Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 697 záznamů.

1. Plot na hranicích pozemků

Občan v obci by chtěl posunout plot, který se nenachází na přesné hranici pozemku. Tento plot se nachází na pozemku občana, avšak je více než 50 let starý a není jasné, kdo je jeho vlastníkem. Může tento občan plot svévolně přesunout na nově vyměřenou hranici pozemku bez souhlasu souseda?
10. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

3. Svoz odpadu a noční klid

Město zajišťuje svoz komunálního odpadu externí svozovou společností, která začíná cca v 5 hodin v hustě obydlené části města s řadovými rodinnými domky. Svoz je doprovázen značným hlukem, který obtěžuje a budí občany, kteří si stěžují, že se jedná o porušení zákona rušením nočního klidu. Jsou tyto stížnosti oprávněné a je svozová společnost povinna noční klid respektovat a svoz zahájit až po 6. hodině?
3. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

4. Je nutný souhlas vlastníka s užíváním veřejné cesty – účelové komunikace?

V současné době se mnoho cest využívaných veřejností, přesněji účelových komunikacích nachází na pozemcích vlastníků, kteří nemusí mít vždy právní zájem na zachování cesty. Článek se zabývá tím, kdy a do jaké míry je nutný jejich souhlas se vznikem a užíváním účelové komunikace, respektive s jejím veřejným užíváním. Článek je tedy zaměřen na jeden z nejrozšířenějších typů komunikace vedoucí před Váš dům.
2. 1. 2025 ePravo.cz Legislativa

5. Nárok na popelnici

Je obec povinna přiřadit popelnici k domu s číslem evidenčním, když je tam nově trvale hlášený občan? Dříve objekt užíval jako rekreační objekt.
27. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

6. Spisová služba a DSO

V jakém rozsahu se týká archivní a spisová služba také dobrovolných svazků obcí? Je nutné se řídit v tomto případě stejným zákonem jako obce?
20. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

8. Plánovací smlouvy podle nového stavebního zákona: veřejnoprávní cesta ke spolupráci obce se stavebníkem

S účinností nové úpravy stavebního práva je významně posílena úprava institutu plánovací smlouvy. Jedná se o veřejnoprávní smlouvu, kterou uzavírá stavebník na straně jedné a obec, městská část hlavního města Prahy, kraj nebo vlastník veřejné infrastruktury (tzv. „veřejnoprávní strana“) na straně druhé. Obsahem smlouvy je, zjednodušeně řečeno, vzájemná povinnost stran poskytnout si součinnost při uskutečnění určitého stavebního záměru a postupovat při jeho uskutečňování ujednaným způsobem.
17. 12. 2024 ePravo.cz Legislativa

9. Působnost stavebního úřadu

Je v gesci stavebního úřadu řešit údajné neoprávněné napojení svodu dešťové vody ze soukromé nemovitosti do kanalizačního systému správce vodovodů a kanalizací?
13. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

10. Novinky v lesním hospodářství zavádějí změny na zlepšení stavu lesů a jejich přizpůsobení na změnu klimatu

Tři důležité zákony vypracované Ministerstvem zemědělství (MZe) projednali dnes poslanci v 1. čtení. Novely přinesou změny především v lesním hospodářství, protože se upravuje zákon o lesích a zákon o dřevě. Další novela se týká Státního pozemkového úřadu (SPÚ) a bezúplatných převodů pozemků na obce.
12. 12. 2024 Ministerstvo zemědělství Legislativa

11. Metodický pokyn k legislativním změnám v oblasti cen od 1. 1. 2025 pro obce a kraje

Dne 19. 9. 2024 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 265/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tímto zákonem dochází s účinností od 1. 1. 2025 k významným změnám v rámci zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. Změny se dotýkají rovněž pravomoci a působnosti obcí a krajů v oblasti cen. Vedle toho dochází s účinností od 1. 1. 2025 rovněž ke změnám v rámci seznamu zboží, které mohou obce a kraje cenově regulovat. Z tohoto důvodu Ministerstvo financí vydává metodický pokyn, jehož hlavním cílem je seznámit obce a kraje se změnami, které přináší zákon č. 265/2024 Sb., a pomoci jim v jeho zdárném provedení.
12. 12. 2024 MF ČR Legislativa

12. Novinky v oddlužení

Od 1. října 2024 vstoupil v účinnost zákon č. 252/2024 Sb., který novelizuje insolvenční zákon, občanský soudní řád, zákon, kterým se stanoví pravidla pro případy souběžně probíhajících výkonů rozhodnutí, exekuční řád a zákon o insolvenčních správcích.
10. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

13. Proplacení nečerpané dovolené

Zaměstnanec nečerpal dovolenou minimálně 5 let. Je možné při ukončení pracovního poměru proplatit dovolenou za uvedené období?
6. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

14. Využitelnost projektové dokumentace podle přechodných ustanovení NSZ

Nový stavební zákon je účinný již několik měsíců, ale diskuse kolem něj neutichají. Jeden z výkladových problémů v praxi činí i přechodné ustanovení k dokumentacím a projektovým dokumentacím obsažené v § 329 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon. Důležitost tohoto ustanovení neradno podceňovat – cesta ke každé stavbě vyžadující povolení začíná vypracováním projektové dokumentace.
3. 12. 2024 ePravo.cz Legislativa

15. Vlastnictví mostku/lávky

Existuje nějaký judikát k vlastnictví mostku/lávky? Nedohledaly se žádné doklady k vlastnictví ani výstavbě. Je most vlastníka toku nebo vlastníka komunikací, které spojuje?
29. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

16. Nová úprava daně z nemovitostí

Od roku 2025 se oblast daně z nemovitých věcí dočká na první pohled nenápadné změny, přijaté v rámci tzv. konsolidačního balíčku. Obce již nebudou moci stanovit vyšší koeficienty daně z nemovitých věcí pro konkrétní nemovitosti obecně závaznými vyhláškami, ale musejí tak činit opatřeními obecné povahy. Ty musí pro následující zdaňovací období přijmout vždy do konce června předchozího roku.
27. 11. 2024 endors Legislativa

17. Návrh příslušné osoby na přijetí nápravných opatření v prostředí vnitřního oznamovacího systému

Zákon č. 171/2023 Sb. , o ochraně oznamovatelů ukládá tzv. povinným subjektům právní povinnost vést vnitřní oznamovací systém a v tomto rámci určit příslušnou osobu nebo příslušné osoby k výkonu činnosti podle § 11 zákona. V případě, kdy je podané oznámení vyhodnoceno jako důvodné, tak příslušná osoba ve smyslu ustanovení § 12 odst. 5 zákona o ochraně oznamovatelů navrhne povinnému subjektu přijmout opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.
22. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

18. Ministerstvo spravedlnosti uspořádalo konferenci „Zkušenosti s aplikací zákona o ochraně oznamovatelů v soukromém a veřejném sektoru“

Ministerstvo spravedlnosti konferenci konanou dne 20. 11. uspořádalo ve spolupráci s Českou compliance asociací. Cílem konference bylo po více jak roce od účinnosti zákona o ochraně oznamovatelů vyhodnotit jeho dosavadní aplikační praxi a sdílet relevantní zkušenosti mezi zástupci soukromého a veřejného sektoru.
22. 11. 2024 Ministerstvo spravedlnosti Legislativa

21. Neslučitelnost funkcí zastupitele obce pohledem garance základních lidských práv

Listina základních lidských práv a svobod v čl. 21 odst. 4 každému garantuje: „právo na rovný přístup k voleným a jiným veřejným funkcím, zakotvující každému občanovi možnost seberealizace výkonem veřejné funkce“. K tomuto základnímu lidskému právu se vztahují další práva garantovaná Listinou, a to např. rovnost v právech (čl. 1 Listiny), zákaz diskriminace v oblasti základních práv a svobod (čl. 3 odst. 1 Listiny) a zásada, že zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky (čl. 4 odst. 3 Listiny).
18. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

22. Odpuštění nájmů po povodních

Na základě smluv a schváleného ceníku pronajímáme občanům zahrádky, které byly nyní zasaženy povodní. Rada města uvažuje o odpuštění nájmů pro rok 2025. Prosím o informaci, jak postupovat. Stačí usnesení rady města? Vzhledem k počtu smluv bychom neradi dělali dodatky.
15. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

23. Inspekce poskytování sociálních služeb – prokazatelné seznámení, co to je?

Standardy kvality sociálních služeb obsahují požadavek prokazatelného seznámení ve dvou případech. Prvním případem je prokazatelné seznámení zaměstnanců poskytovatele s pravidly pro podávání a vyřizování stížností osob na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby. Druhým případem je prokazatelné seznámení zaměstnanců, ale i osob, kterým jsou poskytovány sociální služby, s postupem při nouzových a havarijních situacích. Předmětem příspěvku je prokazatelné seznámení dle standardu č. 7 kritéria b) a standardu č. 14 kritéria b) standardů kvality sociálních služeb.
13. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

24. Venkovní zásilkové boxy a místní poplatek

V současné době, kdy on-line nakupování zažívá nebývalý rozmach, se stále častěji setkáváme s venkovními samoobslužnými zásilkovými boxy. Tyto moderní výdejní místa představují efektivní způsob doručování zásilek, který reflektuje měnící se potřeby spotřebitelů i logistické výzvy e-commerce. S jejich rostoucí popularitou však vyvstává otázka, zda a jakým způsobem by mělo být jejich umístění ve veřejném prostoru regulováno a zpoplatněno.
13. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

25. Územní nebo regulační plán?

V rámci rozvoje svého území mají obce zákonem svěřeny různé nástroje územního plánování. Od územního plánu, přes regulační plán a územní studii až po stavební uzávěru. V naší praxi se však setkáváme s tím, že obce tyto nástroje ne vždy využívají správně. V tomto článku se zaměříme na rozdíl mezi územním a regulačním plánem a na otázku, kdy je obcí zamýšlený regulativ přípustný v územním plánu, a naopak, kdy je už třeba přijmout regulační plán.
12. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

26. Obnova stavby podle nového stavebního zákona

Ještě před několika dny či týdny se zdálo, že v současné době je v oblasti stavebního práva nejaktuálnějším tématem digitalizace stavebního řízení a její funkčnost či naopak nefunkčnost. Po uplynulém víkendu (v polovině září 2024) se však situace může změnit: povodně, které postihly velkou část naší země, vyvolají potřebu (zásadních) oprav a/nebo rekonstrukcí konkrétních budov a stavebních objektů, resp. potřebu obnovy území a míst postižených velkou vodou.
12. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

27. Zábor veřejného prostranství

Kdo schvaluje smlouvu o záboru veřejného prostranství a musí být vystaven veřejný záměr? V rámci odstranění povodňových škod, chceme stavební firmě povolit dočasný zábor veřejného prostranství k uložení materiálu. Obecně závaznou vyhlášku k této problematice nemáme.
8. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

28. Parkovací automaty v obci

Který právní předpis upravuje zřízení parkovacích automatů v obci. Když není v obci městská policie, kdo má oprávnění vybírat pokuty za parkování bez parkovacího lístku a komu náleží vybrané finanční prostředky?
1. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

29. Moderní, kvalitní a efektivní státní služba bez zbytečné byrokracie, novela služebního zákona prošla třetím čtením

Kvalitnější a efektivnější státní služba schopná pružně reagovat na aktuální trendy, flexibilní přijímání kvalitních zaměstnanců či kariérní růst odborníků ve státní správě. Nejen tyto novinky přinese obsáhlá novela zákona o státní službě, kterou připravilo Ministerstvo vnitra. Státní služba by se tak v budoucnu měla stát profesionálnější, modernější a efektivnější službou veřejnosti.
29. 10. 2024 MV ČR Legislativa

31. Vymáhání bagatelních nedoplatků

Ministerstvo financí České republiky zveřejnilo novou metodickou pomůcku, která upravuje postup při vymáhání nedoplatků nepatrné výše (tzv. bagatelních nedoplatků). Metodika byla zpracována odborem Správní činnosti, je určena především pro správce místních poplatků. Metodika není právně závazná.
24. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

32. Povinnost pořídit pasport budov

Musí mít obec proveden pasport budov (veřejných budov) ve svém vlastnictví? Jaký vliv má na toto digitalizace katastru nemovitostí?
18. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

33. Jaká jsou pravidla zvedání telefonu po pracovní době zaměstnanci, kteří mají přidělený pracovní telefon?

Zvedání telefonu za účely komunikace se zaměstnavatelem, případně za účelem vyřizování věcí, které spadají do pracovní náplně zaměstnance, lze dle našeho názoru považovat za výkon práce. Je tak nutné dovodit, že po skončení rozvržené pracovní doby zaměstnanec nemá povinnost být na telefonu dostupný, a to nejen na soukromém telefonu, ale ani na pracovním telefonu, který mu byl přidělen jakožto pracovní prostředek. Na uvedené by neměla mít vliv ani ta skutečnost, jestliže by bylo zaměstnanci umožněno telefon (a paušál od telefonního operátora atp.) používat i pro soukromé účely.
11. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

34. Zamyšlení nad během lhůt v novém stavebním zákonu

Cílem nového stavebního zákona mělo být předně zjednodušení a zrychlení procesů, jelikož stávající neutěšený stav byl spíše ostudou, kdy doba trvání vyřízení stavebního povolení podle dosavadních stavebních předpisů nás posunula do poslední čtvrtiny všech zemí světa. Dojde s novými stavebními předpisy ke zrychlení? V některých ohledech určitě ano, bohužel však přetrvávají některé slabiny stávajícího systému, nebo dokonce již teď je zřejmé, že některé procesy povedou k oslabení procesního postavení stavebníka, což může vést naopak k prodloužení procesů.
8. 10. 2024 ePravo.cz Legislativa

35. Skartace, kroniky a archivnictví

Okresní archiv podmiňuje převzetí úředních dokumentů do archívu a souhlas se skartací tím, že musíme do archívu odevzdat obecní kroniky z let 1927–2016. Zastupitelstvo to odmítá. Má na takový postup archív právo?
4. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

36. Odvod za porušení rozpočtové kázně – sankce nebo refundace

Odborné názory na povahu odvodu za porušení rozpočtové kázně se delší dobu kontrárně odlišovaly. Z tohoto důvodu nebylo problematické se setkat s tezí, že takový odvod představuje trestní sankci, zatímco jiné přesvědčení říkalo, že se o sankční opatření jako takové nejedná. Rozkolísanost a nejistota týkající se povahy tohoto odvodu si tak žádala vyjasnění. Nejvyšší správní soud se nikdy nevyslovil tak, že by odvod za porušení rozpočtové kázně měl charakter trestu, kdežto se v nedávné době vyslovil tak, že se o trestní sankci nejedná. Tento právní názor vyplývající z konstantní judikatury tak vyjasnil skutečnou povahu odvodu za porušení rozpočtové kázně.
3. 10. 2024 ePravo.cz Legislativa

37. Povinnosti obcí při nakládání s obecním majetkem

Nakládání s obecním majetkem představuje jednu z klíčových oblastí činnosti územních samosprávných celků, která je regulována komplexním souborem právních norem a podléhá přísné veřejné kontrole. Neuškodí si některé základní povinnosti připomenout.
1. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

38. Ústavní soud zrušil rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, podle kterého obce jako veřejní opatrovníci nevykonávají přenesenou působnost

Ústavní soud se v nálezu zabýval povahou veřejného opatrovnictví. Přezkoumával rozhodnutí kompetenčního senátu Nejvyššího správního soudu, podle kterého činnost obcí jako veřejných opatrovníků nepředstavuje výkon přenesené působnosti. Ústavní soud shledal, že rozhodnutí kompetenčního senátu vychází z nesprávného výkladu ústavního pořádku a nerespektuje výslovnou zákonnou úpravu.
27. 9. 2024 Ústavní soud Legislativa

39. Informace k poskytování darů osobám postiženým povodněmi

Materiál je určen obcím, které mají v úmyslu pořádat veřejné sbírky na pomoc postiženým (tyto obce mohou být samy postiženy, nebo se může jednat o jiné obce), případně poskytovat individuální dary ze svého rozpočtu (mimo režim veřejné sbírky).
27. 9. 2024 MV ČR Legislativa

40. Dohodáři – změny letošní a příští

Dohody o provedení práce prošly v posledních měsících několika významnými změnami. Poslední změna je platná od 1. července 2024. Jak to tedy s dohodáři je aktuálně, a co je čeká v roce příštím?
27. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

41. Prodej historické budovy města

Město obdrželo nabídku od právnické osoby na odkup historické budovy s tím, že dokončí její rekonstrukci (budova není v dobrém technickém stavu a na její zlepšení bude potřeba několik miliónů Kč). Město si sice stanoví podmínky např., že budova bude sloužit pro potřeby veřejnosti, popř. k jinému veřejnému zájmu, např. nejméně po dobu 20 let, rekonstrukce bude dokončena do 5 let od jejího převodu…
27. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

42. Stavební zákon pamatuje na povodně

Ministerstvo pro místní rozvoj zveřejnilo metodiku, která popisuje postup stavebníků i stavebních úřadů při mimořádných opatřeních a obnově v souvislosti s povodněmi. Vytvořilo také formulář, kterým mohou snadno oznámit práce stavebnímu úřadu. V Informačním systému stavebního řízení pro tyto případy vyčlenilo speciální postupy a zpřístupnilo detailní manuál pro úředníky.
25. 9. 2024 MMR ČR Legislativa

43. Požadavek novelizace stavebního zákona

Od 1. července nový stavební zákon vyžaduje digitální postup a tím je stavební řízení v podstatě paralyzováno. Zaznělo to na tiskové konferenci Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR), které se vedle pořádající výkonné ředitelky Svazu Radky Vladykové zúčastnili také prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček a předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR (STMOÚ ČR) Jiří Holický.
23. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

44. Zasedání zastupitelstva a identifikace účastníků

Zasedání zastupitelstva obce se účastní „nějaké osoby (občané, vlastníci pozemků, neznámé osoby, …).“ Lze je nějakým způsobem legitimovat? Je možno přítomné osoby požádat o zápis do prezenční listiny pro hosty (jméno, příjmení, bydliště, podpis)?
20. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

45. Zajistit volby ve vyplavených oblastech bude pro radnice náročné, častěji přijdou na řadu přenosné volební schránky

V regionech zasažených povodněmi budou při nadcházejících krajských a senátních volbách pravděpodobně hrát zásadní roli přenosné urny, případně alternativy k běžným volebním místnostem, jako tomu bylo za covidové pandemie. Vedení obcí může v této nelehké situaci využít předchozí zkušenosti se zajišťováním voleb pro lidi se specifickými potřebami. Užitečné informace nabízí na svém webu i veřejný ochránce práv.
19. 9. 2024 Veřejný ochránce práv Legislativa

46. Požadavky na postup poskytovatele při nevyplacení dotace či její části

Nejvyšší správní soud se nedávno opakovaně věnoval problematice postupu poskytovatele dotace podle § 14e odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb. , o rozpočtových pravidlech. Tímto způsobem je poskytovatel dotace oprávněn, v případě důvodné domněnky, provést „krácení“ doposud nevyplacené dotace, a to do výše odpovídající závažnosti zjištěné nesrovnalosti (rozuměj pochybení příjemce dotace).
19. 9. 2024 ePravo.cz Legislativa

48. Novela zákona o majetku ČR míří do třetího čtení

Poslanecká sněmovna podpořila v druhém čtení návrh novely zákona o majetku České republiky, která zjednoduší a zpřehlední proces převodů nepotřebného nemovitého majetku mezi státem a územními samosprávnými celky (obce a kraje), a posunula jej tak do dalších kol projednávání. Nová právní úprava zajistí obcím a krajům informovanost o plánovaném zcizení nepotřebného majetku na jejich území a rovněž jim v případě zájmu usnadní jeho převod.
17. 9. 2024 MF ČR Legislativa

49. Rozvoji území měst a obcí by mohla pomoci nová legislativa

Středočeský kraj podá návrh na změnu stavebního zákona. Narovnat by měl problémy s rozvojem území obcí ve smyslu nedostatečnosti veřejné infrastruktury. Hovoříme o dopravní, i technické infrastruktuře a občanském vybavení. Nyní sice zákon pamatuje na plochy pro jejich vybudování, kamenem úrazu je však nedostatek peněz na rozvoj. Novela by tedy řešila úpravy pravidel pro stanovení přiměřeného finančního odvodu za změnu hodnoty pozemku prostřednictvím územně plánovací dokumentace.
16. 9. 2024 Středočeský kraj Legislativa

50. Právo stavby

Soukromý stavebník chce na pozemku obce zřídit účelovou komunikaci ke svému pozemku určenému pro stavbu dvou rodinných domů. Délka komunikace je 160 m. Jaké právo stavby je nutné zřídit? Právo stavby do katastru nebo jen právo provést stavbu pro účely stavebního povolení nebo služebnost.
13. 9. 2024 Obec a finance Legislativa
Bylo nalezeno 697 záznamů.