Negativní trend rozpočtů územních samospráv

7. 10. 2025 Obec a finance Ekonomika

V letošním roce pokračuje negativní trend sestavování schodkových rozpočtů v důsledku podhodnocování daňových příjmů, nadhodnocování kapitálových výdajů a tvorbě nespecifikovaných rezerv. Tímto dochází k významné disproporci mezi schválenými schodkovými rozpočty a skutečným hospodařením obcí a krajů.

Letošní schválené rozpočty obcí a krajů počítají s deficitem 119 mld. Kč, ovšem podle predikce Ministerstva financí (MF) se očekává, že výsledek rozpočtového hospodaření skončí ve skutečnosti kladným saldem minimálně ve výši 35 mld. Kč. Takto sestavené rozpočty pak lze jen stěží použít jako relevantní podklad pro efektivní řízení a plánování. Toto kritické hodnocení zaznívá ve zprávě o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 30. 6. 2025, kterou publikovalo MF v září.

Hospodaření územních rozpočtů

skončilo za první pololetí roku 2025 přebytkem necelých 65 mld. Kč, meziročně sice kleslo, ale i tak jde o druhý nejvyšší pololetní přebytek v historii. Pololetní výsledky rozpočtového hospodaření jsou významně zkresleny peněžními prostředky na financování zejména platů pracovníků ve školství, které kraje a hl. m. Praha obdržely z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) a prozatím je do pololetí v celé výši neposkytly školám a školským zařízením. Po očištění salda o tyto peněžní prostředky skutečné saldo hospodaření dosáhlo výše 30 mld. Kč.

Tento vývoj je výsledkem výrazného růstu výdajů, a to jak běžných (např. na dopravní obslužnost), tak zejména investičních (např. do školské infrastruktury a sportovišť, do veřejné silniční dopravy). Na straně příjmů se negativně promítl pokles nedaňových příjmů způsobený zejména absencí jednorázových příjmů v minulém roce z titulu výplaty věřitelů Sberbank CZ.

Nevyužité investice

V červnu dosáhl nevyužitý investiční potenciál územních rozpočtů prozatím 60 mld. Kč (z toho hl. m. Praha 18 mld. Kč), přičemž je nutno dodat, že významnější investice jsou realizovány až v druhé polovině roku. Z vyhodnocení využití investičního potenciálu je jednoznačně patrné, že obce a kraje dlouhodobě nejsou schopny využít svůj investiční potenciál, čímž dochází ke kumulaci úspor.

Nesporným faktem tak je, že stav úspor územních rozpočtů se neustále zvyšuje a oproti roku 2013 více než čtyřnásobně vzrostl, zatímco výše investic stagnuje nebo pouze mírně roste. Ke dni 30. 6. 2025 činil stav peněžních prostředků územních rozpočtů včetně zřízených příspěvkových organizací (PO) na bankovních účtech 560 mld. Kč. Dle propočtů ministerstva zůstatek na bankovních účtech dosáhne do 10 let částky 1 bilion Kč.

Stav na bankovních účtech a dluh obcí včetně jimi zřízených přípěvkových organizacích v letech 2015–2025
Stav na bankovních účtech a dluh obcí včetně jimi zřízených přípěvkových organizacích v letech 2015–2025

Změní se rozdělování daní?

V nejbližší době je tak naprosto nezbytné novelizovat zákon o rozpočtovém určení daní (RUD), aby se tento nepříznivý trend zastavil, jelikož pro stát je extrémně nehospodárné, když jedna část veřejných rozpočtů (stát) financuje mandatorní výdaje dluhem, zatímco druhá část (územní samosprávné celky) generuje extrémní přebytky.