Jak se změní RUD

25. 3. 2025 Obec a finance Ekonomika

61. Den malých obcí (DMO) se konal minulý týden v Praze a jeho moravská část proběhne ve čtvrtek 27. března v areálu Flora Olomouc. Pro starostky a starosty venkovských obcí je opět připraven bohatý program, přednášky resortů, které podporují místní samosprávu, prezentace více než čtyřiceti firem, které nabízejí obcím své služby a také vystoupení organizací, které zaštiťují zájmy obcí, měst a samospráv na venkově.

Aktuální program konference nabízí přednášky zaměřené na podporu obcí z resortů ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva životního prostředí, vnitra a financí. Vystoupí i zástupci dalších ústředních orgánů – pozemkového fondu, fondu podpory investic, statistického úřadu a digitální a informační agentury. Všechna vystoupení přinášejí nejnovější informace potřebné pro rozvoj obcí, souhrn dotačních programů, otevřené i připravované výzvy k předložení projektů a postup při jejich administraci. Vystavující firmy představily např. investice do zdravější komunity (Bonita), do fotovoltaiky (PKV Build), školního a veřejného stravování (GAMA Holding), digitalizace účetních dokladů (Triada), správy nemovitostí (Sky Com online) nebo do osvětlení obce (Signify).

Snímek z 61. DMO v Praze
Snímek z 61. DMO v Praze

Rozpočtové určení daní (RUD)

Z připravovaných opatření zaujal v Praze návrh změny financování v regionálním školství, který ministerstvo financí představilo v souvislosti s převodem nepedagogické práce (NPP) a ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) do působnosti zřizovatelů škol. Týká se to nejenom obcí a měst, zřizovatelů mateřských a základních škol, ale také krajů, které mají v působnosti střední školství. Cílem je posílit samostatnost obcí a krajů v rozhodování o zajištění provozních aktivit jimi řízených školských organizací. Bude to zajištěno přesunem zdrojů do RUD.

Prostředky připadající na kritérium počtu žáků
Prostředky připadající na kritérium počtu žáků
Zdroj: IISSP, výpočty MF

Zákon o rozpočtovém určení daní (č. 243/2000 Sb.), ve znění pozdějších předpisů, stanoví rozpočtové určení (rozdělení) výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům. Pro samosprávu se jedná se především o daně z příjmů, daně z přidané hodnoty (sdílené daně) a daň z nemovitých věcí, jejíž celý výnos patří do rozpočtu obcí. Samosprávy se netýkají výnosy spotřebních daní (9,1 % výnosu spotřební daně z minerálních olejů získává Státní fond dopravní infrastruktury) ani výnosy silniční daně (100 % výnosu náleží státnímu rozpočtu). Rozpočty obcí získávají také část výnosů daní z hazardu, to je však upraveno jiným zákonem.

Tab. 1. Návrh úpravy daňových podílů
  Platný stav Od 1. 1. 2026
Obce 24,16 % 25,93 %
Kraje 9,45 % 10,23 %
ÚSC celkem 33,61 % 36,16 %
Státní rozpočet 66,39 % 63,84 %
Úhrn 100,00 % 100,00 %

Podle zákona o rozpočtovém určení daní se od 1. 1. 2025 rozděluje krajům 9,45 % a obcím 24,16 % z celostátního výnosu sdílených daní, zbývající část náleží státnímu rozpočtu. Toto první rozdělení výnosů daní se pak mezi jednotlivé obce a jednotlivé kraje přerozděluje podle zákonem stanovených kritérií (druhé dělení). Od roku 2000, kdy zákon nabyl účinnosti, se systém v zásadě neměnil, ovšem mnohokrát došlo ke změnám daňových podílů mezi státem, kraji a obcemi, a několikrát se měnila kritéria rozdělování u obcí, kupodivu nikoli u krajů, což je předmětem oprávněné kritiky.

Výše uvedený návrh změn rozpočtového určení daní od 1. 1. 2026, v souvislosti se změnou financování regionálního školství, přináší do územních rozpočtů nové zdroje, které změní poměry v prvním dělení výnosů daní, podíl obcí na celostátním výnosu se zvýší na 25,93 %, a u krajů na 10,23 %. Změní se i kritéria přerozdělování výnosů mezi jednotlivé obce. U krajů bude na financování nepedagogických pracovníků a ostatních neinvestičních výdajů připadat 7,8 % z jejich zvýšeného podílu daňových výnosů.

Tab. 2. Přerozdělovací kritéria a jejich váha
Váha dílčích kritérií Kritérium Platný stav Od 1. 1. 2026
Obce Počet obyvatel obce 10,00 % 9,32 %
Rozloha obce 3,00 % 2,80 %
Děti, žáci, studenti 9,00 % 15,15 %
Postupné přechody 78,00 % 72,73 %
Váhy v RUD obcí celkem 100,00 % 100,00 %
Kraje Daňové příjmy dle Přílohy č. 1 k zákonu o RUD 100,00 % 92,22 %
Financování NPP a ONIV 0,00 % 7,78 %
Váhy v RUD krajů celkem 100,00 % 100,00 %

Navržená úprava

zajistí, že prostředky v RUD budou automaticky valorizovány tak, jak bude stoupat inkaso sdílených daní. Návrh je v souladu s principem fiskální decentralizace a rovněž v souladu s doporučením OECD, které směřují k omezování účelových dotací ve prospěch neúčelových daňových příjmů. Obcí, které nezřizují školy a školská zařízení se navrhovaná změna nedotkne.

Návrh zohledňuje širší okruh výkonů, v novém pojetí jsou zahrnuty děti mateřských školek, žáci základních a středních škol, studenti vyšších odborných škol a děti v ZUŠ, dětských domovech a internátech, střediscích volného času. V současné úpravě jsou u obcí pouze děti MŠ a žáci ZŠ, plnící povinnou školní docházku. Dobrovolné svazky obcí již nebudou financovány formou dotace, jejich děti a žáci se budou započítávat obci, v níž má svazková škola sídlo. Na přechodnou dobu se navrhuje zvýhodnění obcí s počtem dětí a žáků do 500, přičte se jim 10 žáků. Přepočtové koeficienty podle jednotlivých typů škol a druhů výkonu stanoví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. V nově navrženém systému bude zřizující obci připadat na žáka v průměru 35 026 Kč, tj. o 78 % víc než doposud.