za souhrn krajů, Prahy a ostatních obcí vykázal ke konci května letošního roku celkové příjmy ve výši 347,8 mld. Kč a výdaje dosáhly částky 328,6 mld. Kč. Výsledné saldo rozpočtu (19,3 mld. Kč) bylo sice nižší než ve stejném období roku 2024, ale jeho podíl na příjmech byl srovnatelný s lety 2021 a 2023.
20. 8. 2025 Obec a finance Ekonomika
Bylo nalezeno 957 záznamů.