Holiday World & Region World
Nejnovější trendy v cestování, aktuální preference turistů nebo aktivity Česka na podporu cestovního ruchu. To je jen malý výčet toho, co představil jeden z největších tuzemských veletrhů cestovního ruchu Holiday World & Region World na výstavišti v pražských Letňanech.
Návštěvníci viděli prezentace téměř tří stovek vystavovatelů z 25 zemí světa. Nosným tématem cestovního ruchu v Česku je rostoucí význam regionů a jejich jedinečné turistické nabídky. Už nedílnou součástí akce je také bohatá nabídka tradičních i netradičních pokrmů nebo třeba skvělé kávy či tuzemského piva a vína. Právě gastronomie se čím dál více stává jedním z klíčových prvků, a to nejenom českého cestovního ruchu. Je velká škoda, že ucelené expozice regionů nepřipravily všechny kraje.
Letošní 33. ročník veletrhu přinesl široké portfolio tuzemských a zahraničních vystavovatelů, představil nové i oblíbené destinace napříč kontinenty či turistické perly Česka a zaměřil se na klíčové faktory, které ovlivňují cestovatelské chování. Odborný i laický návštěvník našel inspiraci, novinky a řadu cenných informací. Kromě expozic vystavovatelů probíhal od pátku do neděle bohatý doprovodný program – od odborných konferencí a workshopů až po přednášky cestovatelů a prezentace jednotlivých regionů. Společně s cestovatelským veletrhem se uskutečnil též 15. veletrh cyklistiky For Bikes, a zároveň se konal festival Kolem světa. Nedílnou součástí veletrhu bylo Fórum cestovního ruchu, které organizuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.

Investice státu do rozvoje cestovního ruchu
Cestovní ruch v Česku stabilně roste a tuzemsko stále více láká zahraniční návštěvníky. Loni zavítalo do zdejších hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení 22,8 milionu hostů, kteří zde strávili celkem 57,3 milionu nocí. Přibližně 54 % tvořili domácí turisté (12,3 mil. ) a 46 % (10,5 mil. ) návštěvníci ze zahraničí. Průměrná doba pobytu dosáhla 3,5 dne.
Podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka stát pokračuje v investicích do cestovního ruchu, které mají zajistit jeho další rozvoj a zvýšit tak ekonomický přínos: „V roce 2025 stát vloží do cestovního ruchu 1,48 miliardy korun, tedy dvojnásobek toho, co v předchozích letech. Kromě marketingových kampaní směřujících na tuzemské i zahraniční turisty, rozvoje turistických, cyklistických a lyžařských tras nebo informačních systémů se tím v konečném důsledku podpoří rozvoj celého regionu a také místní podnikatelé. Tyto investice se mnohonásobně vrátí. Jsem také přesvědčen, že spoluprací s kraji a obcemi dokážeme vytvořit atraktivní a konkurenceschopné prostředí pro turisty z celého světa,“ řekl při otevření veletrhu ministr Kulhánek.
Význam cestovního ruchu pro Česko je značný. V roce 2019 byl jeho podíl na HDP ve výši 2,87 %, což tehdy představovalo hodnotu 167 mld. Kč. Přestože v roce 2023 to byla již vytvořená hodnota ve výši 180 mld. Kč, podíl na HDP (2,36 %) stále nedosáhl výše před kovidovou pandemií. V cestovním ruchu pracuje 4,16 % všech zaměstnanců v České republice a cestovní ruch zaměstnává celkem 224 tisíc lidí. Nejvyšší podíl na zaměstnanosti v cestovním ruchu mají kraje Karlovarský, Praha, Jihomoravský a Jihočeský.
Role gastronomie
coby jednoho z hlavních tahounů cestovního ruchu stále roste. A nejinak je tomu v Česku. Tuzemská gastro scéna zažívá významný rozvoj a stále častěji oslovuje nejen domácí, ale i zahraniční turisty. Autentické sezónní suroviny, kvalitní lokální produkty a regionální receptury hrají klíčovou roli v budování atraktivity české kuchyně. Propagace kulinářské kultury a podpora kvalitních restaurací proto patří mezi jednu ze strategických priorit agentury CzechTourism.
V letošním roce se navíc rozbíhá tříletá spolupráce se společností Michelin. Česko si tak může začít budovat image atraktivní kulinářské destinace. Michelin každý rok sestaví elektronickou podobu průvodce s výběrem nejlepších tuzemských restaurací a bude spravovat a aktualizovat českou sekci na webu guide.michelin.com. Spolupráce zahrnuje také tvorbu obsahu včetně článků a videa, jež představí českou gastronomii, a placené kampaně na sociálních sítích. Celková hodnota spolupráce na tři roky činí celkem 1 350 000 €.
„Michelinské ocenění je celosvětově respektovaným symbolem kulinářské excelence a jeho přítomnost v Česku pomůže zvýšit povědomí o naší kuchyni. Zároveň přiláká klientelu, která ocení kvalitu, inovace i lokální suroviny. Tato spolupráce znamená nejen prestižní ocenění pro špičkové restaurace, ale i možnost posunout celou naši gastronomii na vyšší úroveň. Máme nakročeno mezi vyhledávané destinace světa,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Hlavní partneři
Partnerskou zemí letošního ročníku bylo Slovinsko, které se prezentuje jako destinace s odpovědným a aktivním turismem. Návštěvníci se mohou těšit na inspiraci v oblasti udržitelného cestování, wellness a přírodních krás této evropské perly. Hlavním partnerem veletrhu je Slovensko, které patří dlouhodobě mezi nejvýznamnější zdrojové trhy pro český cestovní ruch. Jen loni se pro návštěvu tuzemska rozhodlo na 900 tisíc tamních cestovatelů a strávili ve zdejších hromadných ubytovacích zařízeních bezmála 1,8 mil. nocí, v průměru to byly tři noci. „Čeští návštěvníci dlouhodobě představují na Slovensku více než třetinu všech zahraničních turistů a z pohledu příjezdového turismu jim patří první příčka. Slovenská centrála pro cestovní ruch Slovakia Travel cíleně a intenzivně podporuje příjezdový cestovní ruch z Česka na Slovensko,“ řekla generální ředitelka Slovakia Travel Ivana Vala Magátová. Partnerskými regiony letošního ročníku byly Jihomoravský kraj a Brno, které se stále více profilují jako vyhledávané destinace nejen díky svému kulturnímu dědictví, ale také dynamicky se rozvíjející gastronomické a vinařské scéně. Region je ideální volbou pro milovníky historie, dobrého jídla, kvalitního vína i městského turismu.